رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت:در سال ۹۵ در ادامه خدمات موثر دولت یازدهم به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی استان کرمانشاه ۲۰۲ طرح عمرانی و تسهیلاتی با اعتباری بیش از ۲۹۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۶۷۴ نفر به بهره برداری رسیده است.
کد خبر: ۴۳۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷ 12 June 2017
به گزارش خبرنگار تابناک، خسرو شهبازی امروز دوشنبه در نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در محل این سازمان برگزار شد، افزود: هفته جهاد کشاورزی با فرمان حضرت امام خمینی(ره) در ۲۷ خرداد ۱۳۵۸ جهت کمک به روستائیان و تولیدکنندگان و محرومیت زدایی از این قشر تشکیل شدو وظیفه اصلی این سازمان تولید محصولات کشاورزی و خودکفایی محصولات کشاورزی است. 


وی خاطر نشان کرد: تولیدات بخش کشاورزی در استان کرمانشاه ۲ برابر افزایش داشته واین  میزان در سال ۹۲ که ۴۵۰ هزار تن بوده به ۹۶۶ هزارتن در سال ۹۵ رسیده است.

شهبازی تصریح کرد:در دولت یازدهم ۷۶۷ کارشناس کشاورزی با مدارک لیسانس به بالا در ۵۴ مرکز جهادکشاورزی  ودهستانهای استان کرمانشاه استخدام شدند که این تعداد استخدام در یک بازه زمانی سه ساله در تاریخ بخش کشاورزی استان کرمانشاه بی سابقه است.

وی ادامه داد: با اجرای طرح نظام نوین ترویج از سال ۹۵ در مجموعه جهاد سازندگی کارشناسان کشاورزی که دارای مدارک لیسانس به بالا با تخصص‌های مختلف مانند زراعت، باغبانی، آب و خاک، حفظ نباتات، دامپروری و... بوده اند بکار گرفته شدند وهم پای کشاورزان در قالب طرحی به نام نظام نوین ترویج آخرین دست‌آوردهای علمی مراکز تحقیقاتی کشاورزی را به بهره برداران بخش کشاورزی منتقل می کنند.

شهبازی اظهار داشت: در دولت یازدهم بیش از ۱۴ هزار نفر با هزینه ۷۸۵ میلیارد تومان در بخش کشاورزی استان کرمانشاه مشغول فعالیت شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ابراز داشت:جمع کل اراضی استان ۹۴۶ هزار و ۸۷۱ هکتار است که از این سطح۹۰۶ هزار هکتار مربوط به کشت اقلام زراعی شامل گندم، جو، غلات، حبوبات، ذرت، دانه های روغنی و... اختصاص دارد و در بازه زمانی ۹۲ تا ۹۵ بدون اینکه به سطح اراضی زراعی استان افزوده شود با اقدامات اساسی دولت یازدهم بیش از ۹۴۹ هزار تن به تولیدات محصولات زراعی استان کرمانشاه اضافه شده است.

 به گفته این مسئول:انقلاب مکانیزاسیون در استان کرمانشاه شکل گرفته است و در بحث مکانیزاسیون عمده ماشین آلات کشاورزی  فرسوده بودند و ما توانستیم طی ۴ سال بیش از ۱۱۱ میلیارد تومان اعتبار در غالب ۴ خط مکانیزاسیون(در بازه زمانی سال ۹۲ تا ۹۵ )در استان کرمانشاه جذب کنیم .

وی افز ود: با جذب این ۱۱۱میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت، تعداد ۱۷۴۸ دستگاه تراکتور، ۷۹ دستگاه کمباین و ۲۲۲۷ دستگاه ادوات کشاورزی توسط کشاورزان استان کرمانشاه خریداری و باعث انقلابی گسترده و بی سابقه در یک بازه زمانی محدود برای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان، تجهیز ناوگان ماشین آلات کشاورزی، مکانیزه کردن عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول و ورود جدیدترین ادوات کشاورزی به استان کرمانشاه شد.

شهبازی ادامه داد: در بخش کشاورزی  رتبه های  برتری را طی 4 سال گذشته کسب کردیم که توانستیم رتبه اول تولید نخود درکشور، رتبه دوم تولید ذرت دانه ای، رتبه پنجم تولید گندم و رتبه چهارم تولید چغندر قند در کشور را کسب کنیم.

به گفته شهبازی کل تولید محصولات کشاورزی استان کرمانشاه شامل زراعت، باغبانی، دام، طیور و... و. در سال زراعی ۹۱-۹۲ حدود ۳ میلیون ۶۵۱هزار تن بوده که با دلایلی که ذکر شد این میزان در پایان سال ۹۵ به بیش از۴میلیون و ۶۰۰هزار تن رسیده به طوری که استان کرمانشاه نقش اساسی را در تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم و خودکفایی کشور از واردات این محصول داشته است.

وی گفت: در سال زراعی جاری سطح آفتابگردان آجیلی استان بیش از ۴۰۰۰ هکتار است که پیش بینی می شود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از این سطح برداشت ‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: سطح زیر کشت نخود پاییزه  ۸۵۰۰ هکتار و سطح زیر کشت نخود بهاره ۱۵۳ هزار هکتار می‌باشد که پیش بینی می شود از این سطوح  ۱۰۲۰۰ تن نخود پاییزه و ۹۱هزار و ۸۰۰ تن نخود بهاره تولید گردد.

وی گفت: تولید محصولات عمده زراعی مانند گندم در دولت یازدهم افزایش قابل ملاحظه ای داشته به طوری که در سال ۹۲ از ۴۵۰ هزار تن به  ۹۶۶ هزارتن در سال ۹۵ رسیده که افزایشی بیش از ۲برابر را نسبت به سال ۹۲ نشان می دهد.

 وی ادامه داد: از ۹۶۶هزار تن گندم تولیدی کشاورزان استان در سال ۹۵ بیش از  ۷۴۳هزار تن مازاد بر نیاز کشاورزان بوده که به صورت تضمینی توسط دولت خریداری و در سیلوها ذخیره شد و به طوری که اکنون سیلوهای گندم استان کرمانشاه مملو از این محصول استراتژیک بوده و نه تنها نیاز این استان و استانهای غربی به این محصول برطرف شده حتی به سایر استانهای کشور نیز منتقل و نیاز آنها را نیز تامین کرده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار