رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی چهارمحال و بختیاری:
تابناک چهارمحال وبختیاری- رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان چهارمحال و بختیاری به معضل فارغ‌التحصیلان بیکار اشاره کرد و گفت: تداوم حیات آموزش عالی در حرکت به سمت کار آفرینی است.
کد خبر: ۴۴۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷ 13 June 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- فرید براتی با اشاره به انتظارات نظام جمهوری اسلامی از جامعه دانشگاهی، اظهار کرد: نظام آینده خود را بر پایه تحولات علمی بنا نهاده و انتظار از بدنه علمی کشور در بخش‌های مختلف بالا است.

وی با بیان اینکه انتظارات نظام از جامعه علمی و دانشگاهی، وظیفه این قشر را افزون می‌کند، افزود: لازم است سیستمی طراحی شود که بدنه دانشگاهی بتواند این نیازها را تامین کند.

براتی با اشاره به وجود اسناد بالادستی در اجرای اهداف و برنامه‍‌های دانشگاه، تاکید کرد: برای اجرای این اسناد، استقلال دانشگاه‌ها به منظور افزایش اختیارات در برنامه‌ریزی و پیشبرد اهداف امری ضروری است.

وی با بیان اینکه استقلال دانشگاه‌ها به معنای استقلال آن‌ها از بدنه نظام نیست، گفت: استقلال کشور وابسته به دانشگاه‌ها است.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان چابک کردن فضای دانشگاه‌ها و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بر اساس آمایش سرزمینی و توزیع عادلانه اعتبارات را از نتایج استقلال دانشگاه‌ها عنوان و تصریح کرد: تدوین یک فرمول مشخص برای دانشگاه‌ها خروجی مناسبی ندارد و نمی‌تواند تمامی نیازهای کشور را تامین کند.

وی بر افزایش نشاط در جامعه علمی و دانشگاهی تاکید کرد و گفت: لازم است نهادهای دانشجویی شکل گرفته و تقویت شوند و همچنین فضای باز سیاسی و فضای با نشاط فکری و فرهنگی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد.

براتی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را از عوامل ایجاد نشاط در بدنه دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: اگر موانعی برای فعالیت دانشجویان در حوزه‌های مختلف وجود دارد، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید اختیار ورود به میدان و برگزاری برنامه‌ها به دانشجویان داده شود.

وی همچنین برگزاری جشنواره‌های علمی، پژوهشی و استارت‌ آپ‌ها را از دیگر عوامل ایجاد نشاط و تقویت خلاقیت و نوآوری در دانشگاه‌ها برشمرد.

براتی از تدوین اساسنامه باشگاه دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی استان برای نخستین بار خبر داد و افزود: این اساسنامه به منظور اجرای فعالیت‌های مختلف اعم از فرهنگیف اجتماعی و سیاسی تدوین شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه به منظور توسعه علمی کشور باید توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌ها داشته باشیم، اظهار کرد: برای توسعه در مرز دانش نیازمند عبور از وضع موجود هستیم و لازم است روابط بین‌المللی را افزایش دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان خاطرنشان کرد: افزایش روابط بین‌المللی می‌تواند به کشور کمک کند تا ظرفیت‌های خود را در جامعه جهانی اثبات کند.

وی بر توسعه کیفی آموزش عالی تاکید کرد و افزود: لازم است کرسی‌های نظریه‌پردازی در رشته‌های مختلف تشکیل و به صورت تخصصی فعالیت کنند.

براتی با اشاره به اینکه نگاه کوتاه مدت به بازدهی پروژه‌‎های پژوهشی نادرست است، تصریح کرد: لازم است برای پیشرفت علمی کشور و سرعت حرکت اجرای برنامه‌ها، توزیع اعتبارت پروژه‌‌های پژوهشی را در اولویت قرار داد.

وی در ادامه به معضل فارغ‌التحصیلان بیکار اشاره کرد و گفت: تداوم حیات آموزش عالی در حرکت به سمت کار آفرینی است.

براتی ماهیت دانشگاه‌های علمی کاربردی را کارآفرینی دانست و گفت: این دانشگاه‌ها در سراسر کشور بر اساس آمایش سرزمینی، رشته تدوین کرده و آموزش می‎‌دهد.

وی با بیان اینکه توسعه فناوری در حال حاضر نیاز نان شب فارغ‌التحصیلان است، تصریح کرد: برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، باید توسعه فناوری روز در اولویت قرار گیرد تا فارغ‌التحصیلان بتوانند در جامعه جهانی رقابت کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان در پایان تغییر برخی مدیران خرد و کلان را برای پیشبرد برنامه‌های علمی و دانشگاهی لازم دانست و گفت: قطعا مسئولانی که با سیاست‌های دولت هماهنگ نیستند خلاقیت نخواهند داشت و سرعت پیشبرد اهداف و برنامه‎ها را کاهش می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار