فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران از شناسایی و دستگیری 6 تن از حفاران غیرمجاز آثار باستانی در شهرستان کلاردشت خبر داد.
کد خبر: ۴۴۴۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ 19 June 2017
 خبرگزاری موج، سرهنگ نعمت قاسمی گفت:‌ این افراد متخلف هفته جاری درحین حفاری غیرمجاز که قصد کاوش برای به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی را داشتند دراین شهرستان شناسایی و دستگیرشدند .
 
وی افزود: این افراد متخلف پس از تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی به دستگاه قضا محل وقوع تخلف معرفی و تحویل داده شدند.
 
طبق قانون، انجام هرگونه عمل حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیاء عتیقه و آثار تاریخی ممنوع است و فرد مجرم به حبس تادیبی از 6 ماه تا 3 می شود ، ضمن آنکه اشیاء مکشوف و ادوات حفاری نیز به نفع بیت المال ضبط خواهد شد.
 
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت:‌ در سال های گذشته به ویژه در دولت یازدهم در بعد پیشگیری ، مقابله و برخورد با حفاران غیرمجاز آثار باستانی دراین استان کارهای خوبی انجام گرفته است.
 
قاسمی، اجرای طرح مشارکت های اجتماعی ،‌ حضور در مدارس ، مراکز علمی و دانشگاهی با هدف معرفی و شناساندن آثار تاریخی و نقش آن ها در هویت تاریخی و ملی کشور ، سخنرانی در خطبه های نماز جمعه ، هم افزایی با نیروهای بسیج مقاومت سپاه ، امنیتی و انتظامی ،‌ انجمن های میراث فرهنگی ، شوراها و دهیاران را از جمله این اقدامات برشمرد.
 
وی گفت :‌در بعد تقویت امکانات و تجهیزات لجستیگی و خودرویی نیز حمایت های خوبی صورت گرفته به نحوی که به آسانی می توان مسیرهای سخت گذر جنگلی و کوهستانی برای نظارت از وضعیت آثار تاریخی دراین مناطق را گشت زنی و نظارت کرد.
 
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران همچنین از شناسایی و دستگیری دستکم 13 حفارغیر مجاز در قالب 3 باند از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان های غرب مازندران خبرداد.
 
قاسمی افزود:‌‌ از این افراد مجرم 30 قلم اشیای تاریخی و فرهنگی و 18 قطعه سکه های قدیمی به دست آمد.
 
وی اظهار داشت:‌ این اشیای تاریخی برای نگهداری در موزه های میراث فرهنگی این استان به منظور آشنایی عموم مردم با آن ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار