تابناک: در گام اول درصورت وجود خلاء قانونی باید لایحه ای توسط دولت به مجلس ارسال شود، ضمن اینکه تخلفات دراین خصوص باید به کمیسیون اصول نود مجلس گزارش شود؛ تا مشخص شود کدام دستگاه و نهاد به وظیفه خود به طورقانونی عمل نکرده است.
کد خبر: ۴۵۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸ 03 July 2017
تابناک اصفهان: چندی است که رسانه های مختلف از جمله صدا و سیما، اقدام به تبلیغ کالاهای سلامت محور کرده اند که صدور مجوز برای این نوع تبلیغات به دلیل حساسیت هایی که برای سلامت مردم دارد مورد مناقشه نظام پزشکی و وزارت بهداشت قرار گرفته است و نظارت در این خصوص برخلاف آنچه قانون تعیین کرده در دست نظام پزشکی قرار گرفته است حال آنکه برخی نمایندگان مردم اعتقاد دارند این کار باید از سوی وزارت بهداشت پیگیری و اجرایی شود.
 
وزیربهداشت و درمان با انتقاد از نبود حق نظارت این وزارتخانه برآگهی های صدا و سیما،گفت: وزارت بهداشت و درمان متولی سلامت است ولی اجازه نظارت بر تبلیغات مرتبط با سلامت را ندارد. 
 
 حیدر علی عابدی درخصوص اظهارات وزیر بهداشت و درمان مبنی بر اینکه این وزارتخانه نمی تواند برتبلیغات مرتبط با سلامت نظارت کند،گفت: تبلیغات موجود در صدا و سیما را باید به دو دسته تبلیغات پزشکان و حرفه ای پزشکی و تبلیغات کالاهای مربوط به این حوزه تقسیم بندی کرد، به طورحتم تبلیغات مربوط به پزشکان باید توسط نظام پزشکی نظارت شده و نظارت بر موارد مربوط به کالاهای سلامت دراختیار وزارت بهداشت است.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه صدا و سیما بدون نظارت و تائید وزارت بهداشت و درمان نباید کالاهای سلامت محوررا تبلیغ کند، افزود: اگر دراین خصوص خلاء قانونی وجود دارد، وزارت بهداشت و درمان باید لایحه ای را دراین زمینه تنظیم و به مجلس ارسال کند؛ بنابراین طبق نظر موافق مجلس این اختیار برای وزارت بهداشت و درمان وجود دارد که بر تبلیغ کالاهای سلامت محور نظارت کند.

وی تاکید کرد: اما به دلیل تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی براینکه  تولیت سلامت با وزارت بهداشت و درمان است، این موضوع به طورکامل روشن است و به طورحتم دراین شرایط  هیچ خلاء قانونی وجود نداشته و همه سازمان ها و ارگان ها از جمله وزارت کشاورزی درصورت ورود کالای مرتبط با حوزه سلامت باید نظر وزارت بهداشت و درمان را تامین کنند؛ بنابراین در شرایطی که طبق سیاست های کلی نظام تولیت سلامت برعهده وزارت بهداشت است هیچ جای بحثی وجود نداشته و این وزارتخانه باید نسبت به وظایف خود نظارت های کامل را داشته باشد.

عابدی با بیان اینکه باید نسبت به کوتاهی ها در حوزه نظارت بر تبلیغات مطابق با قانون عمل شود،گفت: در گام اول درصورت وجود خلاء قانونی باید لایحه ای توسط دولت به مجلس ارسال شود، ضمن اینکه تخلفات دراین خصوص باید به کمیسیون اصول نود مجلس گزارش شود؛ تا مشخص شود کدام دستگاه و نهاد به وظیفه خود به طورقانونی عمل نکرده است، اما پیش از هراقدامی به طورحتم تعامل و رایزنی میان وزارتخانه ها و دستگاه ها می تواند در حل مشکلات تاثیرگذار باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به برگزاری جلسات برای رفع مشکل، افزود: درصورت برگزاری جلسات و عدم کسب نتیجه می توان تخلفات را به کمیسیون اصل نود مجلس ارجاع داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار