رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از برنامه ریزی برای تجهیز10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به سیستم و شیوه های نوین آبیاری در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۴۵۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲ 09 June 2015
سید محمد موسوی در گفت وگو با  ایرنا افزود: اجرای این طرح در سفر اخیر رییس جمهوری به غرب استان تهران در دستور کار قرار گرفت.

وی با تاکید بر لزوم تغییر شیوه مصرف سنتی آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: در سفر رییس جمهوری به غرب استان بیش از 10 هزار هکتار از اراضی تجهیز شده به آبیاری تحت فشار افتتاح شد.

موسوی تامین امنیت غذایی و دستیابی به مزیت های بالای محصولات کشاورزی را دو هدف اصلی و اساسی در بخش کشاورزی دانست و گفت: برای دستیابی به این اهداف راهبرد پایداری منابع تولید آب و خاک دنبال می شود.

وی افزود: در مقوله آب با چالش های اساسی روبرو هستیم بطوری که در استان تهران با توجه به رشد روزافزون جمعیت شاهد کاهش سهم آب آشامیدنی می باشیم.

رییس جهادکشاورزی تهران گفت: در حالی که سهم بخش کشاورزی از نزولات آسمانی از 2.9 میلیارد متر مکعب در سال 42 بود اکنون به 1.5 میلیارد متر مکعب کاهش یافته، اما وزارت نیرو به رغم مکلف بودن قانونی جایگزینی برای تامین آب آشامیدنی نکرده است.

وی با اشاره به کاهش 41.9 درصدی سطح دبی چاه های مجاز استان افزود: وجود بیش از شش هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان سبب افت آب دشت ها و کاهش کیفیت آبها شده و بر این اساس ساماندهی مصرف آب بخش کشاورزی از اولویت های نخست کار است.

موسوی گفت: در اجرای آبیاری تحت فشار محدودیت اعتباری وجود ندارد و دولت به این منظور مبلغ 65 میلیون ریال در هکتار به صورت بلاعوض به متقاضیان اعتبار می دهد.

وی افزود: تبدیل شیوه سنتی آبیاری به نوین، بهره وری مصرف آب را حداقل دو برابر افزایش داده و منجر به کاهش 80 درصدی هزینه های آبیاری می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین هدر رفت 30 تا 40 درصدی آب در حین انتقال به مزارع و باغات را از دیگر چالش های بخش کشاورزی برشمرد و گفت: به این منظور و در راستای کمک به ساماندهی و علمی کردن شیوه های انتقال آب 400 کیلومتر طرح های جدید در سطح استان اجرا خواهد شد.

* بیش از نیمی از قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز کشور در استان تهران انجام شد

وی در ادامه تهدید خاک را یکی دیگر از چالش های بخش کشاورزی برشمرد و گفت: تغییر کاربری ها از ویلاسازی تا احداث مراکز خدماتی، رفاهی و صنعتی غیرمجاز، توسعه بی حد و حساب حریم شهرها و غیره از عوامل تهدید کننده خاک و کشاورزی استان است.

موسوی با اشاره به آمار بیش از 22 هزار پرونده متشکله در این زمینه تصریح کرد: سال گذشته هزار و 600 مورد قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز در استان داشتیم که بیش از 50 درصد کل قلع و قمع کشور بوده است.

وی گفت: بررسی ها نشان داده در بیش از 70 درصد موارد عملکرد نادرست شهرداران، بخشداری ها و دهیاران عامل اصلی تغییر کاربری های غیرمجاز بوده است که نگاه درآمدزایی به تغییر کاربر دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: رکن اساسی کنترل و پیشگیری از این موارد در هر شهرستان فرمانداری ها هستند و در این زمینه تیم های ویژه ای شکل گرفته است.

وی تاکید کرد: در مقوله ارتقای وضعیت تولید تبدیل واحدهای سنتی به نیمه صنعتی و صنعتی، ارتقای فناوری تولید، استفاده از نهاده های دانش بنیان و توسعه کشت گونه های مثمر در اراضی شیب دار و بلا کشت برنامه ریزی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران عصردوشنبه برای شرکت در کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی به شهرستان فیروزکوه سفر کرد و مسایل و مشکلات کشاورزی این شهرستان را مورد بررسی قرار داد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار