رئیس پلیس راه هرمزگان بیشترین عامل تصادفات جاده‌ای عدم توجه به جلو، صحبت با تلفن همراه و خوردن و آشامیدن پشت فرمان خودرو دانست و عنوان کرد: عدم توجه به جلو بیشترین عامل تصادفات در استان است، همچنین سرعت غیر مجاز و یا تخطی از سرعت مطمئن نیز از دیگرعوامل بروز تصادفات جاده‌ای هستند‌ که بیشترین آمار تخلفات جاده ای هرمزگان به خود اختصاص می دهند.
کد خبر: ۴۵۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ 08 July 2017
به گزارش تابناک : علی اسفندانی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری، با بیان اینکه رسانه نقش مهمی در فرهنگ سازی ترافیکی در سطح استان هرمزگان دارند، افزود: اطلاع رسانی رسانه ها موجب کاهش تصادفات شده و رانندگان قوانین راهنمایی رانندگی را بهتر رعایت کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته با 17 درصد کاهش جانباختگان جاده ای نسبت به سال  در استان هرمزگان 94 به پایان رسید و در سه ماه سال جاری نیز روند کاهش جانباختگان به 24 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رسیده است.

اسفندانی به آمار تصادفات موتورسیکلت در جاده‌های استان اشاره و بیان کرد: به توجه به اینکه 12 ماه سال موتور‌سیکلت در جاده‌های استان در حال تردد است، به همین میزان  راکبان متورسوار بیشترین سهم تصادفات را با آمار 30 درصدی داشته‌اند، برای فرهنگ سازی و کاهش این گونه حوادث در سال 95 بیش از سه هزار کلاه ایمنی در مدارس حاشیه راه و مساجد روستاهای حوزه استحفاضی توزیع شد، در سه ماه نخست سال نیز 28 درصد سهم تصادفات استان به راکبان موتورسیکلت اختصاص داشته است.

وی با اشاره به تعداد مجروحان حوادث تصادفات جاده‌ای طی سه ماه نخست سال جاری گفت: در مجروحان سه ماه سال جاری 16 درصد کاهش و در مجموعه تصادفات نیز 23 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه با سال گذشته وجود داشته است.

رییس پلیس راه هرمزگان با بیان اینکه نظارت توسط پلیس راه  در جاده‌ها ضروری است اما نمی توان منکر نیاز فرهنگ سازی و آموزش راهنمایی و رانندگی در جامعه شد، بیان کرد: افراد زمانی که به عنوان یک عابر پیاده وارد یک معبر دو طرفه می‌شوند بر خلاف  آموزش‌های دوران کودکی، 95 درصد افراد به سمت راست خود نگاه می‌کنند و این یک مشکل بزرگ است که نیاز به فرهنگ سازی  آموزش دارد.

وی عدم رعایت حق تقدم را دومین عامل تصادفات جاده‌ای  در استان هرمزگان اعلام کرد و افزود: ‌عدم رعایت حق تقدم در ورودی های فرعی به اصلی است که بیشترین تصادفات درون شهری و دومین عامل در تصادفات برون شهری را شکل می‌دهد که به دلیل عدم تشخیص راننده گان در بحث ورود به تقاطع، میادین، سه راه و غیره در جاده‌ها است.

اسفندانی با بیان اینکه مطالعه آیین نامه و آگاهی از قوانین جدید توسط رانندگان یک امر ضروری است، اظهار کرد: برای مثال می توان به  قانون میدانی اشاره کرد این قانوان در سال 1384 با تدوین آیین نامه جدید کلا عوض شد یک زمانی حق تقدم با ورودی سمت راست بود اما در حال حاضر حق تقدم با دوره میدانی ‌است و آنهایی که قبل از سال 84 گواهی نامه گرفته‌اند با آن دید وارد میدان می‌شوند و حق را با خود می‌دانند، می‌توان گفت این امر به  دو تا قانون مقابل یک دیگر تبدیل شده است و آموزش در این خصوص نیز بسیار ضعیف بوده، زیرا هیچ راننده‌ای زمانی که می خواد گواهی نامه خود را تمدید کند آیین نامه را دیگر نگاه نمی‌کند و نیازی به مرور آن نیست.

رئیس پلیس راه هرمزگان بیشترین عامل تصادفات جاده ای عدم توجه به جلو، صحبت با تلفن همراه و خوردن و آشامیدن پشت فرمان خودرو دانست و عنوان کرد: عدم توجه به جلو بیشترین عامل تصادفات در استان است همچنین سرعت غیر مجاز و یا تخطی از سرعت مطمینه نیز از دیگرعوامل بروز تصادفات جاده‌ای هستند‌ که بیشترین آمار تخلفات جاده‌ای هرمزگان به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات استان بین ساعت چهار بعد از ظهر و تا 12 بامداد با آمار 57 درصد صورت می‌گیرد، افزود: بیشترین ساعاتی که تصادفات در هرمزگان طی سه ماه نخست سال جاری رخ داده روز با 56 درصد است که این آمار نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته زیرا آن زمان این آماز 70 درصد در روز و 30 درصد در شب بوده و این کاهش نیز به دلیل تشدید کنترل های نظارتی در روز توسط پلیس راه بود و در شب نیز امکان تشدید کنترل وجود ندارد، مگر اینکه جایگاه‌های برای پلیس ساخته شود و گردونی بر روی آن نصب شود تا رانندگان عبور با دیدن آن سرعت خود را کاهش دهند و همین امر باعث هوشیاری بیشتر رانند شده و برای جلوگیری از حوادث کفایت می‌کند.

اسفندانی اضافه کرد: در زمان گذشته 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها به وقوع می پیوسته که علت آن نیز عجله رانندگان برای زودتر رسیدن بوده است، از نظر کارشناسی رانندگان به ازای هر سه ساعت رانندگی باید راننده 10 دقیقه استراحت کنند، نصب سپهتن (سیستم پایش هوشمند تصویری ناوگان عمومی) ‌منظور کنترل تردد اتوبوس‌ها در جاده اجرایی شده‌، تخلفات رانندگان اتوبوس در جاده از طریق دوربین های ثبت، و زمانی که اتوبوس در مقابل پاسگاه توقف می کند تمامی تخلفات آن در طول مسیر روی مانیتور پاسگاه مشخص و به راننده اعلام می شود.

وی افزود: سرعت غیر مجاز، صحبت کردن با مبایل و هرگونه دیگر تخلفات مانند قرار دادن بانوان بر روی دو صندلی پشت سر راننده به دلیل آسیب پذیری و تصادفات طبق قانون جدید ممنون است و تخلف محسوب می‌شود و از طریق دوربین‌ها ثبت شده و با راننده خاطی برخورد خواهد شد.

اسفندانی به تعداد دوربین های ثبت تخلف در هرمزگان اشاره کرد و گفت: در سال 94 هشت دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت در استان وجود داشت که سال گذشته 32 دستگاه به آنها اضافه شد و در سه ماه نخست سال جاری نیز 32 دستگاه نصب شده که در مجموعه 72 دستگاه ثبت تخلف در محورهای مواسلاتی استان وجود دارد در قدیم دوربین‌ها سرعت لحظه‌ای را می‌گرفتند اما اکنون سرعت متوسطه را نیز محاسبه می‌کنند.‌

وی اضافه کرد: 62 دستگاه دوربین تردد شمار در جاده‌های استان به منظور شماره تعداد خودروهای ورودی و خروجی به استان وجود دارد و 10 دستگاه دوربین نظارتی در محورهای مواسلاتی استان برای نظارت بار ترافیکی و بروز تصادفات نصب شده است.

رئیس پلیس راه هرمزگان با بیان اینکه تست موادمخدر و الکل از رانندگان در جاده های استان صورت می‌گیرد‌، افزود در سه ماه نخست امسال تست الکل رانندگاه یک اتوبوس که سه نفر بودند، مثبت بود و بنا به قانون سه راننده اعمال قانون شدند و به مراجع قضایی معرفی شدند.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار