اثرات خکشسالی نمایان شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در نشست خبری از کاهش تولید گندم در این استان به دلیل خشکسالی‌ها خبر داد.
کد خبر: ۴۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۶ 12 June 2015
به گزارش تابناک – البرز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در نشست خبری از کاهش تولید گندم در این استان به دلیل خشکسالی‌ها خبر داد.
سید مجید موسوی اعلام کرد: در سال زراعی گذشته 68 هزار تن گندم در این استان تولید شده است که پیش بینی می‌کنیم امسال که حداکثر 62 هزار تن گندم در البرز برداشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: در هفته جهاد کشاورزی 34 پروژه جهاد کشاورزی در بخش‌های مختلف در این استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
اظهار داشت: 21 تا 27 خردادماه هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است که در این هفته برنامه‌های بسیاری را خواهیم داشت.
وی ادامه داد: دراین راستا در هفته جهاد کشاورزی 34 پروژه جهاد کشاورزی با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال به بهره‌برداری خواهد رسید.
این مسئول با بیان اینکه اعتبارات افتتاح این پروژه‌ها از سهم آورده، ‌بخش خصوصی و اعتبارات دولتی است افزود: 88 میلیارد ریال بخش خصوصی و به 32 میلیارد ریال سهم دولت است.
به گفته موسوی با راه‌اندازی این تعداد پروژه برای 216 نفر به صورت مستقیم و برای 648 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: شهرستان نظرآباد در هفته جهاد کشاورزی با 11 پروژه بیشترین سهم بهره‌برداری از پروژه‌ها را در بین دیگر شهرستان‌های استان البرز به خود اختصاص داده است و اشتهارد نیز کمترین را با 2 پروژه دارا است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز خاطرنشان کرد: در این راستا همچنین در شهرستان ساوجبلاغ 9 پروژه و در کرج هشت پروژه و در طالقان 4 پروژه جهاد کشاورزی را به بهره‌برداری می‌رسانیم.
موسوی بیان داشت: همچنین در هفته جهاد کشاورزی 17 پروژه آب و خاک، 13پروژه باغبانی، دو پروژه صنایع تبدیلی و دو پروژه امور عشایری را داریم.
وی در ادامه سخنان خود به راه‌اندازی شرکت شهرک‌های کشاورزی برای اولین بار در استان البرز اشاره کرد و گفت: این شرکت برای اولین بار در استان البرز فعالیت خود را آغاز کرده است که هم اکنون اولین پروژه خود را در دست انجام دارد.
به گفته این مسئول اولین پروژه این شرکت در زمینی به مساحت 180 هکتار در منطقه ماهدشت است که هم اکنون اقدامات مطالعاتی این مهم از جمله تخصیص زمین در دست انجام است که امیدواریم تا پایان سال این مهم به سرانجام برسد.
موسوی یکی از مهمترین طرح‌های در دست انجام این سازمان را اجرای طرح ضیافت عنوان کرد و اظهار کرد: این طرح با همکاری بخش‌های مختلف این سازمان در استان البرز در ماه مبارک رمضان و در قالب طرح ضیافت اجرایی می‌شود.
وی افزود: در اجرای این طرح مایحتاج مردم در ما مبارک رمضان مانند گوشت، مرغ، ‌تخم مرغ، خرما و.... با قیمت مناسب تأمین شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه سخنان خو به تشکیل صندوق توسعه کشاورزی در این استان اشاره کرد و گفت: میزان اعتبارات موجود در این صندوق هم اکنون 16 میلیارد تومان است که تا کنون بالغ بر 500 میلیارد ریال به کشاورزان تسهیلات ارائه شده است.
موسوی اعلام کرد: در این راستا در نظر داریم اعتبارات این صندوق را در سال جاری ارتقا دهیم.
وی با تأکید بر ارتقای نظام صنفی در بخش کشاورزی در استان البرز خاطرنشان کرد: هم اکنون 4 هزار کشاورز در استان البرز عضو نظام صنفی در بخش کشاورزی هستند.
این مسئول همچنین از معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی این استان در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: در هفته جهاد کشاورزی از 41 نمونه بخش کشاورزی، ‌زارعت، باغبانی، صنایع تبدیلی،‌زنان روستایی و سربازان سازندگی و ... معرفی می‌شوند.
موسوی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در استان البرز 10 درصد مردم در روستاها زندگی می‌کنند، گفت: استان البرز 75 هزار هکتار اراضی کشاورزی را در خود جای داده است.
وی ادامه داد: این میزان شامل 27 هزار باغات و 48 هزار هکتار اراضی زارعی است که 27 هزار کشاورز و بهره‌بردار در سطح زمین‌های کشاورزی در این استان فعال هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در ادامه سخنان خود با بیان اینکه استان البرز حدود یک میلیارد و 855 میلیون مترمکعب آب دارد گفت: از این میزان تنها 750 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و مابقی ان در بخش‌های مختلف از جمله آب شرب، بخش صنعت، مصارف زیست محیطی و به خارج از استان توزیع می‌شود.
موسوی با بیان اینکه استان البرز بالاترین راندمان آبیاری کشاورزی کشور را دارد افزود: در این راستا این استان کمترین میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی دارا است.
وی در ادامه سخنان خود به میزان تولیدات زارعی و باغی در این استان اشاره کرد و بیان داشت: استان البرز در زمینه زارعی یک میلیون و 344 هزار تن تولیدات داریم و در زمینه محصولات باغی 538 هزار تن در سطح استان تولید داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز همچنین ادامه داد: در بخش دامی و شیلات نیز 560 هزار تن تولید داریم.
*در سال زارعی گذشته 68 هزار تن گندم در استان تولید شده است
موسوی در ادامه سخنان خود به تولید 68 هزا تن گندم در البرز اشاره کرد و گفت: از این میزان 54 هزار تن گندم را از کشاورزان خریداری کرده‌ایم
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال 62 هزار تن گندم تولید شود.
این مسئول با بیان اینکه تولید گندم در استان البرز بسیار خوب است افزود: استان البرز در تولید گندم رتبه دوم را در کشور دارد و در تولید جو رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
این مسئول بیان داشت: همچنین این استان در تولید محصولات باغبانی مانند هلو و شلیل رتبه اول، در تولید محصول گلابی رتبه دوم و در تولید محصول آلو و گوجه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: استان البرز در تولید گل لاله که به عنوان سنبل کشاورزی است نیز دارای رتبه اول در کشور است که توانسته 25 هزار شاخه گل لاله را در سال تولید کند.
موسوی همچنین به تولید قارچ در استان البرز اشاره کرد و گفت: استان البرز در تولید قارچ نیز دارای رتبه دوم و در تولید توت فرنگی دارای رتبه اول در کشور است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تولید مواد پروتیینی و دامی در این استان اشاره کرد و گفت: استان البرز دارای 198 واحد مرغداری است.
این مسئول بیان داشت: مصرف روزانه مرغ در استان البرز 144 تن است و در بخش مصرف گوشت قرمز نیز این استان حدود 29 هزار تن مصرف دارد.
موسوی اظهار کرد: در بخش گوشت قرمز نیز حدود 18 هزار تن گوشت قرمز تولی می‌کنیم که با توجه به مصرف بالای این نیاز به 12 هزار تن گوشت قرمز دیگر نیز داریم.
وی با اشاره به اینکه وضعیت تولید شیر در استان البرز بسیار مناسب است، افزود: میزان تولید  شیر در استان 413 هزار و 300 تن شیر است که نیاز مصرفی ما در استان 241 هزار و 300 تن است که 240 هزار تن مازاد مصرف تولید را به استان‌های دیگر توزیع می‌کنیم.
موسوی با اشاره به اینکه استان البرز 11 درصد تخم مرغ کشور را نیز تولید می‌کند،‌ خاطرنشان کرد: میزان تولید تخم مرغ در استان البرز 94 هزار و 800 است در حالی که مصرف این مهم در استان البرز 26 هزار تن است که در این راستا 66 هزار تن مازاد تولید داریم.
وی در ادامه سخنان خود به تولید ماه در استان البرز اشاره کرد و گفت: میزان مصرف ماهی در استان البرز 9 کیلوگرم است که با استانداردهای مصرف جهانی فاصله بسیار زیادی دارد.
موسوی با بیان اینکه در استان البرز 2 هزار تن تولید ماهی داریم افزود: بنا داریم با دو منظوره کردن استخرهای آبی علاوه بر مصارف کشاورزی در تولید ماهیان نیز اقدامات موثری را انجام دهیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار