تابناک تهران - همواره استان تهران با توجه به جمعیت و فضای ورزشی که در اختیار دارد با معضلات و مشکلاتی مواجه است که از جمله آن سرانه فضای ورزشی است. البته اگر نبودند شهرداریهای استان تهران شاید همین ترانه فضای ورزشی هم امروز نبود چرا که نمونه آن ورزشگاه تختی تهران سالهاست قرار است برای استفاده عمومی و حرفه‌ای آماده سازی شود و به تازگی اخباری مبنی بر واگذاری نیمی از آن به یک نبیاد عمومی شنیده می‌شود.
کد خبر: ۴۷۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴ 13 June 2015
ورزشگاه تختی یکی از ظرفیت های مغفول ورزش استان تهران است.

استادیومی بزرگ و قابل توجه که که در سال 1353 تاسیس شده و با ظرفیت 30 هزار نفری خود و پنجمین ورزشگاه بزرگ کشور محسوب می شود. تختی در سال های قبل از انقلاب و در جریان بازی های آسیایی تهران به عنوان یکی از استادیوم های پشتیبان ساخته شد. این ورزشگاه با الهام گیری از ورزشگاه المپیک مونیخ ساخته شده و سقف نیمه متحرک آن که با استفاده از کابل بالای سر جایگاه اصلی قرار گرفته یکی از ویژگی های آن محسوب می شود. از همین رو به المپیک شرق معروف شده.

ورزشگاه تختی که کمپلکس ورزشی است که ابتدا فاز نخست آن در سال 53 احداث شد و قرار بود نیمه شرقی آن در قالب فاز دوم با همان شمایل احداث شود اما بواسطه انقلاب این پروژه نیمه کار ماند. در سال های بعد از انقلاب و در دو دهه نخست انقلاب این ورزشگاه عملا از دور خارج شد و بدون استفاده باقی ماند و حتی در دوره ای به عنوان پایگاه اسرای جنگی از آن استفاده شد!

با این وجود از اواخر دهه 70 دوباره مورد توجه قرار گرفت تا از ظرفیت های آن برای ورزش کشور و به ویژه تهران استفاده شود. به ویژه در جریان لیگ دوم و سوم که با بازسازی ورزشگاه آزادی، عملا به عنوان میزبان اصلی رقابت های لیگ برتر در تهران استفاده شد و پرسپولیس و استقلال بازی های خود را در این ورزشگاه برگزار می کردند.  این ورزشگاه دو بار مورد بازسازی قرار گرفته که در بار دوم بیشتر و کاملتر بوده و کلیه سکوهای آن مبله شده.

یکی از مهمترین مشکلات این استادیوم قرار گرفتن آن در مجموعه نظامی شرق تهران و میان پادگان های سپاه و ارتش است و از دیرباز اختلافات کهنه ای را بر سر مالکیت بخشی از اراضی این استادیوم میان اداره کل ورزش تهران و نهادهای نظامی بوجود آورده است.

در دوره جدید مدیریت اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، حمیدرضا گرشاسبی سعی کرده تا مشکلات این ورزشگاه در بخش مالکیت اراضی و مشکلات کمبود بودجه را برطرف کند تا از ظرفیت های این مجموعه ورزشی بیشتر و بهتر استفاده شود.

ظاهرا قرار بر این این که 40 درصد از اراضی این مجموعه در اختیار بنیاد مستضعفان قرار بگیرد. اتفاقی که در صورت وقوع تقریبا نیمی از فضای مفید ورزشی این مجموعه باارزش را از بین خواهد برد و از دسترس عموم خارج خواهد کرد.

حمیدرضا گرشاسبی مدیر کل ورزش و جوانان استان تهران به تابناک تهران در این باره گفت: ورزشگاه تختی نماد بارز ورزش پایتخت است و تنها ورزشگاه استاندارد تحت پوشش اداره کل ورزش و جوانان استان تهران محسوب می شود وهرگونه تغییر در مالکیت آن قدمت تاریخی ورزش تهران را زیر سوال خواهد برد.

گرشاسبی به منشا اختلاف در مالکیت این ورزشگاه اشاره کرد و گفت: موضوع اختلاف درمالکیت این ورزشگاه به 30 سال گذشته برمی گردد. به این صورت که بنیاد در این مدت مدارک و اسنادی مبنی براینکه فرد واگذار کننده زمین این ورزشگاه به اداره کل تربیت بدنی سابق تهران، نمی‌توانسته هیچ معامله ای داشته باشد را به دادگاه و دیوان عدالت اداری ارجاع داده و این دادگاه ها هم رای داده تا 40 درصد از زمین ورزشگاه تختی در اختیار بنیاد مستضعفان قرار بگیرد.

وی افزود: از سوی نمایندگان حقوقی وزارت ورزش و جوانان و بنیاد مستضعفان این موضوع درحال پیگیری است،همه تلاش ها معطوف براین موضوع شده و می شود تا این ورزشگاه قطعه قطعه نشود.

مدیرکل ورزش وجوانان استان تهران وگفت: ازآنجا که ارتقاء سلامت جوانان ونوجوانان ازطریق ورزش برای بنیاد مستضعفان یک اصل بشمارمی رود، این امیدواری وجوددارد که به ماهیت این ورزشگاه خدشه ای وارد نشود. در صورت واگذاری 40 درصد این ورزشگاه به بنیاد مستضعفان، بسیاری از زمین های بیرون ورزشگاه و برخی از زمین ها و سالن های ورزشی این مجموعه در اختیار این بنیاد قرار خواهد گرفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار