صباي قم زير تيغ انتقادها
صباي قم بعد از دو روز تست‌گيري از بازيكنان بومي و تعدادي نفرات غير بومي براي ادامه تمرينات خود در تهران اردو زده تا از هفته آينده وارد دوره جديد ليگ آزادگان شود اما وضعيت اين تيم همچنان در هاله‌اي از ابهام است.
کد خبر: ۴۷۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳ 01 August 2017
به گزارش تابناک قم، ‌از نخستین روزی که صبا برای دهمین سال متوالی برای نمایندگی قم در فوتبال باشگاه‌های کشور استارت زد مشخص بود که این تیم شرایط لازم برای اسکان و استقرار در قم را ندارد اما بار دیگر موضوع حضور دائمی این تیم در قم و برگزاری تمرینات آن در شهر قم بر سر زبان‌ها افتاد.

این در حالی است که صبای قم به غیر از دوره چهاردهم لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور که تمرینات و برنامه‌های آماده‌سازی خود را در ورزشگاه هلال‌احمر قم برگزار کرد، در هیچ دوره دیگری در قم تمرین نکرده و در قم مستقر نشده، بلکه در تهران حضور داشته است.

بحران بی‌‌پول و نداشتن حامی مالی بزرگترین چالش‌های صبا

در واقع در این سال‌ها تلاش آنچنان زیادی صورت نگرفته که صبا در قم به امکانات اسکان بازیکنان و مربیان خود مجهز شود، از سوی دیگر صبای قم در این سال‌ها همواره با بحران بی‌‌پول و نداشتن حامی مالی مواجه بود و منتقدین نیز همواره با چشم ‌بسته به این واقعیت‌ها انتقاد باز کرده‌اند.

باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم هیچ امکاناتی برای تمرین دائم و استقرار کامل این تیم در قم ندارد، این موضوع مهمی است که به یک باره و برای مسابقات این فصل فوتبال باشگاه‌های کشور نمی‌توان آن را مهیا کرد، به همین خاطر صبا بار دیگر به پایتخت رفت و بار دیگر انتقاد‌ها از این تیم آغاز شد.

بلاتکلیفی صبا در فاصله اندک تا شروع لیگ

در واقع تمام علاقمندان به فوتبال خوب می‌دانند که تکلیف نماینده فوتبال استان قم تا 10 روز به شروع بازی‌های لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور جام آزادگان مشخص نبود، صبا همچنان محدودیت‌ها و مشکلات مالی زیادی دارد و حتی این تیم در آستانه انحلال قرار داشت.

این در شرایطی است که حتی در قرعه‌کشی فصل 97 – 1396 لیگ دسته اول فوتبال که روز سوم مرداد انجام شد تیم صبای قم هنوز تشکیل نشده بود، تمرینات صبا از روز هشتم مرداد آغاز شده و این در حالی است که صبا باید هفته آینده نخستین بازی خود را در خارج از خانه انجام بدهد.

3 ماه سکوت قمی‌ها و شروع هجمه سنگین انتقادات

در چهاردهمین روز اردیبهشت ماه سال جاری بود که صبای قم آخرین مسابقه خود در فصل 96 – 1395 لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور را در ورزشگاه یادگار امام قم برابر استقلال خوزستان انجام داد و در نهایت بعد از 13 سال حضور در لیگ برتر به دسته اول جام آزادگان سقوط کرد.

از آن زمان تا تصمیم دوباره مسوولان صبا برای تیم‌داری، نزدیک به سه ماه هیچ کس در قم راجع به صبا، آینده‌ این تیم و کسانی که می‌توانند از جمع مربیان بومی هدایت این تیم را بر عهده بگیرند، حرف نزد، نظر کارشناسی نداد و انتقاد نکرد اما زمانی که این تیم با معرفی سرمربی جدید خود برای ادامه فعالیت اعلام آمادگی کرد، بار دیگر همان داستان تکراری انتقادها آغاز شد، در واقع سئوال اینجاست که چرا قمی‌ها در این سه ماه لب به سخن راجع به صبا نگشودند، مربیان و بازیکنان بومی کنار هم جمع نشدند، همدلی نکردند و برای موفقیت صبا راهکار ندادند؟

بختیاری‌زاده سرمربی تیم بی سر و سامان صبا

سهراب بختیاری‌زاده در حالی به تیم صبای قم آمد که در این شرایط می‌توان گفت که مردانگی به خرج داد، چون در چنین شرایطی هیچ مربی‌ای مسوولیت تیم بی سر و سامانی مانند صبای قم را قبول نمی‌کند، اما بازیکن اسبق تیم ملی ایران این کار را انجام داد.

به نظر می‌رسید قمی‌هایی که تصور می‌کردند تیم فوتبال صبا منحل شده است و دیگر وجود خارجی ندارد در این شرایط سرمربی جدید تیم‌شان را حمایت می‌کنند تا صبا که از سایر تیم‌های لیگ عقب بود خود را به سایر حریفان برساند، اما نه تنها این اتفاق در قم رخ نمی‌دهد، بلکه خیلی‌ها بختیاری‌زاده را قبول هم ندارند!!!

نبود امکانات و شرایط اسکان صبا در قم

صبای قم نه تنها مشکلات مالی دارد بلکه از داشتن اسپانسر نیز همچنان بی‌بهره‌ است، حتی این تیم مشکل بزرگ‌تری هم دارد، اینکه در قم هنوز امکانات و شرایطی برای اسکان صبا فراهم نیست و نمی‌توان بازیکنانی که قرار است از جاهای مختلف جمع شوند و در لیگ امسال برای این تیم به میدان بروند را به این سرعت به قم آورد و آنها را وادار به اسکان دائم در قم کرد، در حالی که صبا پولی ندارد که کار را محکم آغاز کند.

نماینده فوتبال استان قم زمانی می‌تواند به طور کامل در قم مستقر شود و تمرینات خود را در قم برگزار کند که هم به این تیم تزریق مالی شده و هم اینکه امکانات و تجهیزات لازم فراهم باشد، خیلی‌ها به واسطه این موضوع از انتقاد می‌کنند اما حقایق را در نظر نمی‌گیرند.

تیم صبای قم در فاصله یک هفته تا نخستین مسابقه رسمی خود در لیگ آزادگان، به تازگی وارد تمرینات آماده‌سازی شده و برای اینکه بازیکنان مورد نظر خود را جذب کند، تمرینات این تیم موقتا در تهران برگزار می‌شود تا شرایط و امکانات اسکان در قم فراهم شود و آن وقت تیم در قم مستقر شود، این موضعی است که باشگاه صبا اعلام کرده است و به نظر می‌رسد در این شرایط جای ایراد ندارد.

تیغ تیز انتقادات قمی‌ها به سوی صبا

آنهایی که بعد از شنیدن خبر تمرین مجدد صبا در تهران بار دیگر زبان به انتقاد گشوده‌اند، به نظر می‌رسد به جای انتقاد در این شرایط باید به حمایت کردن و دلگرمی دادن به این تیم بپردازند، وضعیت این تیم در ابهام است و بعید است کسی شجاعت این را داشته باشد که با این وضعیت، صبا را در قم مستقر کند، اما تیغ انتقادات این‌روزهای قمی‌ها آنقدر تیز است که گویا آنها حتی حاضرند صبایی وجود نداشته باشد و انحلال صبا بیشتر آنها را خوشحال می‌کند.

صبای قم در حال حاضر باید چند چالش مهم را برطرف کند، اول اینکه باید برای این تیم حامی مالی پیدا شود، به بازیکنانی که عضو این تیم می‌شوند درصدی از قراردادها مطابق آنچه که فوتبال روز دنیا مرسوم است، پرداخت شود و سپس امکانات صد در صدی اسکان این تیم در قم ایجاد گردد.

آغاز دوباره سریال تکراری صبا و بومی‌ها

موضوع دیگری که این روزها بار دیگر نقل محافل شده و صبا را سوژه کرده، بحث بر سر حضور بازیکنان بومی در تیم صبای قم است، موضوعی که در این 10 سال همواره در حاشیه صبا مطرح بوده و البته جای کارشناسی و دقت نظر بیشتری دارد و شکی نیست که صبا باید حتما از بازیکنان بومی استفاده کند.

قمی‌ها باید این موضوع را بپذیرند که در حال حاضر وضعیت فوتبال قم مانند فوتسال این شهر نیست، ضمن اینکه نباید فوتبال و فوتسال را با یکدیگر مقایسه کرد زیرا تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد، بنابراین باید این واقعیت را بپذیریم که تیم صبای قم نمی‌تواند صد در صد بومی شود.

صبای قم باید از رقابت‌های این فصل فوتبال باشگاه‌های کشور حتما بازیکن بومی داشته باشد اما این انتظار که نماینده شهر قم برای حضور در لیگ آزادگان کاملا بومی بسته شود در واقع تفکر اشتباهی است و این را تمام علاقمندان، کارشناسان فوتبال و پیشکسوتان فوتبال قم به خوبی می‌دانند و الّا سرنوشت این تیم در آینده تضمین نخواهد بود.

تجربه تلخ فوتبال قم از بومی‌ها

به نظر می‌رسد منتقدین این روزهای تیم فوتبال صبای قم باید بازگشتی به گذشته داشته باشند و به وضعیت دو نماینده فوتبال قم در لیگ دسته دوم فوتبال ایران جام آزادگان در سال‌های 1388 (سازان‌راه قم) و 1394 (وحدت قم) نگاهی دقیق و موشکافانه داشته باشند.

حداقل نمونه دوم را قمی‌ها به خوبی به یاد دارند که با چه هدفی در سال 1393 تیم وحدت تشکیل شد، هیات فوتبال قم با چه سختی‌های بار این تیم را بر دوش گرفت و عکس‌العمل بومی‌ها راجع به این تیم چگونه بود، آنهایی که در اوایل راه پشت تیم را خالی کردند و تیمی که بالاتر از ماشین‌سازی تبریز و پارس جنوبی جم در صدر جدول بود، سرانجام با قهر قمی‌ها به جای صعود راه سقوط را در پیش گرفت.

خاطرات وحدت و سقوط فوتبال قم از لیگ دسته دوم ایران

همان سالی که بومی‌های وحدت قم به بهانه پول نگرفتن، تیم وحدت قم را بعد از چند مسابقه به حال خود رها کردند، تیمی نظیر ماشین‌سازی تبریز در گروه تیم وحدت قم حضور داشت و ماشین‌سازی همان سال به لیگ دسته اول آمد و سال بعد مجوز صعود به لیگ برتر را کسب کرد اما فوتبال قم، فوتبالیست‌های قم و مربیان فوتبال قم کجا هستند؟

در آن سال بعد از سپری شدن تنها چهار هفته، به ناگاه سیدعلی میرمهدی سرمربی تیم وحدت از کار برکنار شد و روند تغییرات در کادر فنی تا پایان لیگ با چند جابجایی دیگر نیز همراه بود، ضمن اینکه در میانه راه بازیکنان کلیدی این تیم که بیشتر مهره‌های بومی بودند به بهانه‌های مختلف از این تیم جدا شدند و نماینده قم در نهایت سقوط کرد.

انتقاد از بی‌توجهی مسوولان استان قم نسبت به صبا

تیمی که تازه تشکیل شده، کادر فنی و بازیکنان آن کاملا تغییر کرده‌ است، حامی مالی و هیچ پولی ندارد و امکاناتی نیز در اختیار آن نیست، هیچ اردویی نداشته و بازی تدارکاتی انجام نداده، بنابراین در حال حاضر صرفا انتقاد کردن از اینکه چرا این تیم به تهران رفته، آن هم در فاصله یک هفته تا نخستین مسابقه خود راهکار حل تمام مشکلات صبا نیست.

تمام کسانی که در این روزها بار دیگر زان به انتقادهای شدید از صبای قم گشوده‌اند، بهتر است این را بدانند که همین صبا تا چهار روز قبل در آستانه انحلال قرار داشت، حالا که در این شرایط تشکیل شده به نظر می‌رسد انتقاد کردن از وضع موجود با نادیده گرفتن این واقعیت‌ها تنها راه چاره نیست.

راهکار انتقادهای شدید نمی‌تواند در این شرایط تمام آنچه را که صبا در 10 سال گذشته انجام نداده، به یکباره تغییر بدهد، قطعا این انتقادها تنها سبب تشویش اذهان شده و تلاش‌های انجام گرفته را زیر سئوال می‌برد، صبا سرمایه این شهر است و با این شیوه مدیریت در استان قم قطعا از بین خواهد رفت، از سوی دیگر انتقادهای زیادی به مسوولان استان قم وارد است که در قم حمایتی از این تیم نمی‌کنند.

استعفای مدیرعامل و شوک جدید به صبای قم

اما در آستانه نخستین مسابقه صبای قم با آلومینیوم هرمزگان در فصل جدید رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال باشگاه‌های کشور جام آزادگان، شایعه استعفای مدیر عامل باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم، وضعیت آینده این باشگاه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

خبرها حکایت از این دارد که محمدرضا کشوری‌فرد مدیر عامل سه سال اخیر باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم با ارسال نامه‌ای به استاندار قم رسما از مسوولیت خود در این باشگاه استعفا کرده است، در حالی که هنوز از سوی استاندار قم به عنوان رئیس مجمع باشگاه صبا راجع به این استعفا، پذیرش یا عدم موافقت با آن جزئیاتی منتشر نشده است.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار