تابناک تهران - اگر از خودرو خود بصورت روزانه استفاده می‌کنید حتما در جریان رانندگی مانند آتاری روزهای کودکی در حال نشانه‌گیری و عبور از کنار یک چاله مشاهده شده‌اید و شاید هم البته بعضا عملیات موفقیت آمیزی نبوده باشد و با صدای شکستن کمر جلوبندی ماشینتان به عبور از یک خیابان نائل شده باشید. اکنون حدود 6 سال پس از نهضت آسفالت هنوز هم هستند رانندگانی که در مبارزه با چاله‌های شهر جانشان تمام می‌شود و گیم‌اورو به خانه می‌رسند.
کد خبر: ۴۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 14 June 2015
یکی ازمعضلاتی که در کنار ترافیک،آلودگی هوا و شلوغی؛ تهران را به پایتختی منحصر به فرد تبدیل کرده وجود چاله چوله های بسیار در معابر و بزرگراهها است. چاله هایی که مانند قارچ هر روز بر آسفالت معابر نقش می بندند و با اعصاب و روان رانندگان بازی می کنند.

به گزارش تابناک تهران عبور از خیابان صاف و بدون دست انداز برای شهروندان تهران کم کم به رویای دست نیافتنی تبدیل شده است.

در حالی که داشتن خیابان با آسفالت استاندارد لازمه زندگی شهری است اما ظاهرا این موضوع جزو اولویتها و دغدغه شهرداری نیست.

این چاله ها و عدم توجه مسئولین برای حل مشکل بلای جان شهروندان شده است. اگر پای درد دل رانندگان بخصوص رانندگان خودروهای عمومی بنشینید خواهید دید این موضوع تا چه حد دردسرساز و مخاطره آمیز است.

در حال حاضر روزانه بیش از چهار میلیون خودرو بصورت روزانه در شهر تهران تردد می کنند که به دلیل استهلاک حاصل از عدم هموار بودن راههای شهری و موانع درون خیابانها که خلاف استاندارد ساخته شده است اگر هر کدام از این آنها به طور میانگین سالی حدود یک میلیون تومان هزینه تعویض جلوبندی داشته باشند هر سال چهار هزار میلیارد تومان از جیب شهروندان به دلیل استاندارد نبودن خیابانهای پایتخت هزینه می شود رقمی که با آن می توان بخش عظیمی از کاستیهای شهری و حمل و نقل عمومی را نوسازی کرد.

علاوه بر آن وجود این چاله‌ها و سرعت‌گیرهای غیر استاندارد امکان بروز تصادف را به نحو چشمگیری افزایش می دهد چرا که راننده با دیدن چاله در وسط خیابان برای جلوگیری از افتادن در آن و صدمه به خودرو مجبور به تغییر مسیر و یا ترمز ناگهانی شده و همین امر موجب بروز تصادف و حتی مرگ و میر می شود.

هفت سال پیش شهردار تهران در مراسم بهره برداری از کارخانه شش و هفت آسفالت با انتقاد از وضعیت بغرنج آسفالت خیابانها و اتوبانهای تهران گفته بود: وضعیت آسفالت در تهران و كشور، مردم و مسوولان را نگران كرده بود، چرا كه پایین بودن كیفیت آن، هزینه زیاد و آلودگی محیط زیست را به همراه داشته است، با نگاهی به خیابان های تهران كاملا مشخص است كه كیفیت آسفالت در كشور و تهران به شدت پایین است و عمر مفید این محصول در حالی در ایران پنج سال و كمتر است كه كشورهای دیگر ۱۵ تا ۲۰ سال از این محصول در خیابان های خود استفاده می كنند.

اکنون و پس از گذشت هفت سال نه تنها وضعیت بهتر نشده که هر روز بر تعداد این چاله ها افزوده می شود و این سوال در ذهن شکل می‌گیرد که شهرداری که هر سال هزینه های زیادی بابت مسائل جانبی متحمل می شود، چطور به چنین مساله مهمی  که دغدغه بزرگ شهروندان از نظر مادی و روحی است،کوچکترین توجهی ندارد؟

یکی از دلایل عمده کم بودن عمر آسفالت در معابر تهران استفاده از مواد نامرغوب توسط پیمانکاران شهرداری است.

به نظر می رسد هر چه پیمانکار ارزان تر باشد شهرداری تهران به آن راغب تر است و همین مساله کار را بدتر می کند و معلوم نیست تا به کی مردم باید تاوان و خسارات های این معضل پایتخت را پس بدهند.

از سوی دیگر وضعیت نابسامان کارخانه های آسفالت سازی و کمبود نیروی متخصص با چاشنی بیخیالی مدیران و عدم اقدام جدی برای حل آن خیابانهای تهران را شبیه میدان مین گذاری شده کرده است.

شاید اگر مدیران هم با پراید تاریخ مصرف گذشته از خیابانها و اتوبانهای این شهر دود گرفته عبور می کردند یا بعد از بارندگی شدید و پر شدن آب در این چاله ها کنار خیابان منتظر ماشین ایستاده و دست بر قضا توسط یک ماشین عبوری تمام آب انباشته شده در این چاله ها به سر و صورتشان می پاشید درک رنج مردم برایشان ملموس تر بود و زودتر به فکر راه چاره می افتاند.

چیزی که مشخص است این چاله ها فعلا قصد پر شدن ندارند و فکر کردن به آن و پیداکردن راهکار از حوصله شهرداری تهران خارج است.کسی چه میداند شاید وجود این چاله ها مشخصه و شناسنامه تهران بزرگ است و نباید در آن دخل و تصرف نمود!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
سلام خسته نباشید بنده شب تو خیابان با دوچرخه زمین خوردم نپر اون قسمت از خیابان قطع بود و چاله ای وسط خیابان بود.دسام شکستگی پیدا کرده و بیمه ای هم ندارم هزینه ها خیلی زیاده ایا میشه از سازمانی حالا شهرداری یا اداره برق درخواست غرامت کرد تشکر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار