با وجود اینکه نیمی از صنایع‌دستی شناسایی شده کشور در استان اردبیل نیز تولید می‌شود، تاکنون این استان موفق به ثبت جهانی حتی یک اثر صنایع‌دستی خود نشده است.
کد خبر: ۴۷۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 13 August 2017
به گزارش تابناک : استان اردبیل به دلیل نوع اقلیم و سابقه تاریخی و فرهنگی یکی از استان‌های مطرح کشور در عرصه تولیدات صنایع‌دستی است.

در این استان به اذعان مسئولان ۶۲ رشته صنایع‌دستی فعال است که بیش از نیمی از رشته‌های فعال در کل کشور و در استان‌های دیگر را شامل می‌شود.

نزدیک به ۱۳ هزار کارگاه صنایع‌دستی در سطح استان دایر بوده و تولید صنایع‌دستی از شهرها تا دل روستاها همچنان زنده و پویا است.

با این وجود ثبت ملی و ثبت جهانی آثار صنایع‌دستی به تازگی آغاز شده و به گفته معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان اردبیل هنوز هیچ صنعت دست ثبت جهانی در استان نداریم.

علیرضا دباغ عبداللهی تصریح کرد: تاکنون ۱۶ مورد از صنایع‌دستی استان به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود: سال گذشته سه صنعت دست جاجیم خلخال، ورنی مغان و گلیم نمین نیز توانستند نشان ملی جغرافیایی را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه هر سه این تولیدات در حال تکمیل پرونده برای دریافت نشان بین‌المللی جغرافیایی هستند، ادامه داد: در این خصوص پرونده ورنی مغان تکمیل‌تر بوده و زودتر از دو مورد دیگر موفق به دریافت این نشان خواهد شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی استان برنامه سال جاری را دریافت نشان ملی جغرافیایی برای معرق نمین، ملیله نقره اردبیل و مرصع سنگ خلخال عنوان کرد و گفت: در این بخش نیز ملیله نقره پیشگام‌تر است.

به گفته دباغ عبداللهی تنها بعد از دریافت نشان ملی به یک صنعت دست، نشان بین‌المللی اعطا شده و پس از آن می‌توان برای ثبت جهانی اقدام کرد.

وی در خصوص تأخیر روند ثبت بین‌المللی و جهانی صنایع‌دستی اردبیل گفت: این مهم می‌بایست از سوی بخش خصوصی تولیدکننده پیگیری شود.

وی افزود: نشان ملی و بین‌المللی جغرافیایی در واقع برند سازی برای یک صنعت دست بوده و زمینه‌ساز معرفی کیفیت و انحصار تولید آن در یک جغرافیا است.




منبع : مهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار