دلاور حیدرپور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز دوشنبه به مناسبت آغاز هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران در آمل با رد برخی اظهارنظرها مبنی بر مصرف بالای سموم شیمیایی افزود: از مجموع چهار هزار تن سموم شیمیایی مصرف شده در مازندران در سال گذشته، دو هزارو هفت تن آن انواع سم گرانول برای مبارزه با آفت ساقه خوار برنج بود که ماده موثره آن پنج درصد است.
کد خبر: ۴۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 15 June 2015
به گزارش تابناک رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: طی دو دهه گذشته مصرف سموم شیمیایی در مزارع مازندران از 12 هزار تن به چهار هزار تن کاهش یافت . در سال گذشته 983 تن حشره کش معادل 75/1 لیتر در هکتار، 390 تن قارچ کش، 610 تن علف کش و 202 تن کنه کش در مازندران مصرف شد که بجز حشره کش ها، مابقی سموم برای محیط زیست و انسان کم خطر است.

استان مازندران با دارا بودن سطح زیرکشت باغی و زراعی سه و دو دهم درصدی، هشت درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید کرده و در 10 محصول از جمله تولید برنج ، پرتقال، کیوی، گوشت سفید ، گل و گیاه و کلزا این استان رتبه نخست کشور را دارد.

رییس جهاد کشاورزی مازندران از سیر نزولی مصرف سموم شیمیایی از دو دهه قبل تاکنون در کشور خبر داد و افزود: طبق آمار در این مدت مصرف سموم شیمیایی در کشور از 34 هزار به 23 هزار تن و در مازندران از 12 هزار به چهار هزار تن (16.6 درصد کل کشور) کاهش یافته است.

حیدرپور اظهارکرد: به دلیل اقلیم مرطوب مازندران وجود گیاهان همیشه سبز در حوزه خزری و تنوع محصولات کشاورزی از 650 عامل خسارت زا در کشور بیش از 427 عامل در مازندران شناسایی شده که 65 درصد عوامل خسارت زای کشور است.

وی افزود: این درحالی است که مصرف سموم شیمیایی در قاره اروپا 700 گرم ، آمریکا بیش از یک هزار و 500 گرم و در ایران 562 گرم است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درخصوص مصرف کود شیمیایی در کشور گفت: در سال 89 به میزان 8/2 میلیون تن انواع کودشیمیایی n.p.k در کشور مصرف شد که این رقم در سال 93 به یک میلیون و 887 هزار تن کاهش یافت درحالی که توصیه موسسه تحقیقات خاک و آب براساس نتایج تحقیقات استفاده بیش از پنج میلیون تن کود است.

رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران ادامه داد: سال گذشته 64 هزار و 140 تن کود اوره، 18 هزار و 590 تن کود فسفاته و 12 هزار و 913 تن کود پتاسه بین کشاورزان مازندرانی توزیع شد که برای هر هکتار به طور میانگین 114 کیلوگرم کود اوره و 33 کیلوگرم کود فسفاته و 23 کیلو گرم کود پتاسه بوده است.

حیدرپور مصرف سال گذشته کود ازته در بخش کشاورزی کشور را یک میلیون و 452 هزار تن اعلام کرد.

وی گفت: کنترل بیولوژیک به عنوان یک اصل در دستور کار جدی سازمان جهاد کشاورزی مازندران است و سطحی معادل 50 هزار هکتار بالاترین سطح در کشور را زیرپوشش دارد.

وی افزود: به منظور پایش مزارع و بهره برداران کد شناسه 16 رقمی برای 62 هزار بهره بردار با سطحی معادل 50 هزار هکتار در مازندران صادر شد تا درصورت مشکل دار بودن محصول، قابل ردیابی تا سطح مزرعه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار