فرمانده انتظامی جیرفت گفت: به صورت مکرر شاهد سرقت خودروهایی هستیم که به صورت روشن رها شده اند اما متاسفانه رخدادهایی نظیر فوت بنیای هشت ماهه هم باعث نشده که مردم محتاط تر رفتار کنند.
کد خبر: ۴۸۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 29 August 2017
سرهنگ ماشاالله ملایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سرقت یک دستگاه خودروی پژو پارس در تاریخ پنجم شهریورماه جاری در تقاطع دانشگاه جیرفت اظهار کرد: برابر اعلام مالباخته وی خودرو را به حالت روشن رها و فقط برای چند لحظه به قصد خرید از فروشگاه مواد غذایی از خودرو خارج شده بود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی پلیس بنا به وظیفه ذاتی خود در صحنه حاضر و پس از تنظیم صورتجلسه، اقدامات قانونی برای کشف خودرو سرقتی و دستگیری سارق یا سارقان را انجام می دهد اما نکته مهم این سرقت، نقش مالباخته در وقوع سرقت است.

سرهنگ ملایی بیان کرد: پیش از این برای هر جرم سه رکن مجرم، قوانین و مجازات در نظر گرفته می شد، اما از حدود دو دهه قبل جرم شناسان و جامعه شناسان در کشورهای توسعه یافته با بررسی هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که یک رکن چهارمی هم در وقوع جرائم نقش دارد که از آن غفلت تاریخی شده و اتفاقا نقش پررنگی هم در وقوع جرائم دارد.

به گفته فرمانده انتظامی شهرستان جیرفت این رکن چهارم، بزه دیده (مالباخته) است و بر همین مبنا بزه دیدگان (مالباختگان) را به سه گروه تقسیم کردند.

وی گفت: گروه اول شامل بزه دیدگان غیر سهیم و غیر دخیل در وقوع جرم (مانند کودکان و سالمندان)، گروه دوم شامل بزه دیدگان کاملا دخیل و کاملا سهیم در وقوع  بزه علیه خود و گروه سوم شامل بزه دیدگانی که در اثر یک کنش بزه کارانه، خود به قربانی جرم تبدیل می شوند، است.

وی ادامه داد: مهمترین گروه، گروه دوم هستند که کاملا دخیل و سهیم در وقوع بزه علیه خود هستند و در کشورهای توسعه یافته برای این دسته از بزه دیدگان (مالباختگان) به دلیل زمینه سازی و بسترسازی برای وقوع جرم مجازات تعیین کرده اند.

سرهنگ ملایی تصریح کرد: بنابراین فردی که در جریان سرقت خودرو پژو پارس در شب گذشته که در تقاطع دانشگاه جیرفت اتفاق افتاده به این دلیل که با سهل انگاری، خودرو را رها کرده آن هم به تصور اینکه فقط چند لحظه برای خرید می روم، در وقوع این جرم نقش دارد چون خودش زمینه وقوع سرقت را فراهم کرده و این فرصت را به سارق یا سارقان داده تا دست به سرقت بزنند.

وی گفت: هنوز احساسات عمومی جامعه درگیر فاجعه قتل بنیتای هشت ماهه است که در اثر سهل انگاری پدرش و فرصت طلبی سارقان نانجیب، کل جامعه ایران را اندوهگین کرد ولی باز هم متاسفانه شاهد سهل انگاری برخی شهروندان در زمینه حفاظت از اموال خودشان هستیم.

سرهنگ ملایی عنوان کرد: امید است که همه شهروندان بالاخص مردم جیرفت با رعایت نکات ایمنی در حفاظت از منزل، مغازه و خودرو خود، برای ایجاد و حفظ امنیت مطلوب به پلیس کمک کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار