یک جامعه شناس اعتقاد دارد: بهترین کار برای پیشگیری از خودکشی این است که نگذاریم افرادی که به هر دلیل منزوی می‌شوند، تنها بمانند.
کد خبر: ۴۹۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸ 10 September 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا، دکتر بهرام نوابی‌فر به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی ،  به بیان تعریف خودکشی پرداخت و اظهار کرد: خودکشی در معنای 
لغوی به عملی اطلاق می‌شود که فرد به زندگی خود خاتمه می‌دهد و یک مرگ خودخواهانه یا دیگرخواهانه را به دست خود و به میل و اراده خود برای خودش رقم می زند.


نوابی‌فر با بیان اینکه ریشه خودکشی به ناکامی برمی‌گردد، بیان کرد: برای خودکشی علل زیادی تعریف می‌شود و از هر کسی دلیل آن را بپرسی به یک پاسخ متفاوت خواهی رسید، لذا گرچه ممکن است فقر، عدم توفیق، اعتیاد، طلاق، نداشتن منزلت اجتماعی و در مجموع  ناکامی علل گرایش فردی به خودکشی باشند، اما نمی‌توان تمامی دلایل را به ناکامی منحصر دانست.

این جامعه شناس افزود: قطعا  خودکشی فردی مثل صادق هدایت که جزو نویسندگان موفق دنیا بود، به دلیل فقر و ناکامی و نداشتن منزلت اجتماعی نبوده است.

نوابی فر در ادامه با اشاره به انجام تحقیقات میدانی شش ساله از سوی "امیل دورکیم" جامعه شناس فرانسوی در مورد دلایل اقدام به خودکشی،  اذعان کرد: این جامعه شناس برجسته در تحقیقات  خود به دو محور اصلی رسید که می توان از آن دو به سنگ محک اصلی برای خودکشی یاد کرد که چه در مورد یک زن ساده روستایی و چه در مورد شخصیتی برجسته همچون صادق هدایت صدق می‌کند.

وی دو رکن گرایش به خودکشی از سوی یک فرد را در درجه اول کاهش همبستگی به معنای کاهش ارتباط با اطرافیان و جامعه و در بیانی به انزوا کشیده شدن عنوان کرد و افزود: پس از 

این مرحله و در درجه دوم فردیت او رشد کرده و اینجاست که در مورد بودن یا نبودن خود قضاوت کرده و نهایتا ممکن است به جایی برسد که با خود می گوید بهترین کار این است که تو نباشی.

این جامعه شناس در ادامه به بیان راهکارهایی برای پیشگیری از خودکشی پرداخت و بیان کرد: بهترین کار برای پیشگیری از خودکشی این است که نگذاریم افرادی که به هر دلیل منزوی می‌شوند، تنها بمانند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در انزوا فردیت افراد رشد کرده و این می تواند برای آنها خطرناک باشد، لذا قرار گرفتن این افراد در جمع می‌تواند بهترین کار برای عدم جهت گیری آنها به سمت خودکشی باشد.

وی  سپس اشاره‌ای هم به تفاوت بین اقدام به خودکشی و خودکشی موفق داشت و عنوان کرد: گاهی برخی به خاطر اطرافیان خود و به دلیل مطامع شخصی ممکن است دست به تمارض و انجام کارهای نمایشی بزنند که گاه ممکن است این تمارض‌ها تبدیل به واقعیت شود و فرد در خودکشی به موفقیت برسد، لذا باید خیلی مراقب افراد در معرض خطر بود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار