معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر اعلام کرد: با توجه به ضرورت پایش مستمر اراضی ملی و جلوگیری از تصرف جنگل ها و مراتع، از این پس از پهپاد استفاده خواهیم کرد.
کد خبر: ۴۹۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵ 18 June 2015
به گزارش تابناک، عبدالرضا سنگاری معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر گفت: پرواز آزمایشی پهپاد منابع طبیعی برای پایش جنگل ها و مراتع غرب مازندران، در نهالستان شهرپشت نوشهر انجام شد.

 

وی ادامه داد: در این سامانه هوشمند، پهپاد با اخذ مجوزهای لازم، در ارتفاع و فواصل مشخص و بر فراز عرصه های مورد نظر به پرواز درمی آید و از اراضی عکس و فیلم تهیه می کنند و اطلاعات جمع آوری شده در پرواز، با نرم افزار و یا کارشناسان فنی و امور اراضی، بررسی و تحلیل می شود.

 

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، تاکید کرد: با استفاده از نرم افزار هوشمند تحلیل تصاویر هوایی و مقایسه تصاویر هوایی هفتگی، ماهانه و یا فصلی از عرصه ها، امکان تشخیص و جلوگیری به موقع از انواع تخلفات همچون تصرف اراضی، تخریب، آتش سوزی، فرسایش، قطع درختان و نظایر آن وجود دارد.

 

سنگاری گفت: سامانهٔ اطلاعات مکانی (GIS)، تصویرسنجی (photogrammetry)، تهیه نقشه های هوایی هندسی و تصحیح شده (orthophotography) مسطحاتی و عارضه نگاری (topography)، استخراج اطلاعات از تصاویر هوایی، مدل سازی سه بعدی، محاسبه فاصله، حجم، مساحت، ارتفاع، شکل زمین، شناسایی و تشخیص اشیا و عوارض زمین، دورکاوی، مطالعات کیفی پوشش گیاهی یک منطقه، میزان پراکندگی جمعیت، از مهم ترین کاربردهای پهپاد در منابع طبیعی است.

 

منابع طبیعی غرب مازندران از رُویان تا رامسر امتداد دارد و شامل 313 هزار هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع است.

 

این مناطق به دلیل آب و هوای مناسب و ارزش بالای عرصه های جنگلی و مرتعی در معرض تجاوز و تخریب و تغییر کاربری اراضی قرار دارد که استفاده از پهپاد باعث کاهش تخلفات و نظارت بر این مناطق خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار