کد خبر: ۵۰۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷ 07 October 2017
به گزارش «تابناک یزد»معاون امور توانبخشی بهزیستی استان یزد با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در مورد برخورد جامعه نسبت به معلولان کم‎‎توان ذهنی، اظهار کرد: جمعیت کثیری از معلولان کم ‎ توان ذهنی می ‎‎ توانند با فراگیری مهارت ‌ های خودیاری به استقلال فکری و حتی شغلی دست یابند.

دکتر «محمد حسین غنیمت» با بیان این که 10 درصد از افراد هر جامعه ‎‎ ای را معلولان تشکیل می ‎‎ دهند، تصریح کرد: بر همین اساس نیز 50 هزار نفر از جمعیت استان یزد را جامعه معلولان تشکیل می‎‎دهند که حدود نیمی از آنها تحت پوشش مستقیم بهزیستی استان هستند و مابقی نیز با وجود این که دارای پرونده حمایتی در بهزیستی نیستند ولی از خدمات این سازمان بهره ‎‎ مند می ‎ شوند .

وی در ادامه با تاکید بر این که 4.5 درصد از جمعیت جوامع مختلف دچار معلولیت ‎‎ های شدید هستند، خاطرنشان کرد: 26 درصد از این افراد از معلولیت ذهنی برخوردار هستند که در ایران 11 هزار نفر را شامل می‎‎شوند.

به گفته غنیمت، کم ‎‎ توانی ذهنی، یک بیماری ناشی از مشکلات اثر نقص یا کنش مغزی است که عوامل بروز آن می ‎ تواند به دوران قبل و بعد از تولد و بعضاً دوران بارداری مربوط شود.

وی با بیان این که فرد دچار کم‎‎توانی ذهنی از محدودیت ‎‎ هایی در عملکرد، کارکرد اجتماعی و مهارت ‎ های سازشی در مقایسه با گروه همسالان خود رنج می‎برد، تاکید کرد: تنها 20 درصد معلولان کم توان ذهنی دچار معلولیت شدید و نیازمند خدمات بهزیستی هستند.

وی اظهار کرد: جمعیت کثیری از معلولان کم ‎ توان ذهنی می ‎‎ توانند با فراگیری مهارت ‌ های خودیاری به استقلال فکری و حتی شغلی دست یابند و بهزیستی در ارائه این مهارت ‌ ها بزرگترین نقش را دارد .

غنیمت با اشاره به فعالیت 23 مرکز توان ‌ بخشی روزانه در استان یزد، خدمات بهزیستی را شامل خدمات پزشکی و آموزشی خواند و تصریح کرد: خدمات در حوزه پزشکی شامل حمایت ‎‎ های درمانی، خدمات بیمه ‎‎ ای، گفتاردرمانی، روانشناسی و غیره است و در حوزه آموزش نیز مشتمل بر آموزش مهارت ‎ های توان ‎‎ بخشی و خودیاری از مقطع ابتدایی تا تحصیلات تکمیلی است .

وی نوع و نحوه ارائه خدمات آموزشی را متناسب با شدت بیماری خواند و در این باره گفت: افراد کم ‎ توان ذهنی آموزش ‎ های ابتدایی تا تحصیلات تکمیلی را بر اساس میزان شدت بیماری خود در مدارس عادی، استثنایی و مراکز توانبخشی فرا می ‎ گیرند تا بتوانند مهارت ‏ های حضور در اجتماع را بدست آورند .

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان با اشاره نوع خدمات ارائه شده در مراکز توانبخشی روزانه، عنوان کرد: در این مراکز خدماتی، آموزش ‏ های همه ‎‎ جانبه و حرفه ‌ ای شامل آموزش ‌ های ارزیابی حرفه ‎ ای، آماده ‎‎ سازی شغلی و ورود به بازار کار ارائه می‎‎شود.

وی متذکر شد: البته این افراد نمی ‎‎ توانند مشاغل تخصصی را یاد بگیرند ولی می ‎‎ توانند در مشاغل ساده و معمولی متخصص و وارد بازار کار شوند .

وی در مورد ناتوانان ذهنی شدید نیز گفت: افرادی که ناتوانی شدیدتری نسبت به دیگر معلولان این حوزه دارند و قابل نگهداری در مراکز بازتوانی نیستند نیز از خدمات این مراکز بهره ‎‎ مند می ‎‎ شوند با این تفاوت که این افراد علاوه بر دریافت یارانه ‎‎ ای به مبلغ 180 هزار تومان، از خدمات کمک ‎‎ پزشکی و پرستاری در منزل خود بهره ‏ مند و از تمام جهات حمایت می ‎‎ شوند .

غنیمت در مورد معلولان کم ‎ توان ذهنی که در محل زندگی خود قابل نگهداری نیستند، عنوان کرد: برخی از این افراد به دلیل مشکلات سرپرستشان، قابل نگهداری در محل زندگی نیستند لذا در قالب 4 مرکز شبانه ‎‎ روزی فعال در استان نگهداری می‎‎شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به نبود فرهنگ لازم در مورد برخورد جامعه با این قشر از معلولان،تاکید کرد: کم ‎‎ توانی ذهنی، یک بیماری است و نباید با عباراتی مانند «عقب مانده ذهنی»، خانواده ‎‎ این قبیل بیماران را رنجاند و نسبت به فرزند معلولشان دلسرد کرد. ضمن این که باید این افراد را بخشی از جامعه خود بدانیم و با آنها با خشونت رفتار نکنیم .

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار