کارشناس تغذیه:
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: توصیه می شود در هنگام افطار از آشامیدن آب و نوشیدن های سرد و خنک خودداری شود.
کد خبر: ۵۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰ 21 June 2015

حسن فرهاد غیبی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:با توجه به اینکه دمای بدن طی زمان طولانی روزه داری بالارفته و گرم است باید از مایعاتی استفاده کرد که با دمای بدن همخوانی داشته باشد.

وی ادامه داد: استفاده از آب سرد موجب ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی و گوارش می شود و محیط معده نیز چون گرم است با ورود آب سرد در معده دچار اختلال در هضم و جذب غذا می شود.

فرهاد غیبی با اشاره به افت قندخون بدن در طول روز نیز گفت: توصیه می شود وعده افطار با یک ماده قندی با هضم سریع همچون خرما به همراه یک استکان آب ولرم آغاز و سپس با یک پیاله سوپ، نان و خوراک های مختلف همچون کوکو سبزی و برنج ادامه یابد.

وی تاکید کرد: ضروری است از پنج گروه اصلی غذایی شامل نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، گوشت، حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات در وعده های سحری و افطار در ماه رمضان استفاده شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه استفاده از مقادیر لازم از تمام گروه ها برای حفظ سلامت بدن لازم و ضروری است، گفت: برای تامین آب مورد نیاز بدن بهتر است بین افطار تا زمان خواب شش الی هشت لیوان آب یا مایعات طبیعی نوشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: در هنگام افطار و سحری از مصرف غذاهای پرچرب و گوشت زیاد خودداری شود و مصرف سبزیجات و سالاد توصیه می شود.

فرهاد غیبی ادامه داد: میوه ها یکی از گروه های اصلی است که توصیه می شود به عنوان میان وعده بین افطار و سحر استفاده شود.

وی با بیان اینکه باید روزانه حداقل یک لیوان شیر یا ماست مصرف شود، تاکید کرد: ماست و شیر به عنوان منبع غنی کلسیم هستند و هر چقدر میزان چربی لبنیات کمتر باشد میزان جذب کلسیم بالا خواهد بود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد وعده سحری را از برنامه خود حذف کنند با مشکلات فراوانی در روز روبرو خواهند شد.

وی ادامه داد: در هنگام سحر ضروری است از سبزیجات یا سالاد، انواع کربوهیدرات ها مثل نان و برنج، گوشت، لبنیات و میوه استفاده شود.

فرهاد غیبی افزود: مصرف سالاد و سبزیجات به دلیل وجود انواع ویتامین ها، میزان آب بالا و دیر هضم شدنشان موجب می شود فرد کمتر احساس گرسنگی و تشنگی کند.

وی اظهار کرد: توصیه می شود در وعده سحری برای جلوگیری از تشنگی در روز از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن و غذاهای خشک مثل کوکو و کتلت خودداری شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه مصرف چای زیاد موجب تخلیه آب بدن در طول روز می شود، اضافه کرد: روزه داران از نوشیدن چای زیاد و پررنگ خودداری کرده و هنگام سحری فقط یک استکان چای کمرنگ استفاده کنند.

فرهاد غیبی با اشاره به سردردهای قبل از ظهر افراد در این ایام ادامه داد: این سردردها به دلیل افت قند خون نیست و این در افرادی که به مصرف چای بسیار عادت دارند، دیده می شود و برای جلوگیری از این عارضه بهتر است بین سحری تا افطار سه الی چهار استکان چای کمرنگ مصرف کنند.

منبع ایرنا –

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار