همایش ملی فاخر به پاس گرامیداشت 2 شخصیت علمی و مذهبی ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری روز دوم آذرماه در آئینی با حضور جمعی از صاحب نظران علمی ، دانشگاهی ، مفاخر و استادان برجسته کشور در چالوس برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۵۱۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱ 04 November 2017
به گزارش تابناک : فرماندارچالوس و رئیس کمیته اجرایی این همایش روز شنبه در این باره گفت :‌ چنین همایشی به دلیل برخورداری منطقه از موقعیت استراتژیکی ، فرهنگی و تاریخی دراین شهرستان برگزار خواهد شد و نکته مهم تر آنکه همه بدانند که چالوس فقط از لحاظ دارا بودن جاذبه های گردشگری و کشاورزی زبانزد نیست بلکه شخصیت های فرهیخته علمی ، فرهنگی و هنری نیز به خود دیده است. 
محمدناصر زندی افزود : ‌این همایش با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، استانداری و موسسه فرهنگی و هنری ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری در اردوگاه شهید رسولی حد فاصل شهرستان های نوشهر و چالوس برگزارمی شود . 
وی با اظهاراینکه تاکنون حدود 85 مقاله با موضوع علمی درقالب سخنرانی انتخاب و به دبیرخانه این همایش ارائه شده است ، ادامه داد :‌ اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسری و بعضی از مراکز علمی منطقه نیز مسئولیت داوری این آثار را برعهده دارند. 
رئیس کمیته اجرایی این همایش گفت :‌ دبیرخانه این همایش ملی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران پیش بینی شده است و هیات داوران این همایش نیز قرار است از میان آثار ارسالی مقاله های برتر را برای آئین اختتامیه این همایش برگزینند.
زندی ضمن اظهار خرسندی از تعداد بالای مقاله های ارسالی از لحاظ کمی و کیفی به دبیرخانه این همایش افزود :‌ دراین آئین سعی می شود ضمن معرفی این شخصیت ها ، مقاله هایی هم با محورهای آئینی، ادبی، هنری، فرهنگی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا اثر بخشی این دو عالم گرانقدر واکاوی شود.
درآبان ماه سال گذشته نیز در آیئنی با حضور جمعی از مسئولان استانی و محلی از کتاب "تعزیه فاخر " از آثار ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری در شهرستان چالوس رونمایی شد.
علامه ملاعلی فاخر فقیه ، ادیب ، عارف و حماسه سرای قرن 13 هجری در سال 1188 هجری شمسی متولد شد . وی در حوزه علمیه ایران و نجف اشرف علوم دینی و فقهی را تحصیل کرد.
تعزیه فاخر ، مرثیه فاخر ، دیوان فاخریه و رساله علمیه منظوم ، چهار مجموعه شعر علامه ملاعلی فاخر هستند.
این عارف وارسته اهل روستای ' سنار ' بخش مرزن آباد چالوس بود که سرانجام در سال 1266 هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار حق شتافت.
آرامگاه وی در وادی السلام نجف در نزدیکی جوار مرقد امام علی (ع ) است.
شیخ آقا حسن فاخری نیز متخلص به زاده فاخر در سال 1249 هجری شمسی در خانواده آشنا به علوم و ادب و عرفان اسلامی در علویکلای چالوس دیده به جهان گشود.
این عالم عالیقدر پس از عمری تلاش در ترویج فرهنگ عالیه اسلام و بیان وقایع زندگی معصومین (ع ) بویژه واقعه خونبار عاشورا با دلی آکنده از عشق به خدا و اهل بیت (ع ) در سال 1310 در لیله القدر دعوت حق را لبیک گفت و به دیار حق شتافت.
پیکر وی در جوار امامزاده علی بن موسی الرضا (ع ) روستای سما کلاردشت دفن شده است.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار