جلسه شورای شهر شیراز با مباحثی چون تهدید حاشیه‌نشینی ، ایجاد کمربند سبز شیراز ، فعال کردن پروژه‌های عمرانی متوقف شده شهرداری و رسیدگی به وضع کاخ ابونصر شیراز پیگیری شد.
کد خبر: ۵۲۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵ 07 November 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه موضوعی که شهر شیراز را تهدید می‌کند، حاشیه‌نشینی و افزایش بی‌رویه حریم شهر شیراز است، اظهار داشت: از طرفی خالی شدن بافت فرسوده و تاریخی شیراز از جمعیت، خدمات‌رسانی شهرداری را پر هزینه و با دشواری زیاد روبرو کرده است.

 قاسم مقیمی خاطرنشان کرد: برای درمان این درد باید چند راهکار را همزمان و موازی پیش برد و اولین مورد، ایجاد کمربند سبز است. مقیمی بیان کرد: نظر کارشناسان شهر سازی و معماری براین است که کمر بند سبز، تنها برای تلطیف هوا و جلو گیری از آلودگی آن نیست، بلکه ایجاد این کمر بند به صورت صحیح و منطقی می‌تواند جلو افزایش حریم شهری و حاشیه‌نشینی را نیز بگیرد و با ایجاد عمق غیر سکونتی، محدوده شهری را تعریف کند. این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:تعداد مازاد بر نیاز پرسنل، هزینه‌های جاری شهرداری را آنچنان بالا برده، که شهرداری و به طبع آن شورا، مجبور به ایجاد روش‌های اجرایی و درآمدزایی غلط شده‌اند، که بار مالی غیر متعارف و نا معقول را بر مردم این شهر تحمیل کرده است. وی افزود: باید هرچه زودتر شورای اسلامی شهر شیراز، با تشکیل کمیته‌ای در راستای تدوین راهکارهای اصلاحی باشد و از شهردار نیز درخواست داریم که معذورات و رودربایستی‌ها را کنار بگذارند و بدون ترتیب اثر دادن به فشارهای جانبی، در انتخاب‌ها و تغییرمدیران فقط توانایی و تخصص و تعهد افراد را در نظر بگیرند.

*تصویب طرح دو فوریتی کمک مالی به تیم 10 نفره فوتبال نابینایان

روز گذشته همچنین با تصویب طرح دو فوریتی کمک مالی به تیم ۱۰ نفره فوتبال نابینایان کشور که ۸ عضو آن اهل شیراز هستند آغاز به کار کرد. در این جلسه همچنین انتخاب رئیس کمیسیون تلفیق که از ابتدای شروع کار شورای پنجم مسکوت مانده بود به صورت دو فوریت مطرح شد و قاسم مقیمی به عنوان رئیس این کمیسیون معرفی شد. نواب قائدی با اشاره به اهمیت فعالیت کمیسیون تلفیق گفت: این کمیسیون به علت داشتن وظیفه ایجاد ارتباط بین دستگاه ها و شورا حائز اهمیت است و تشکیل نشدن آن در دور پنجم شورا سبب به وجود آمدن نقص در ارتباط شورای شهر با دستگاه های خدمات رسان و حتی برخی بخش‌های شهرداری شده است. اما سومین طرح دو فوریتی که مربوط به چارت سازمانی شورای شهر بود با مخالفت بعضی اعضا از جمله سیروس پاک فطرت رو به رو شد. پاک فطرت با اعتراض به طرح های دو فوریتی مطرح شده در شورای پنجم گفت: این شورا از ابتدا ضرورت ارائه طرح چند فوریتی را نادیده گرفته و این ضرورت را زیر سؤال برده است. احمدرضا دستغیب نیز ضرورت این دو فوریت را رد کرد و افزود: طرح دو فوریت زمانی ارائه می شود که به علت اهمیت موضوع بررسی نشدن آن آسیبی به شهر وارد کند.

در این جلسه همچنین دستور العمل نحوه به کارگیری کارشناسان و مشاورین شورای اسلامی شهر شیراز که پیش از این به تصویب شورای شهر رسیده بود از سوی فرمانداری رد شده و به صحن شورا بازگشته بود. سید عبدالرزاق موسوی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به عنوان ارائه دهنده طرح پیشنهاد داد شورا بر این مصوبه اصرار کند. اصرار بر این دستور العمل به تصویب اعضا رسیده و بر این اساس نحوه به کارگیری کارشناسان و مشاوران شورای شهر در هیئت حل اختلاف استان بررسی خواهد شد. به گزارش افسانه فرمانداری شیراز ایراداتی در سه بند به این مصوبه وارد دانسته که محل تامین دستمزد این مشاوران‌از بودجه شهرداری، اشاره قانون به انتخاب مشاور تنها برای کمیسیون ها نه برای اعضا از جمله این ایرادات بود. شورای شهر اصلاح محل تامین دستمزد مشاوران از بودجه شهرداری به بودجه شورای شهر را تصویب و بر سایر موارد اصرار کرد. طرح نام گذاری هفته منتهی به ۲۶ آذر به نام هفته حمل و نقل درون شهری نیز به تصویب اعضا شورای شهر رسید.

شورای شهر شیراز همچنین کمک ۲۰ میلیون تومانی برای برگزاری سالروز حافظ به مرکز حافظ شناسی را تصویب کرد. عضو شورای اسلامی شهر شیراز بر لزوم استمرار و تقویت نظارت رسانه‌ها به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی بر عملکرد شورا و شهرداری تاکید کرد. سید عبدالرزاق موسوی در نطق قبل از دستور خود در جلسه‌ علنی شورای اسلامی شهر شیراز، با بیان اینکه شورای پنجم با تصویب برنامه‌ای پنج ساله، قصد اداره امور شهر براساس این برنامه را دارد، گفت: رویکردهای شورای پنجم در برنامه پنج ساله سوم، مبنای اداره شهر برای پنج سال آینده است. او گفت: در رویکرد مدنظر برنامه پنجم شورای پنجم بر لزوم نظارت مطبوعات و رسانه‌ها بر عملکرد شورا و شهرداری تاکید شده است.

موسوی با اشاره به اینکه بعد از هشتاد روز تکلیف مدیریت مجموعه‌ شهرداری شیراز مشخص شده است، انتظارات خود به‌عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شیراز را از شهردار مطرح کرد و گفت: انتخاب مدیران و همکاران شایسته و توانمند، پاکدست، امانتدار و متخصص و اعتماد به نیروهای شهرداری و نیروهای جوان، ساماندهی نیروی انسانی در شهرداری، چابک کردن شهرداری، کاهش هزینه و زمان ارائه خدمات به مردم، هماهنگی با نهادهای عمومی شهر و استان انتظارات بحق شورای پنجم از شهردار و همراهان ایشان است.

* کاخ ابونصر فرصتی که به تهدید تبدیل شده است

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با توصیف وضع کنونی بنا و مجموعه تاریخی قصر ابونصر در این کلانشهر، شرایط را اسف‌بار توصیف کرد و خواستار رسیدگی عاجل و استفاده از این ظرفیت در راستای توسعه‌ گردشگری شد. سیروس پاک فطرت در نطق قبل از دستور خود در جلسه علنی شورای شهر شیراز گفت: جاذبه‌ تاریخی و گردشگری قصر ابونصر شیراز، مورد بی‌مهری و بی توجهی مسئولان قرار گرفته و به همین دلیل اکثر مردم شیراز، نسبت به وجود چنین جاذبه‌ای بی اطلاع هستند.

پاک‌فطرت با اشاره به نقطه‌ جغرافیایی این اثر تاریخی، گفت: بر روی پیش آمدگی سلسله کوه‌های واقع در شمال شرقی جلگه شیراز آثاری کهن قرار دارد. او به موقعیت ممتاز این مجموعه‌ تاریخی به لحاظ امکان جذب گردشگر و احداث فضاهای گردشگری اشاره کرد وگفت: اصطلاح قصر ابونصر نامی ساختگی است و طبق مدارک قدمت آن از حدود یک تا دو قرن تجاوز نمی کند در برخی کتب قدیم و سیاحانی در عصر صفوی از آن به عنوان  مسجد سلیمان یاد کرده اند. پاک‌فطرت در توضیحات خود به کاوش‌ها و اسناد تاریخی اشاره و تاکید کرد که در بخشی از کاوش‌های موزه‌ متروپیلتن و در سال‌های 1311 و 1312، آثاری از بقایای شهرکی مربوط به زمان اشکانیان که دنباله آن تا عهد ساسانیان ادامه داشته از زیر توده خاک بیرون آمده است. او با بیان اینکه شهرداری منطقه‌ هفت شیراز یک محور گردشگری 46 هکتاری در این محدوده تا برم‌دلک طراحی کرده است، به ارائه پیشنهادهایی در این خصوص پرداخت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار