واکنش استاندار به گزارش گاردین و انتشار آن در رسانه‌های داخلی:
استاندار خراسان رضوی در نشستی خبری، درباره پدیده، آرمان، میزان، موسسات مالی، استعفای گلستانی‌فر، وضعیت آب در استان، سایت‌های غیر مجاز، تولید و صادرات و ... سخن گفت.
کد خبر: ۵۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵ 28 June 2015
به گزارش تابناک و به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات استانداری خراسان رضوی، علی رضا رشیدیان در این نشست خبری با بیان این که مشهد به دلیل مزیت های فراوان در حوزه های مختلف، کانون توجه سرمایه گذاران، صنعت گران و تولید کنندگان است؛ اظهار داشت: از هرگونه سرمایه گذاری سالم و در چارجوب قانون حمایت می کنیم.

سایت‌های بی‌هویت به دنبال تخریب تقدس مشهد هستند

به دنبال تعطیلی پدیده نبوده و نیستیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت شرکت پدیده شاندیز نیز اظهار کرد: ما به دنبال تعطیلی پدیده نبوده و نیستیم، اما اینکه پدیده در چارچوب‌قانون کار خودش را انجام بدهد نه تنها برای این شرکت بلکه برای سایر موسسات نیز ضروری است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اعلام عمومی خرید سهام توسط شرکت پدیده، ادامه داد: براساس قانون تجارت هیچ شرکتی حق فروش سهام به صورت عمومی را ندارد و این مورد تنها در بورس صورت می‌گیرد، این مساله‌ای بود که در استان شاهد آن بودیم و آن را به مدیران این شرکت اعلام کردیم که دیگر اجازه فروش سهام نخواهند داشت.

رشیدیان با تاکید بر اینکه هیچ زمانی و در هیچ مقطعی به شرکت پدیده اعلام تعطیلی نشده،‌ اظهار کرد: ما بارها به آنان اعلام کردیم که کارشان را ادامه دهند، اما نباید افزایش بنا داشته باشند و اولویت‌هایشان را برای طرح‌های نیمه کاره قرار دهند.

موسسات یا به بانک تبدیل شوند و یا در بانکی دیگری ادغام شوند

استاندار خراسان رضوی در خصوص موسسه آرمان اظهار کرد: در مسیر تبدیل شدن به بانک مراحل آخر خود را طی می‌کنند، برخی از موسسات در قالب تعاونی‌ها مجوز می‌گیرند اما آنها که در روند  بانک شدن قرار دارند وظیفه نظارتی آنها بر عهده بانک مرکزی است که در استان ما نیز نمایندگانی دارد.

استاندار خراسان رضوی افزود: همه موسسات یا باید تبدیل به بانک شوند و یا در بانکی که در مجوز دارد ادغام شوند و یا در صندوق‌های اعتباری کارگران که در حوزه وزارت کار است قرار گیرند.

کسی به دنبال رفتن گلستانی‌فر نبود

وی در پاسخ به شایعاتی در خصوص استعفای فرماندار مشهد گفت که  هیچ کس به دنبال رفتن گلستانی‌فر نبود.

رشیدیان با اشاره به استعفای فرماندار مشهد، اظهار کرد: زمانی که گلستانی فر به عنوان فرماندار مشهد انتخاب شد در بین گزینه‌هایی که مطرح بودند تلاش می شد تا کسی انتخاب شود که جامع‌الاطراف باشد و در بین سلایق مختلف سیاسی ایجاد حساسیت نکند.

وی ادامه داد: او گزینه بسیار مناسبی بود که پس از بررسی‌هایی که انجام شد حکمش را از وزارت کشور گرفت، اما در اسفندماه سال گذشته به دلیل سخنان وزیر کشور مبنی بر اینکه اگر کسی از وزارت کشور قصد ورود به انتخابات مجلس را دارد باید در اسفندماه استعفا دهد، استعفانامه‌ای را به ما ارائه کرد.

رشیدیان با بیان اینکه این را ما به خود ایشان هم گفتیم که با توجه به مدت اندکی که آمده‌اند شاید استعفایشان صورت خوشی نداشته باشد، گفت: پس از آن هم آقای صادقی(معاون سیاسی استاندار) هم با ایشان صحبت های مفصلی کردند و متوجه شدیم که در ایام عید گلستانی فر استعفایش را پس گرفته است.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اما فرماندار مشهد مجددا در خرداد ماه استعفایی نوشتند و این استعفای مجدد ایشان ما را در شرایطی قرار داد که طبق قانون آن را باید به وزارت کشور می فرستادیم، این موضوع که باعث رنجش خاطر وزیر کشور هم شد به دلیل آخرین مهلت قانونی استعفای نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی بود که در نهایت وزارت کشور هم موافقت خود را در رابطه با این موضوع اعلام کردند.

وی با تاکید بر اینکه استعفای فرماندار مشهد هیچ ربطی به تجمع اجازه نمی‌دهیم ندارد، گفت: این تجمع استانی بوده و ربطی به فرمانداری نداشت، در آن قضیه مساله‌ای هم پیش نیامده بود که بخواهد برخوردی با فرماندار صورت گیرد، اما این موضوع فرصت را برای کسانی که منتظر خبرهای جنجالی هستند فراهم کرد.

سایت‌های بی‌هویت به دنبال تخریب تقدس مشهد هستند

تا وقتی دولت موافق باشد هستم

رشیدیان در پاسخ به سوالی در خصوص شایعاتی مبنی بر استعفایش از استانداری خراسان رضوی، افزود: کسانی که در فرهنگ انقلاب اسلامی رشد می‌کنند نباید با ظهور و بروز مشکلی در هم بشکنند، امام خمینی نیز گفته‌اند نباید در مقابل مشکلات شکسته شویم. من هم تا وقتی که دولت محترم موافق باشند از زیر بار مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم.

جیره‌بندی آب مطرح نیست

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات کم آبی استان تصریح کرد: ایران و به ویژه استان خراسان رضوی در یک پروسه بلند مدت کم آبی گرفتار هستند و پیش‌بینی شده تا 13 سال آینده این کم‌آبی را خواهیم داشت، در سال گذشته بارندگی نسبت به سال 92 بهتر بود، بنابراین در وضعیت سفره‌های زیرزمینی شاهد کمی بهبود بودیم. اما با این وجود مشکل آب به عنوان اولویت اصلی استان مطرح است.

وی در این رابطه خاطرنشان کرد: سه سد به خراسان رضوی اضافه شده اما بحث مدیریت آب در کشور به خصوص در حوزه کشاورزی حائز اهمیت است، در حال حاضر 89 درصد مصرف آبی استان در حوزه کشاورزی است که اگر ده درصد از این میزان را کاهش دهیم شاهد صرفه‌جویی قابل توجه‌ای خواهیم بود.

رشیدیان در خصوص جیره‌بندی مصرف آب در استان خراسان رضوی نیز گفت: در هیچ کدام از شهرهای استان بحث جیره‌بندی مطرح نیست.

رشیدیان در خصوص مبادلات ارزی در استان گفت: ما در خراسان رضوی یک میلیارد و 8 میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به سال 92، هشت درصد افزایش داشت، در دو ماهه اول سال نیز 247 میلیون دلار صادرات داشتیم و بازارچه‌های دوغارون و باجگیران نیز  در این دو ماهه دو میلیون دلار صادرات داشتند که 126 درصد رشد داشته است.

مسئولیت سایت‌های غیرمجاز با وزارت ارشاد است

وی در خصوص فعالیت سایت‌های خبری غیر مجاز در استان و اینکه آیا تاکنون با آنها برخوردی صورت گرفته یا نه، اظهار کرد: در زمانه‌ای قرار داریم که بحث انفجار اطلاعات مطرح است و هر کس می‌تواند رسانه‌ای را راه‌اندازی کند که این موضوع یکی از آسیب‌های است که در تکنولوژی جدید مطرح است.

رشیدیان افزود: این موضوع نیز در سابقه استان خراسان رضوی وجود دارد، سایت‌هایی هستند که در کوتاه مدت و به صورت قارچ‌گونه ایجاد می‌شوند، فعالیت می‌کنند و بعد هم جمع می‌شوند، وزارت ارشاد در این حوزه مسئولیت داشته و ما مکاتباتی با آنها و همچنین دستگاه‌امنیتی، پلیس فتا و اداره کل اطلاعات داشتیم و آنها پیگیر این موضوع هستند، چرا که این سایت‌ها برخی از اخبار که منشا درستی ندارند را منتشر می‌کنند که ایجاد تنش می‌کند.

عده‌ای نکاتی مطرح می‌کنند که با نظرات رهبر انقلاب هیچ سنخیتی ندارد

رشیدیان با اشاره به صحبت‌های روشن و شفاف مقام معظم رهبری در موضوع مذاکرات اظهار کرد:  نتیجه مذاکرات در چارچوب عزت و کرامت ملی از نگاه رهبری و عناوینی که ایشان نسبت به اعضای تیم مذاکره کننده استفاده کردند که قابل تعبیر و تفسیر جز آنچه خود ایشان فرمودند نیست، بسیار شفاف بود اما متاسفانه در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که عده‌ای با عنوان پیروی از رهبری در سال دولت و ملت نکاتی را مطرح کردند که با مطالبی که معظم له می‌فرمایند هیچ سنخیتی نداشت.

استاندار خراسان رضوی  با تاکید بر این که صحبت‌های رهبری برای ما ملاک و شاخص است، ‌اظهار کرد: متاسفانه بعضی علی‌رغم اینکه ایشان به صورت شفاف نکاتشان را راجع به موضوعات مختلف می‌گویند با اظهار نظر هایی خلاف واقعیت را از زبان ایشان می‌گویند.
 
سایت‌های بی‌هویت! به دنبال تخریب تقدس مشهد هستند

رشیدیان با بیان این که  بعضی از مطالب که نسبت به مشهد از آن استفاده می‌کنند هدف دار و هدایت شده توسط دشمنان اهل بیت(ع) است.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: عده‌ای به صورت هدفمند به دنبال تخریب تقدس‌ مشهد هستند و همه اینها به عملکرد سایت‌های بی‌هویت باز می‌گردد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آمار زائران داخلی و خارجی به مشهد گفت: ما در سال گذشته 25 میلیون زائر داشتیم که در حوزه زائرین خارجی شاهد افزایش آمار آنان بودیم. بنابر آمارهایی که آخر سال معاون گردشگری و میراث فرهنگی رئیس جمهور اعلام کرد آمار زائران از کشور عراق افزایش پیدا کرده بود و تعداد آنان به حدود دو میلیون نفر رسیده بود.

برای کاهش ترافیک، به دنبال ایجاد هسته پیرامونی بزرگتری هستیم

رشیدیان با اشاره به بحث کنترل ترافیک در بافت پیرامونی حرم اظهار کرد: بحث ترافیک و پارکینگ در مشهد و در حوزه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی همواره مورد توجه قرار داشته است، به همین منظور طرح‌های مختلفی از جمله بحث زوج و فرد را در این منطقه دنبال کردیم.

وی ادامه داد: در واقع قصد داریم هسته پیرامونی بزرگتری ایجاد کنیم که ترافیک را هدایت کند و با استفاده از زمین‌های خالی اطراف حرم و تبدیل آن به پارکینگ‌های موقت مشکلات زائران حل شود که در این راستا باید از یک سیستم مدیریت  جمعیت در قسمت مرکزی به صورت متمرکز استفاده کنیم.

وی افزود: برای این کار هم برخی شرکت‌ها از جمله قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا پیشنهاداتی را مطرح کردند که امیدواریم اگر این پیشنهاداتشان عملی شود در این مناطق تامین خدمات صورت گیرد.

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خارجی در استان گفت: خراسان رضوی برای سرمایه‌گذاری خارجی بسیار آماده و توانا است و وجود بارگاه امام رضا(ع) باعث شده تا توجه سرمایه‌گذاران نسبت به استان افزایش پیدا کند.

رشیدیان تاکید کرد: سال گذشته این روند صعودی بوده و در مجموع حدود 620 میلیون دلار جذب سرمایه‌گذاری در استان داشتیم که نسبت به سال قبل شرایط بهتری بود، اما با وجود استعدادهای خراسان رضوی در حوزه صنعت، گردشگری و کشاورزی این رقم می‌تواند افزایش داشته باشد.

تولیدکنندگان برای تولید سوغات برنامه داشته باشند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان کالاهای قاچاق در استان گفت: مشهد به دلیل بازار گسترده‌ای که دارد یکی از اهداف بازار قاچاق کالا بوده و هست، یکی از مطالبی که ما با تولیدکنندگان آن را درمیان گذاشتیم این بودکه در مرحله اول برای تولید کالا با موضوع سوغات برنامه داشته باشند.

رشیدیان افزود: نباید با سپردن بازار سوغات به سایر کشورها فرصت شغلی و کاری را از یک ایرانی بگیریم، تولیدات باید متناسب با ذائقه زائرین باشد.

وی در خصوص قاچاق کالا در استان نیز گفت: در سال گذشته جلسات متعددی در این رابطه برگزار شد کشفیاتی که در سال گذشته به دست آمد یک درصد نسبت به سال 92 کاهش داشت، 4000 پرونده در حوزه قاچاق کالا تشکیل شد و 16 هزار بازرسی صورت گرفت.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: 37 باند قاچاق کالا در سال گذشته متلاشی شد که این میزان 8 درصد نسبت به سال 92 افزایش داشت.

سایت‌های بی‌هویت به دنبال تخریب تقدس مشهد هستند

یکی از مشکلات خراسان رضوی گسترش صندوق‌های مالی است

رشیدیان در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره آخرین وضعیت موسسه میزان و همچنین موسسات مالی و اعتباری استان سوال  کرد، گفت: یکی از مشکلات خراسان رضوی رشد و گسترش صندوق‌های مالی است، این صندوق‌ها با یک عنوان ایجاد می‌شوند اما عملکرد دیگری دارند.
 
وی با اشاره به این که میزان با عنوان کارکنان دادگستری ایجاد شد اما کار خود را توسعه داد و حتی از استان هم فراتر رفت، خاطرنشان کرد: این شرایط در میزان و حتی در حوزه صندوق‌های دیگر هم همین طور است، این موسسات با تبلیغ سود بیشتر برای سپرده‌ها حتی سودهای بیشتر از بانک‌ها باعث می‌شوند تا سیستم پولی کشور به سمت این ها برود. مردم هم به دنبال کسب سود بیشتر  از سپرده‌ها به این موسسات روی می‌آورند و این باعث می‌شود تا  اینها گردش غیر هماهنگ با گردش پولی کشور داشته باشند.

رشیدیان افزود: شروع این بحران از گناباد آغاز شد و تلاش مدیریت استان بر این واقع شد تا این موضوع توسط خود موسسه مدیریت شود و در ابتدا 35 میلیارد از سپرده‌های قانونی آن ها توسط بانک مرکزی آزاد شد تا التهابات کمی فروکش کنند.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که بنای دولت کمک به این موسسه برای قانونی کردن فعالیت‌هایش بود، اظهار کرد: مدیران این موسسه درخواست هزار میلیارد ریالی خط اعتباری از طریق بانک مرکزی را کردند که این موضوع به لحاظ قانونی و شرعی برای بانک مرکزی موضوعیت نداشت.

وی افزود: در راستای تداوم حمایت و جلوگیری از التهاب دو بودجه 25 میلیارد تومانی از سپرده‌های آنان مجددا پرداخت و آزاد شد، اما با این شرط که به سپرده‌گذارانی داده شود که رقم پرداختی آنان کمتر است.

وی با بیان این که قبل از عید و اواخر اسفندماه جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد تا راهکاری برای موسسه میزان  اندیشیده شود، خاطرنشان کرد: بهترین راهکار ادغام این موسسه با یک بانک دیگر بود، در آن زمان علی‌رغم اینکه هیات مدیره بانک صادرات مخالف بودند اما با پیگیری‌های بانک مرکزی پذیرفتند تا این ادغام صورت گیرد، 17 فروردین ماه مدیران میزان به استانداری نامه زدند که با توجه به پول‌هایی که به دست ما رسیده ما با ادغام مخالفیم.

رشیدیان خاطرنشان کرد: در این بین بانک صادرات هم که خودش را در رابطه با ادغام با این موسسه بسیار در معرض خطر می‌دید خود را کنار کشید، بدین ترتیب بانک مرکزی رسما شکایت کرد و در این راستا مدیران میزان دستگیر شدند و حکم انحلال موسسه داده شد و با این حکم حجم مشکل گسترده‌تر شد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه در انحلال هم با سپرده‌گذاران مواجه‌هستیم و هم با کارکنان، افزود:  ما حاضریم مسائل سپرده‌گذاران و کارکنان را بشنویم، برای همین هر وقت به استانداری مراجعه کردند یکی از مدیران پای صحبت آنان نشست.

وی درخصوص تجمعاتی که مقابل استانداری توسط کارکنان میزان برگزار شد، گفت: اجازه نمی‌دهیم درهای استانداری توسط گروهی بسته شود چراکه این جا نمایندگی حاکمیت است یا خیابانی به طور غیر قانونی مسدود شود، اینکه کسانی بیایند و از خط قرمزها عبور کنند صحیح نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار