معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: 58 هزار و 100 هکتار از مزارع گندم آبی و 33 هزار و 300 هکتار از مزارع گندم دیم به‌صورت صد درصد به دلیل خشکسالی خسارت‌ دیده و از چرخه تولید خارج‌ شده است.
کد خبر: ۵۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴ 29 June 2015

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس: محمد صادقی اظهار داشت: در سال جاری قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی و هندوانه با محاسبه سود کشاورز و هزینه اجاره زمین به ترتیب 5 هزار و 913 ریال و 3 هزار و 607 ریال برآورد می‌شود.

وی افزود: تاکنون بالغ‌بر 950 هکتار سیب‌زمینی، 320 هکتار پیاز و 5 هزار و 500 هکتار گوجه‌فرنگی تولید بهاره در استان برداشت‌ شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از برداشت محصولات سبزی و صیفی زیرپلاستیکی استان خبر داد و گفت: سطح زیر کشت حبوبات تاکنون 30 هزار هکتار پیش‌بینی‌ شده که این سطح تا 35 هزار هکتار افزایش خواهد یافت که نسبت به سال قبل حدود 25 تا 20 درصد کاهش دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: با استفاده از 540 دستگاه کمباین فعال، کار برداشت گندم آبی در سطح 135 هزار هکتار و گندم دیم در حدود 35 هزار هکتار شروع‌ و تاکنون 630 هزار تن گندم تحویل مراکز خرید شده است.

صادقی با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات 245 هزار و 500 تن از گندم خریداری‌ شده باعث بروز مشکلاتی شده است. تصریح کرد: 58 هزار و 100 هکتار از مزارع گندم آبی و 33 هزار و 300 هکتار از مزارع گندم دیم به‌صورت صد درصد به دلیل خشکسالی خسارت‌ دیده و از چرخه تولید خارج‌ شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از عقد قرارداد کشت پنبه در 13 هزار و 572 هکتار و همچنین کشت ارقام خارجی آن در سطح 420 هکتار خبر داد و گفت: سطح کشت ذرت بهاره تاکنون یک‌هزار و 600 هکتار و میزان بذر توزیعی 49 تن است.

این مقام مسئول یادآور شد: با 26 دستگاه کمباین مجهز به هود مخصوص کار برداشت یک‌هزار و 221 هکتار از مزارع کلزا انجام شده است.

صادقی همچنین قیمت خرید کلزا از کشاورزان را هر کیلو 22 هزار ریال اعلام کرد و اظهار داشت: تاکنون یک‌هزار و 631 تن محصول تحویل و مطالبات 554 تن از محصول با کشاورزان پرداخت‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: مطالبات یک‌هزار و 77 تن محصول کلزا به کشاورزان با وجود پیگیری‌های مکرر پرداخت‌ نشده که این امر تأثیر نامطلوبی بر توسعه سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی آتی خواهد داشت.

کشاورزان سطح زیر کشت سیب‌زمینی و پیاز را کاهش دهند

صادقی با اشاره به افت قیمت محصولات سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی و نارضایتی کشاورزان از وضعیت موجود، ضمن درخواست مجدد مبنی بر محدود شدن سطوح این محصولات برابر برنامه اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: برای سیب‌زمینی برنامه خرید تضمینی فعال‌ شده اما تنها راه‌ حل تعادل در قیمت بازار، رعایت سطح زیر کشت این محصولات مطابق نیاز مصرف استان خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه سطوح زیر کشت چغندر قند نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 15 درصد افزایش‌ یافته است، گفت: استقبال از کشت این محصول در سال جاری افزایش‌ یافته و همچنین مطالبات چغندرکاران بابت تحویل چغندر قند سال قبل از کارخانه‌های قند به کمتر از 7 میلیارد تومان تقلیل یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار