سهام خواهی نمایندگان کلانشهرها از بودجه پیش نهادی حاشیه شهر مشهد
به رغم تلاش نمایندگان مشهد در به ثمر رسیدن این پرونده در مجلس، هنگام تصویب این ردیف درکمیسیون تلفیق، نمایندگان دیگر استان‌ها هم که تازه متوجه پدیده حاشیه‌نشینی در حوزه‌های انتخابیه خود شده بودند؛ داستان سهم خواهی از بودجه زیارت به بهانه داشتن «امام زاده» را تکرار کرده و موفق شدند بخشی از بودجه ٥٠میلیاردی سامان‌دهی حاشیه شهرها را به نام خود بزنند.
کد خبر: ۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵ 17 February 2015

به گزارش تابناک،ردیف بودجه حاشیه شهر، ابتدای هفته جاری و بعد از فراز و نشیب‌های فراوان و پیگیری‌های مکرر مسئولان شهری و استانی و نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی، بالاخره در قالب ردیفی مستقل با عنوان «سامان‌دهی حاشیه شهر کلان‌شهرهای مذهبی کشور» به لایحه بودجه ٩٤ افزوده شد و تایید و تصویب این ردیف جدید، اگرچه از سوی کمیسیون تلفیق مجلس انجام شد؛ اما به نظر می‌رسد که «حاشیه» در صحن مجلس هم با اقبال نمایندگان روبه‌رو شده و به تصویب نهایی برسد.

البته انتقاداتی به مبلغ اندک این بودجه برای مشهد که معادل سی‌میلیارد تومان تخمین زده می‌شود، وارد است و از این حیث منتقدان آن را برای اجرای فقط چند پروژه محدود، مکفی می‌دانند؛ اما در عین حال با توجه به انقباضی‌بودن لایحه بودجه سال آینده؛ به نظر می‌رسد تعریف این ردیف، منهای ارزش ریالی آن را باید غنیمت شمرد؛ چراکه بالاخره موضوع حاشیه شهر مشهد، به یک مسئله ملی تبدیل شده است.

نکته جالب توجه در روند تخصیص این ردیف آن است که به رغم تلاش نمایندگان مشهد در به ثمر رسیدن این پرونده در مجلس، هنگام تصویب این ردیف در کمیسیون تلفیق، نمایندگان دیگر استان‌ها هم که تازه متوجه پدیده حاشیه‌نشینی در حوزه‌های انتخابیه خود شده بودند؛ داستان سهم خواهی از بودجه زیارت به بهانه داشتن «امام زاده» را تکرار کرده و موفق شدند بخشی از بودجه ٥٠میلیاردی سامان‌دهی حاشیه شهرها را به نام خود بزنند و از این نظر، مشهد این بودجه را با چهار شهر دیگر شریک شد.

به هر حال، تصویب اولیه این ردیف در لایحه بودجه؛ ضرورت برنامه‌ریزی برای هزینه‌کرد آن را دو چندان می‌کند؛ موضوعی که در کنار خبر؛ «ارسال سند ٣ساله سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد به سازمان برنامه و بودجه تا پایان هفته»، می‌تواند تحلیل‌های جدیدی را منجر شود.

مجموع این اتفاقات، سبب گفتگوی ما با جمعی از مسئولان شد.

تصمیم‌گیری درباره هزینه‌کرد یک بودجه کمیته راهبردی حاشیه‌شهر

فرماندار مشهد در همین زمینه با اشاره به اینکه هنوز ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد در صحن علنی مجلس به تصویب نرسیده و باید منتظر رای نهایی مجلس بدان بود؛ گفت: طبیعتا با تایید نهایی نمایندگان، این بودجه در مسیر ابلاغ قرار می‌گیرد و بعد از آن باید فکر عملیاتی‌کردن آن بود.

علی‌محمد گلستانی‌فرد افزود: کمیسیون تلفیق مبلغی معادل سی‌میلیارد تومان را در قالب ردیف بودجه مستقل برای سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد پیش‌بینی کرده و به تصویب رسانده است و اگرچه این رقم اندک است؛ اما برای شروع خوب بوده و می‌شود با آن بخشی از گره‌ها را گشود.

وی عنوان کرد: در شرایط اقتصادی کنونی کشور، اختصاص همین مبلغ را باید غنیمت شمرد؛ علاوه بر آن اگر این رقم سهم استان می‌شد؛ در عمل امکانی برای هزینه کرد آن وجود نداشت.

فرماندار مشهد با اشاره به اینکه موضوعات مرتبط با این موضوع در کمیته راهبردی حاشیه شهر به ریاست استاندار، بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود؛ گفت: با تصویب این ردیف در صحن علنی مجلس و در پی آن ابلاغ بودجه مذکور به استان، بلافاصله جلسه ویژه این کمیته را تشکیل داده و اولویت‌هایی را که در این حوزه وجود دارد مشخص می‌کنیم و البته در این میان اولویت‌های اعلامی از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلف در این موضوع هم حائز اهمیت است.

امیدواریم ردیف بودجه استانی باشد

اما نماینده تام الاختیار استاندار خراسان رضوی در امور حاشیه شهر مشهد نیز با اشاره به اینکه هنوز ردیف بودجه مستقل حاشیه شهر به تصویب مجلس نرسیده، گفت: باید منتظر جزئیات این بودجه باشیم.

حسن موحدیان افزود: اگر بودجه حاشیه شهر مشهد به‌صورت ملی تخصیص پیدا کند، استان نقشی در تصمیم‌گیری برای هزینه‌کرد آن نخواهد داشت، اما اگر به صورت استانی باشد و مدیریت آن به استاندار سپرده شود، می‌توان درباره سرفصل‌های هزینه‌ای آن تصمیم‌گیری کرد.

وی اولویت اجرای پروژه‌های سامان‌دهی در حاشیه شهر مشهد را در موضوعات فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: جزو موضوعات: سرفصل‌هایی نظیر آموزش، سلامت و حمایت از حاشیه‌نشینان در معرض آسیب و... هم مدنظر قرار گرفته‌اند.

نماینده تام‌الاختیار استاندار خراسان رضوی در امور حاشیه شهر مشهد، از پیگیری‌های مسئولان شهری، استانی و نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی برای گنجاندن این ردیف در لایحه بودجه تقدیر کرد.

سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد، به ٢هزار و ١٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این زمینه به گفت: سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد، به ٢هزار و ١٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید در یک بازه زمانی ٣ساله تامین شود و بر مبنای آن پروژه‌های پیش‌بینی شده، اجرایی شوند.

محسن انتظاری هروی افزود: در جلسه‌ای که با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، نمایندگان این شهر در مجلس و رئیس شورای اسلامی شهر برگزار شد؛ مقرر شد تا از رقم ٢هزار و ١٠٠میلیارد تومان، دولت ٧٠٠ میلیارد تومان و مجموعه دیگر سازمان‌ها از جمله شهرداری ١٤٠٠میلیارد تومان را برای سامان‌دهی حاشیه شهر تامین کنند.

وی با اشاره به تصویب ردیف بودجه مستقل برای حاشیه شهر مشهد و چند کلان‌شهر دیگر در کمیسیون تلفیق مجلس گفت: اگرچه مبلغ در نظر گرفته شده، بسیار اندک است؛ اما همین مقدار نیز با توجه به وضعیت انقباضی بودجه، خوب است و امیدواریم در سال‌های آینده این میزان افزایش یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درباره سهم حاشیه شهر از بودجه سال آینده شهرداری مشهد نیز عنوان کرد: نگاه ما به بودجه ٩٤ شهرداری مشهد؛ با تاکید بر بهره‌مندی مناسب همه بخش‌ها از این اعتبارات است.

وی تصریح کرد: به دلیل آنکه هنوز جمع‌بندی لازم در این زمینه در شورای اسلامی شهر انجام نشده است، مبلغ مشخصی را نمی‌توانم اعلام کنم.

ارسال سند حاشیه شهر به سازمان برنامه و بودجه

اما معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز خبر تازه‌ای از سند سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد داد و اعلام کرد: این سند که با همکاری مشترک استانداری خراسان رضوی، شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد تدوین شده بود، چند ماه پیش برای وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و معاونت راهبردی رئیس‌جمهور ارسال شد و در ادامه برای انجام پاره‌ای تغییرات، به ما بازگردانده شد. این سند حالا با انجام این اصلاحات، به امضای استاندار خراسان رضوی رسیده و مقرر است که تا پایان هفته به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال شود.

محمد حسن واحدی با بیان اینکه این سند سه‌ساله تعریف شده و بازه اجرای آن سال‌های ٩٤ تا ٩٦ است، توضیح داد: پروژه‌هایی که در قالب این سند تعریف شده‌اند، در سرفصل‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مدنظر قرار گرفته و اعتبار اجرایی هرکدام از آن‌ها مشخص شده است که البته اعلام رقم کلی آن تا زمان تایید ممکن نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: پس از تایید این سند در سازمان برنامه‌ریزی کشور، بودجه‌های اختصاص یافته به استان برای سامان‌دهی حاشیه شهر در چارچوب همین سند اجرایی خواهند شد.


مصطفی یاوری نسب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار