استاندار سمنان:
استاندار سمنان گفت: مطالعات بلندمدت کمتر به اجرا درمی‌آیند و امروز باید نظام پایش و ارزشیابی پیاده شود.
کد خبر: ۵۵۹۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ 31 January 2018

به گزارش تابناک سمنان، سیدشهاب‌الدین چاوشی با ارسال پیامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان همایش «رویکردهای نوین آمایش سرزمین در ایران» اظهار داشت: اکنون‌که با استعانت خداوند منان فرصتی فراهم شده است که با حضور پژوهشگران و کارشناسان برجسته کشور دومین همایش ملی رویکردهای نوین آمایش سرزمین در استان سمنان برگزار شود و به تبیین و بررسی وجوه مختلف آمایش سرزمین بپردازد، خدای را شاکر و سپاسگزارم.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم و کلیدی که در کنار برنامه‌ریزی‌های کلان و بخشی باید به‌طور مستقل، جدی و واقع‌بینانه به آن پرداخته شود، آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی منطقه‌ای است. آمایش سرزمین، روند جامعی از برنامه‌ریزی منطقه‌ای را ارائه و سازمان‌دهی اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و محیط زیستی را به‌منظور تحقق آینده‌ای مطلوب پیشنهاد می‌کند. این شکل از برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری برنامه‌ریزی منطقه‌ای در سطح یک کشور بهترین مکمل برنامه‌ریزی کلان و بخشی است.

استاندار سمنان افزود: آمایش سرزمین چون با دیدی وسیع و همه‌جانبه به فضای ملی نگاه می‌کند، کلیه مناطق کشور را باحوصله و دقت از جهات مختلف مورد مطالعه و شناسایی قرار می‌دهد و بر اساس توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و استعدادهای هر منطقه با توجه به یکنواختی و هماهنگی اثرات نتایج عملکردهای ملی آن‌ها در سطح ملی، نقش و مسؤولیت خاص به مناطق مختلف کشور محول می‌کند.

چاوشی بیان کرد: تفکر برنامه‌ریزی بلندمدت آمایشی در طول دهه‌های اخیر همواره یکی از دغدغه‌های فکری برنامه‌ریزان و متخصصان برنامه‌ریزی و توسعه کشور بوده و از سال ۱۳۷۶ مرحله جدید مطالعات آمایش ملی در چارچوب جدید و در یک تعامل ملی- منطقه‌ای شروع شد که بیشتر نگاه تعاملی ملی- استانی برای تهیه و اجرای آن مدنظر بوده است.

وی گفت: با عنایت به اینکه مطالعات بلندمدت معمولاً کمتر به اجرا درمی‌آیند؛ ضروری است نسبت به پیاده‌کردن نظام پایش و ارزشیابی به‌مثابه ابزاری مدیریتی برای تقویت یا تصحیح فعالیت‌ها و نیز حصول اطمینان از تحقق اهداف آمایش، اقدام کرد. پایش و ارزشیابی، علی‌رغم پیشینه نسبتاً طولانی برنامه‌ریزی در کشور تاکنون جایگاه لازم را نیافته و به همین دلیل ضعف‌های مسیر توسعه به نحو نظام‌مند شناسایی نشده و بازخورد آن نیز در نظام برنامه‌ریزی و توسعه انعکاس شایسته نیافته است تا اقدامات لازم در قبال آن‌ها اتخاذ شود. وجه مهمی از این امر؛ تمرکز در نظام برنامه‌ریزی، کم‌توجهی به نقش نهادهای مدنی؛ بخش خصوصی و عموم مردم در طراحی، اجرا، نظارت، ارزشیابی و تأمین مالی برنامه‌هاست که مغفول واقع‌شده و در اجرای طرح‌های آمایشی بایستی مورد توجه قرار گیرد.

استاندار سمنان افزود: روابط بین استان‌ها و مناطق کشور تنها از طریق نگرش آمایش سرزمین ممکن است زیرا در رویکرد آمایشی نقش و وظایف مناطق کشور؛ روابط آن‌ها با یکدیگر و وظایف آن‌ها در قبال همدیگر تعریف و تعیین می‌شود و نگرش آمایشی امکان به‌هم‌تنیدن عملکردهای مناطق مختلف و سازمان‌دهی تعاملات بین آن‌ها در راستای تقویت یکپارچگی سرزمین با لحاظ‌کردن مزیت نسبی در هر بخش را فراهم می‌سازد.

چاوشی افزود: در رویکرد جدید آمایش علاوه بر در نظر داشتن چالش‌های برنامه‌های آمایشی قبل باید بتوان راهبردهای توسعه پهنه‌های سرزمینی را در قلمروهای شهری و روستایی پیاده کرد و به راهبردهای لازم برای اجرایی‌کردن طرح‌های آمایشی توجه داشت.

وی ادامه داد: از این روز با عنایت به اهمیت و نقش آمایش سرزمین در برنامه‌ریزی ملی و تأکید برنامه ششم در برنامه‌ریزی‌های توسعه با رویکرد آمایشی، استان سمنان در راستای دستیابی به منویات مسؤولان نظام و با هدف ایجاد عزم و انسجام منطقه‌ای در مسؤولان، اندیشمندان و صاحب‌نظران و نیز به‌منظور تبیین و تحکیم جایگاه آمایش سرزمین در نظام اداره کشور و در راستای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ملی و تنظیم نقش و رابطه برنامه‌های میان‌مدت توسعه با آمایش؛ اقدام به برگزاری همایش دو روزه‌ای با عنوان «رویکردهای نوین آمایش سرزمین در ایران» با حضور برخی از مقامات کشوری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مسؤولان منطقه‌ای، اساتید دانشگاه، خبرگان، کارشناسان و صاحب‌نظران بخش خصوصی و دولتی و دانشجویان سراسر کشور کرد.

استاندار سمنان افزود: انتظار می‌رود با برگزاری این همایش و مقالات و سخنرانی‌های ارزنده‌ای که ارائه می‌شود، به ایده‌هایی جدید و خلاق در زمینه‌های مختلف دست یابیم به‌گونه‌ای که حاصل آن نیل به ارتقای سطح رفاه و توسعه منطقه‌ای، عدالت فضایی و اجتماعی، توسعه متعادل و متوازن، آگاهی عمومی و نهایتاً توسعه پایدار در منطقه و ایران اسلامی باشد.

چاوشی بیان کرد: بدون شک برگزاری نشست علمی با این گستردگی بدون مساعدت و همکاری مسؤولان دانشگاه‌های استان و دیگر حامیان علمی و مادی این همایش و کلیه همکاران اینجانب در استانداری و مشارکت علمی پژوهشگران و اندیشمندان سراسر کشور میسر نبود. بدین‌وسیله از تلاش و مساعدت کلیه عزیزان کمال تشکر و سپاسگزاری را دارم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار