عضو شورای اسلامی شهر شیراز:لزوم توجه به بازنگری طرح ساماندهی باغ‌های قصردشت به عنوان مهم‌ترین سرمایه پایدار شهر شیراز تاکید کرد و گفت: باغ‌های قصردشت فرصت مناسبی برای طراحی مسیرهای نشاط آور، طبیعی،‌زیبا و انرژی بخش جهت پیاده‌روی، دوچرخه سواری، دو و سایر ورزش‌های انفرادی و جمعی به شمار می آیند و توان جذب توریست ورزشی، طبیعی و کمک به اقتصاد پایدار شهری شیراز را دارند.
کد خبر: ۵۷۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 27 February 2018

 تابناک فارس به نقل از تسنیم:سیروس پاک‌فطرت  در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز، اظهار داشت: قدمت ساخت زندان عادل آباد به سال 1348 یعنی حدود نیم قرن پیش بر می‌گردد و در آن زمان این منطقه بیابانی بیش نبوده است و امروز نیز زندان در دل شهر و محیط 100 درصد تجاری و مسکونی قرار دارد.

وی بیان کرد: این موضوع در حال حاضر سبب نارضایتی اهالی منطقه و مردم شریف عادل آباد شده است که علاوه بر آن مسائل امنیتی برای زندان و مردم به وجود آورده است.

پاک‌فطرت گفت: این زندان با حدود هشت هکتار مساحت و شش هکتار زیربنا امروز محیط آن برای زندان نامطلوب و از جهتی برای استفاده شهر و شهرداری بسیار مفید و موثر است که جابجایی آن یک ضرورت است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: با توجه به مذاکره و رایزنی‌های اولیه صورت گرفته با مسئولان زندان، آمادگی تهاتر و همکاری با شورا و شهرداری برای خروج زندان به خارج از شهر در محدوده منطقه ظفرآباد (سیکل ترکیبی) که حدود 200 هکتار پیش‌بینی شده را دارند.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام مهم می‌تواند یکی از کارهای اساسی و ماندگار برای شورای پنجم و شهردار شیراز در دوران خدمتی باشد که امیدواریم محقق شود.

پاک‌فطرت همچنین در بخشی از سخنان خود بر لزوم توجه به بازنگری طرح ساماندهی باغ‌های قصردشت به عنوان مهم‌ترین سرمایه پایدار شهر شیراز تاکید کرد و گفت: باغ‌های قصردشت فرصت مناسبی برای طراحی مسیرهای نشاط آور، طبیعی،‌زیبا و انرژی بخش جهت پیاده‌روی، دوچرخه سواری، دو و سایر ورزش‌های انفرادی و جمعی به شمار می آیند و توان جذب توریست ورزشی، طبیعی و کمک به اقتصاد پایدار شهری شیراز را دارند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: متاسفانه روند کنونی گسترش شهر و نگاه سوداگرایانه و کاسبکارانه به باغات از دهه‌های گذشته سبب شکل‌گیری فرایند نگران‌کننده کاهش باغات و از بین رفتن این میراث با ارزش تاریخی فرهنگی و طبیعی شده و متاسفانه این روند بدون دخالت و مدیریت قاطعانه و اهتمام همه جانبه و گسترده،‌ به سمتی می‌رود که نسل‌های آینده، ما را که میراث‌داران خوبی برای یادگاری‌های نسل‌های پیشین نبوده‌ایم، به سختی ملامت کنند و گناه به وجود آوردن شرایط زندگی سخت، آلوده، گرم و طاقت فرسا را بر ما نبخشند.‌

وی افزود: از سال 1368 تا کنون همواره تمهیداتی برای حفظ و نگهداری نگین سبز شیراز اندیشیده شده و مهم‌ترین و پرآوازه‌ترین این پیگیری‌ها و طرح‌ها، طرح ساماندهی باغات قصردشت است که سرانجام در سال 1379، پس از مدتها کار مداوم و طی مراحل طولانی و قانونی سرانجام به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و ابلاغ شد.

پاک‌‌فطرت با بیان اینکه در این طرح هر‌گونه تفکیک، تغییر کاربری و ساخت و ساز در باغات حفاظت شده موسوم به گروه یک ممنوع شده است گفت: سؤال اینجاست چگونه می‌شود شهرداری برای چنین فعالیتهای وسیع و متنوع و پراهمیتی به تشکیلات محدود و مختصری درحد یک اداره کوچک با تعداد نیروهای کمتر از 10 نفر بسنده کند؟

وی گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع تقویت و افزایش نیروهای انسانی متخصص و کارآمد، در اختیار قراردادن یگان ویژه و اکیپ گشت خودرویی به منظور جلوگیری از تخریب و تخلفات در باغات و همچنین ارتقاء سطح تشکیلات ستاد باغات به سازمان حفظ، نگهداری و توسعه باغ‌های قصردشت و یا تاسیس شهرداری منطقه باغات همچون شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی ضروری است.

تخریب شبانه خانه‌های تاریخی ثبت ملی قابل توجیه نیست

عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به تخریب شبانه دو خانه تاریخی ثبت ملی شده مربوط به دوره قاجار در مجاورت حرم مطهر حضرت احمدبن‌موسی، شاهچراغ(ع) در روزهای اخیر اظهار داشت: این موضوع با هیچ منطقی قابل توجیه نیست و اتفاق رخ داده جای تعجب و تاسف است که در زمان تخریب این بناها از ورود ضابطین قضایی و انتظامی جهت جلوگیری از ادامه تخریب ممانعت شده است.

سولماز دهقانی بیان کرد: ضمن پرهیز از تعجیل در معرفی مسببین، پیش از روشن شدن کامل موضوع از طرف‌هایی که به هر نحو در مظان اتهام هستند و ادعای بی گناهی دارند می‌خواهم که تخریب‌های رخ داده را حداقل محکوم کنند.

وی افزود: مطابق ماده 558 قانون مجازات اسلامی "هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی و مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است یا تزیینات، ملحقات تاسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی تاریخی و مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از 1 الی 10 سال محکوم می‌شود".

دهقانی گفت: شورای اسلامی شهر شیراز که برآمده از اراده مردم برای حفاظت و پاسداری از هویت فرهنگی تاریخی و طبیعی شهر شیراز است ضمن محکوم کردن تحریم‌های اخیر که در ادامه روند تخریب چنین بناهایی در سال‌های گذشته صورت گرفته و مخالفت شوراهای شهر ادوار پیشین را نیز به همراه داشته، اقدام به تشکیل جلسه فوق‌العاده برای بررسی موضوع کرده وتا حصول نتیجه موضوع را پیگیری می‌کند.

وی بیان کرد: از نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، درخواست پیگیری و شناسایی عوامل دخیل و توقف روند موجود را در کمیسیون اصل 90 و همچنین شورای عالی معماری و شهرسازی کشور داریم.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: از شهردار نیز انتظار داریم با توجه به نقش حفاظتی و نظارتی شهرداری از بناهای شهر، با ورود موثر به موضوع و استفاده از ابزارهای قانونی، قضیه را پیگیری و نتیجه را به شورا اعلام کند.

دهقانی بیان کرد: همچنین از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی حفاظت بناهای ثبت شده و مواریث تاریخی می‌خواهیم که از پیگیری حقوقی و قضائی موضوع کوتاهی نکنند و مراتب را به شهروندان و شورای شهر اعلام کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار