مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در چهارمحال و بختیاری بیش از 150 آبشخور حیات وحش در مناطق حفاظت شده این استان ضدعفونی شد.
کد خبر: ۵۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴ 05 July 2015
شهرام احمدی  اظهار کرد: در پی شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در برخی مناطق کشور، اداره‌کل حفاظت محیط زیست با همکاری اداره‌کل دامپزشکی این استان بیش از 150 آبشخور و هفت استخر ذخیره آب در مناطق حفاظت شده استان چهارمحال و بختیاری را ضدعفونی کرد.

وی افزود: این اقدام باتوجه به شروع فصل چرا و ورود دام‌های اهلی عشایر دارای پروانه چرا به مراتع در مناطق حفاظت شده استان چهارمحال و بختیاری، همچنین شیوع این بیماری در برخی از مناطق کشور و جهت ایمن‌سازی و جلوگیری از بروز این بیماری صورت گرفته است.

احمدی با بیان این نکته که تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر بروز این بیماری در حیات وحش استان چهارمحال و بختیاری به دست ما نرسیده، بیان داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، مناطق حفاظت شده تنگ صیاد و شیدا از حساسیت بیشتری برخوردار بودند که با تلاش ماموران یگان حفاظت محیط زیست و حمایت دامپزشکی این استان کلیه دا‌م‌های اهلی موجود در این مناطق واکسینه شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه همکاری این دستگاه‌ها طبق تفاهمنامه موجود بین این دو سازمان در سطح ملی عنوان کرد و گفت: این بیماری در سنوات گذشته در این استان به تعداد محدود گزارش شده بود، اما درسال جاری، تاکنون هیچ گزارشی دال بر وجود این بیماری در استان وصول نشده است.

به گزارش فارس طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته می‌شود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک است که عمدتا گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می‌شوند، که تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات‌الریه، التهاب روده‌ها و اسهال از علائم این بیماری بوده و در نهایت منجر به مرگ حیوان می‌شود. این بیماری صرفا از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی به‌خصوص کل و بز منتقل می‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار