سفر دو روزه پوتین به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که اختلافات روسیه با غرب تشدید شده است.
کد خبر: ۵۸۵۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 03 April 2018

به گزارش تابناک : ولادیمیر پوتین امروز سه‌شنبه برای یک سفر دو روزه کاری عازم ترکیه می‌شود. اگرچه این سفر مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود ولی این سفر هم‌زمان شده با اوج تنش‌های غرب با روسیه.

 

دیدار پوتین از ترکیه برای حضور در دومین نشست سران ایران، ترکیه و روسیه پیرامون سوریه انجام می‌گیرد. مسائلی چون آتش‌بس در سوریه و تمامیت ارضی این کشور از جمله مسائلی هستند که در نشست سران سه کشور بررسی خواهد شد. پیشتر دور نخست این مذاکرات در سوچی برگذار شده بود.

اینترفاکس، خبرگزاری روسی به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گزارش داده است که رئیس‌جمهور روسیه برای دیدار با همتایان ایرانی و ترک خود راهی آنکارا می‌شود تا دیداری سه‌جانبه درباره سوریه داشته باشد.

اینترفاکس همچنین می‌نویسد که پوتین و اردوغان مراسم آغاز ساخت اولین نیروگاه اتمی ترکیه را کلید خواهند زد. پوتین و اردوغان در نشست "شورای همکاری ترکیه و روسیه" هم شرکت خواهند کرد. 

آغاز احداث نیروگاه هسته‌ای ترکیه توسط روسیه

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده است مراسم کلنگ‌زنی احداث نیروگاه "آک‌کویو" در مرسین ترکیه روز چهارشنبه برگزار خواهد شد. این نیروگاه از سوی شرکت دولتی "روس اتم" تاسیس می‌شود.

پروژه هسته‌ای ترکیه ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد و ۱۰ درصد نیاز برق کشور را تامین خواهد کرد. آناتولی نوشته است که این نیروگاه برای ۱۰ هزار نفر کار فراهم خواهد کرد.

نیروگاه هسته‌ای ترکیه چهار واحد تولید برق خواهد داشت که ظرفیت هر یک از آنها ۱۲۰۰ مگاوات تعیین شده است. نخستین فاز نیروگاه‌های هسته‌ای آک‌کویو ۵ سال دیگر به بهربرداری می‌رسد و فازهای بعدی آن با فاصله‌های زمانی یک ساله آغاز به کار خواهند کرد.

اگرچه رسانه‌های روسیه و ترکیه درباره جزئیات مذاکرات پوتین و اردوغان پیش از آغاز نشست رسمی فعلا گزارشی منتشر نکرده‌اند اما تردیدی نیست که طرفین درباره اوضاع سوریه هم مذاکراه خواهند کرد.

به گزارش دویچه وله، دو اتفاق مهمی که پس از نخستین دور مذاکرات در سوچی افتاد آزادی غوطه شرقی در نزدیکی دمشق است که سازمان ملل آن را "جهنم روی زمین" توصیف کرده بود.

موضوع مهم دیگری که می‌تواند در نشست سران ایران، ترکیه و روسیه مطرح شود حضور شورشیان مسلح در ادلب است. طبق توافق سوچی واحدهایی از ارتش ترکیه برای نظارت بر آتش‌بس در ۱۲ نقطه‌ ادلب مستقر خواهند شد.

روز چهارشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم به مذاکرات سوریه در ترکیه خواهند پیوست.

 

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار