رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد مطرح کرد
رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد با اشاره به آثار و برکات ماه شعبان، گفت: ماه شعبان مقدمه‌ای بسیار مهم برای ورود به ضیافت الله است.
کد خبر: ۵۹۸۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ 30 April 2018

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا ابویی با اشاره به اهمیت ماه شعبان و وظیفه مؤمنین در قبال این ماه، گفت: ماه شعبان موسوم به ماه پیامبر اکرم (ص) است و یکی از بزرگ‌ترین ماه‌های قمری نزد مسلمانان است؛ همچنین سه ماه رجب، شعبان و رمضان به دلیل نزول برکات آسمانی و باز شدن درب‌های برکت به روی بندگان، دل‌های مردم به یکدیگر نزدیک و آسیب‌های اجتماعی به‌تبع آن کم و کمتر می‌شود.

وی افزود: ماه شعبان برترین شب سال را بعد از ماه رمضان به خود اختصاص داده است؛ به این معنا که شب نیمه شعبان بنا بر آنچه در روایات آمده است، مهم‌ترین شب سال بعد از شب قدر است.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد بابیان اینکه اگر اهمیت ماه رمضان به وجود قرار گرفتن شب قدر در این ماه است، اهمیت ماه شعبان نیز به دلیل شرافت شب نیمه شعبان است، اظهار داشت: در شب نیمه شعبان بیش از 14 عمل مستحبی بسیار چشم‌گیر و معنوی وجود دارد؛ همچنین ماه شعبان بزرگ‌ترین محل صدور مهم‌ترین مناجات شیعیان است که ازجمله آن‌ها مناجات شعبانیه در این ماه است.

ابویی با تأکید بر اینکه مناجات شعبانیه از جهت معنوی عمیق‌ترین مباحث معنوی را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: رسول اکرم(ص) در بیان فضائل و برکات ماه شعبان فرموده‌اند که برای تقرب به پروردگار و جلب محبت پیامبر در ماه شعبان روزه بگیرید؛ همچنین روایتی از امام سجاد (ع) در این راستا وجود دارد مبنی بر اینکه از پدرم امام حسین (ع) شنیده‌ام که هرکسی ماه شعبان را برای محبت خداوند روزه بگیرد، از محبان خداوند است و پروردگار در قیامت او را به کرامت و بهشت نزدیک می‌کند.

این مقام مسئول بابیان اینکه در حقیقت ماه شعبان مقدمه‌ای بسیار مهم برای ورود به ضیافت الله است، عنوان کرد: در حقیقت ماه شعبان سکوی پرش معنوی ماه رمضان است؛ همچنین اگر کسی بتواند معنویات ماه شعبان را درک کند، یک ماه رمضان بسیار متفاوت از دیگران خواهد داشت.

وی بیان داشت: روایت است که رسول اکرم (ص) تمام ماه شعبان را روزه می‌گرفته‌اند؛ اما برای سایر بندگان آمده است که حداقل بعضی از روزهای ماه شعبان را ازجمله روز اول ماه شعبان را روزه ‌بگیرند؛ همچنین روزه روز آخر ماه شعبان به‌عنوان استقبال از ماه مبارک رمضان از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد با اشاره به اهمیت احیاهای موجود در ماه شعبان، اذعان کرد: در این راستا احیای شب نیمه شعبان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و بسیار به آن سفارش شده است؛ چراکه سفارش ویژه شده است که هرکسی شب نیمه ماه شعبان را روزه بگیرد، روزی که دل‌ها بمیرند، دل او نخواهد مرد و دل او به معنویت الهی زنده خواهد بود.

ابویی بابیان اینکه طبیعتاً توبه و تقرب به خداوند از اولویت‌های ماه شعبان است، اضافه کرد: هر بنده‌ای که در ماه شعبان صدقه بدهد و انفاقی به دیگران داشته باشد، مورد توجه درگاه الهی قرار می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که روایت‌شده است هرکسی که حتی نصف دانه خرما انفاق کند، برای وی اثر معنوی بسیار خوبی لحاظ می‌شود و همانند کسی می‌ماند که یک بچه شتری را پروار می‌بندند تا بزرگ شود.

این مقام مسئول در پایان، ماه شعبان را ماه نیایش، استغفار و توبه دانست و یادآور شد: اسلام در ماه شعبان توصیه کرده است که مؤمنین در این ماه صله‌رحم داشته باشند و کدورت‌ها را برطرف نمایند؛ لذا ماه شعبان یک اقیانوس نیکی و خوش‌خلقی است که مؤمنین می‌توانند برای خود مهیا کنند، به‌شرط اینکه توجه و تمرکز کامل به قرب الهی داشته باشند؛ همچنین امید است خداوند توفیق دهد تا جامعه مؤمنین یک جامعه معنویت‌گرا و آماده خدمت به سایرین باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار