جلسه بررسی وضعیت صادرات مرکبات استان مازندران در سال جاری حدود 6 ماه زودتر از سنوات گذشته برای صادرات 2.5 میلیون تن مرکبات تولیدی مازندران تشکیل شده است.
کد خبر: ۵۹۸۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ 30 April 2018

به گزارش تابناک : هر ساله شاهد افزایش میزان مرکبات تولیدی مازندران هستیم اما با وجود افزایش سالیانه تولید آمار مشخصی از میزان مرکبات صادراتی در دست نیست.

البته این موضوع هم دلایل مشخصی دارد و مهم‌ترین دلیل آن خارج شدن مرکبات تولیدی از مازندران و ارسال آن از سایر گمرکات کشور است.

به طوری که سال گذشته میزان مرکبات صادراتی از گمرکات مازندران بنا به اظهارات رئیس اتاق بازرگانی مازندران 105 تن بوده است و در کل کشور حدود 23 هزار تن مرکبات صادر شده است.

بخشی از فعالیت‌های صادراتی توسط سورتینگ‌داران استان انجام و بخشی دیگر به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

هر ساله جلسات توسعه صادرات مرکبات در فصل برداشت این محصول انجام می‌شد، اما در سال جاری استاندار مازندران از فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی خواست که زمینه‌سازی برای صادرات این محصول را سریع‌تر انجام دهند تا موانع صادرات برداشته شود.

مهم‌ترین مشکل تولید مرکبات در استان مازندران بحث هزینه بالای تولید است، فعالان اقتصادی در زمینه صادرات مرکبات اعلام می‌کنند که قیمت این محصول چندین سال در بازارهای هدف ثابت می‌ماند، برای صادرات نیاز است که دولت پای کار آمده و قیمت خرید این محصول برای صادر کننده کاهش یابد.

فعال اقتصادی در حوزه صادرات مرکبات در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اعلام اینکه نباید همه مشکل را به گردن بخش خصوصی بیندازیم، گفت: مرکبات بسته‌بندی 40 تا 50 سنت در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد، در حال حاضر قیمت تمام شده ما بسیار زیاد است.

رئیس تعاونی سورتینگ‌داران مازندران با اعلام اینکه یکی از راه‌های کاهش قیمت تمام شده مرکبات در استان، افزایش واحد سطح در یک هکتار است، گفت: باید با برنامه‌ریزی مشخص میزان مرکبات تولیدی در هر هکتار افزایش پیدا کند.

احمدزاده با اعلام اینکه در استان مازندران به دنبال منجی صادرات می‌گردیم، گفت: از ظرفیت موجود در استان به خوبی استفاده نمی‌شود و همیشه فکر می‌کنند که در سایر کشورها موفقیت وجود دارد، صنعت بسته‌بندی در استان به صورت جدی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

وی با اعلام اینکه قیمت تمام شده محصول کاهش پیدا کند، افزود: دولت با افزایش یارانه نقدی باید وارد شود.

این مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر برای توسعه صادرات مرکبات از کشاورز باید کیلویی حتی مرکباتی که قرار است صادر شود باید به قیمت کیلویی 500 تومان خریداری شود راه دوم اینکه دولت با افزایش یارانه نقدی وارد شود.

اما در عین حال رئیس اتحادیه باغداران مازندران از افزایش محصول مرکبات تولیدی استان مازندران در سال 97 خبر داد.

شعبانی که در جلسه هم اندیشی توسعه مرکبات مازندران صحبت می‌کرد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری حدود 2.5 میلیون تن صادرات داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه مشوق‌های صادراتی باید پیگیری شود، افزود: از طریق نمایندگان مجلس این موضوع باید مورد بررسی و حتی به صورت قانون در کشور لازم‌الاجرا شود.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران خاطرنشان کرد: هزینه تولید در کشور زیاد است، در سال جاری نهادهای بخش باغبانی افزایش پیدا کرده است و حتی به دو برابر رسیده است.

وی گفت: در بانک‌ها، مالیات، دارایی و تامین اجتماعی هم مشکلات خاصی داریم که انتظار است این مسائل هم مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

 

منبع : بلاغ 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار