تابناک:در حالی که قرار بود صبح امروز جمعه مذاکرات هسته ای با توافق جامع به پایان برسد، ادامه اختلافات میان طرفین باعث شده تا مذاکرات تا روز دوشنبه تمدید شود.
کد خبر: ۵۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۶ 11 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از الف، در حالی که قرار بود صبح امروز جمعه مذاکرات هسته ای با توافق جامع به پایان برسد، ادامه اختلافات میان طرفین باعث شده تا مذاکرات تا روز دوشنبه تمدید شود. 

از این روز، وزارت خزانه داری آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا، برای دادن زمان بیشتر به مذاکرات، توافق ژنو را که بر اساس آن برخی تحریم ها لغو شده بود را تا روز دوشنبه تمدید کردند.

هم‌چنین یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش نشود در این‌باره اعلام کرد: برای دادن زمان بیش‌تر به مذاکرات ما در حال انجام اقدامات قانونی و فنی لازم برای تمدید لغو تحریم‌هایی هستیم که در توافق کوتاه مدت ژنو ذکر شده بود.

علت ورود به وقت اضافه سوم مذاکرات تا روز دوشنبه جدا از تغییر مواضع آمریکا، اختلافات میان 1+5 در سطوح کارشناسی و حتی وزرا بوده که خبر رسیده موارد اختلافی را مجددا برای مطرح کردن به پایتخت های خود فرستاده اند. گفته می شود عمده این اختلاف نظرها بر سر متن پیشنهادی قطعنامه شورای امنیت در صورت حصول توافق است.

اینجا در وین در مدیاسنتر بیشترین بحثی که در میان خبرنگاران وجود دارد، دبه کردن آمریکایی ها از شب گذشته در آخرین دقایق توافق هسته ای است. 

بدعهدی آمریکا که روز گذشته با اظهارات یک مقام مطلع ایرانی درباره عوض شدن مواضع آنها مشخص شد، به موضوع اول رسانه ها در مدیاسنتر کوبورگ تبدیل شده است.

همان لحظه ای که جان کری با با لحن تهدیدآمیزی گفت که تا ابد پای میز مذاکره نمی ماند و طرف مقابل باید تصمیمات اساسی را بگیرد، وزیر خارجه کشورمان با تیزهوشی سیاسی خود، ضرب المثل معروف آمریکایی ها که در زمان ریگان مطرح شده بود را توییت کرد تا نشان دهد طرف مقابل مذاکرات تمام نشده بر سر موضوعات مورد توافق اصطلاحا دبه کرده است.

آنجا که گفت: «شما نمی توانید در وسط مسیر اسب ها را عوض کنید». 

او همچنین در مراسم احیا در مرکز امام علی وین، به صراحت رسانه ها گفت که طرف مقابل نه تنها زیاده خواهی می کند که اکنون مواضع خود را هم تغییر داده است. او تلویحا به همگان فهماند که آمریکایی ها زیر میز مذاکره زده اند.

به نظر می رسد همه چیز از تماس ویدیویی جان کری با اوباما در روز چهارشنبه کلید خورد، مسیری که اوباما به جان کری مجدد نشان داد، همان مسیری بود که در مذاکرات وین قبلی آل سعود با چراغ سبز نفتی به اوباما نشان داده بودند.

حالا خبر رسیده، جنس نارضایتی هایی که از سوی دیگر شرکای آمریکا وجود دارد همان است که آمریکا پس از قرائت بیانیه لوزان و در فکت شیت خود مطرح کردند. 

حتی سرگی لاوورف گفت که عدم توافق تقصیر ایران نیست و مقصر شرکای غربی ما هستند. او گفت که نه ایران، بلکه شرکای غربی ما که از پیش نویس قعطنامه ای که کاملا برای طرف های دیگر قابل قبول بود، حمایت نکرد، مرتکب اشتباه شده اند. 

ناتوانی موگرینی در مدیریت 1+5 در تصمیم گیری و بی منطقی و تعهدناپذیر بودن اعضا بار دیگر، توافق را به هاله ای از ابهام حداقل تا دوشنبه برده است.

*******************

در آخرین خبر اینکه، وزیر خارجه امریکا عصر امروز در جمع خبرنگاران آمریکایی گفت: جو بسیار سازنده ای در مذاکرات هسته ای وجود دارد.

جان کری گفت: درباره چندین اختلاف تصمیم گیری شده است. با صراحت می توانم بگویم پیشرفت هایی بدست اورده ایم و جو بسیار سازنده ای وجود دارد.

کری افزود: در مذاکرات امروز بر چندین موضوع دشوار تمرکز داشته ایم. ما امشب و فردا مذاکره می کنیم. چند موضوع سخت باقی مانده است اما فکر می کنم برخی از موضوعات بسیار مهم را حل کرده ایم و پیشرفت هایی حاصل شده است.

وی با اشاره به پیشرفت در گفتگوها تاکید کرد: فضای مذاکرات بسیار سازنده بود
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار