انجمن معتادان گمنام را می‌توان از معدود تلاش‌های داوطلبانه در راستای درمان معتادان و بازگرداندن آن‌ها به زندگی عادی دانست.
کد خبر: ۶۰۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 04 May 2018

هرگاه نامی از آسیب‌های اجتماعی برده می‌شود بدون شک بسیاری از توجهات متوجه اعتیاد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین این آسیب‌ها می‌شود. این آسیب اجتماعی با بسیاری دیگر از آسیب‌های اجتماعی دیگر نظیر طلاق، سرقت و ... گره‌خورده و در بالا رفتن میزان آن‌ها اثرگذار بوده است.

بدون شک با گسترش اعتیاد در جامعه و تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان آن از سنتی به مواد مخدر صنعتی باید برای کاهش و مقابله با این آسیب مهم اجتماعی اقدامات اساسی انجام داد تا از اثرات سوء منتشرشده از این آسیب در جامعه جلوگیری کرد.

در این میان برخی که خود روزگاری درگیر این بلای خانمان‌سوز بوده‌اند و توانسته‌اند با فائق آمدن بر آن خود را از شر آن خلاص کنند با درک خطرات این آسیب اجتماعی خود وارد میدان شده‌اند تا کسانی که در این منجلاب گرفتارشده‌اند را رهایی دهند.

یکی از اقدامات داوطلبانه غیردولتی در راستای مقابله با اعتیاد انجمن معتادان گمنام است که این اعتیاد به روایت مسئولین آن توانسته است بیش از 500 هزار معتاد را درمان کند.

در همین رابطه مسئول روابط عمومی انجمن معتادان گمنام در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد ضمن تأکید بر اینکه تنها هدف انجمن معتادان گمنام رساندن این پیام به معتادان است که هر معتاد با هر شرایطی می‌تواند مصرف مواد مخدر را متوقف و راه تازه‌ای را برای زندگی پیدا کند، گفت: معتادان گمنام (N A)، یک انجمن غیرانتفاعی از زنان و مردانی است که اعتیاد به مواد مخدر مشکل اصلی زندگی‌شان بوده است و ما معتادان در حال بهبودی هستیم و اکنون به‌طور مرتب گرد هم می‌آییم تا به کمک هم پاکی خود را حفظ کنیم.

وی این برنامه را یک برنامه پرهیز کامل از هرگونه ماده مخدر دانست و افزود: انجمن معتادان گمنام هیچ‌گونه پزشک، روان‌پزشک یا مرکز سم‌زدایی و درمانی ترک اعتیاد، درمانگر یا مشاور حرفه‌ای ندارد و هیچ‌گونه فعالیت علمی، روانشناسی و درمان جسمانی انجام نمی‌دهد؛ بلکه روش بهبودی انجمن تنها در اختیار گذاشتن تجربه‌های معتادان در حال بهبودی به معتاد دیگر است و ما بر این باور هستیم که هیچ‌چیز ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر را ندارد؛ به دلیل اینکه هیچ فردی به‌اندازه یک معتاد نمی‌تواند یک معتاد دیگر را درک و کمک کند و ما با به‌کارگیری روش‌هایی ساده مانند حضور در جلسات بهبودی انجمن، تبادل تجربه، راهنما گرفتن و کارکرد قدم‌های دوازده‌گانه بهبودی، برای پاک ماندن به یکدیگر کمک می‌کنیم.

 

عبدی زاده اظهار داشت: اعضای این انجمن به‌طور مرتب جهت در میان گذاشتن تجربه‌های بهبودی خود در جلسات بهبودی گرد هم می‌آیند و همچنین اعضای باتجربه‌تر (که به آن‌ها راهنما گفته می‌شود) شخصاً اعضای جدیدتر را در راستای دوازده قدم بهبودی راهنمایی می‌کنند و هسته اصلی برنامه انجمن معتادان گمنام، دوازده قدم بهبودی است که مجموعه‌ای از رهنمودهایی است که بهبودی را ممکن می‌سازد و با به‌کارگیری این رهنمودها و تماس نزدیک و دائم با اعضای دیگر، معتادان می‌آموزند که چگونه از مصرف مواد خودداری کنند و وسوسه مصرف را از دست بدهند و از زندگی بدون مواد مخدر لذت ببرند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما به هیچ سازمانی وابسته نیستیم و استقلال کامل داریم و با هیچ سازمان سیاسی، مذهبی و یا انتظامی ارتباطی نداریم و هرگز تحت نظر نبوده و نیستیم، عنوان کرد: این انجمن هیچ‌گونه وابستگی به مراکز سم‌زدایی و درمانی ترک اعتیاد، درمانگران یا مشاوران حرفه‌ای اعتیاد ندارد و این مراکز و مکان‌ها را نه تائید و نه رد می‌کند.

مسئول روابط عمومی و اطلاع‌رسانی انجمن معتادان گمنام استان یزد اذعان داشت: در انجمن تمام فعالیت‌ها مانند برگزاری جلسات بهبودی، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، پیام‌رسانی به معتادانی که دسترسی به جلسات را ندارند مانند معتادان در زندان‌ها و مراکز درمانی، فروش نشریات انجمن و آموزش اعضا توسط خدمت گذارانی که خود نیز از اعضای انجمن هستند و بدون دریافت حق‌الزحمه یا چشم‌داشتی و به‌صورت کاملاً تمایلی برای مدت مشخص به‌صورت چرخشی انجام می‌شود که این افراد نیز توسط اعضای دیگر انجمن انتخاب می‌شوند و در موارد خاص مانند بحث‌های حقوقی و مالیاتی که نیاز به یک کارمند ثابت وجود داشته باشد، انجمن شخص حرفه‌ای را استخدام می‌کند که در این موارد نیز اولویت انتخاب اعضای انجمن هستند.

وی با اشاره به اینکه انجمن معتادان گمنام ازلحاظ مالی کاملاً به خود متکی است و هیچ کمک مالی تحت هر عنوانی اعم از کمک بلاعوض، وام، وقف و هدیه از هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی‌پذیرد، یادآور شد: کلیه هزینه‌های این انجمن اعم از هزینه برگزاری جلسات، همایش‌ها، چاپ نشریات و غیره از محل کمک‌های داوطلبانه اعضاء در جلسات بهبودی تأمین می‌شود که کاملاً تمایلی است و هیچ اجباری برای اعضا وجود ندارد.

عبدی زاده ابراز داشت: هم‌اکنون در هفته بیش از ۴۳۰ جلسه در قالب ۱۰۳ گروه در سطح استان یزد برگزار می‌شود که از این تعداد، 12 جلسه در قالب 7 گروه، مخصوص بانوان است و بنا بر آخرین آمار تقریبی در سال ۹۵، تعداد اعضای در حال بهبودی این انجمن در استان یزد شش هزار و 506 نفر است که حدود 226 نفر آنان را بانوان تشکیل می‌دهند و بیش از 500 هزار معتاد در سراسر ایران با عضویت در این انجمن بهبودی خود را دنبال می‌کنند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عضویت در انجمن معتادان گمنام کاملاً رایگان و هیچ شرط و شروطی ندارد، عنوان کرد: هر فردی که فکر می‌کند با مصرف مواد مخدر مشکل دارد و مایل به قطع مصرف باشد بدون در نظر گرفتن نوع ماده مخدر مصرفی، میزان مصرف، نوع مصرف، سن، مذهب، نژاد، جنسیت، موقعیت شغلی، وضعیت مالی، میزان درآمد و جایگاه اجتماعی می‌تواند به عضویت انجمن درآید و حتی در بدو ورود لازم نیست که حتماً پاک باشد.

مسئول روابط عمومی و اطلاع‌رسانی انجمن معتادان گمنام استان یزد ادامه داد: عضویت در انجمن معتادان گمنام کاملاً رایگان است و ارائه هیچ‌گونه مدرک شناسایی و اطلاعات شخصی مانند نام خانوادگی، آدرس محل کار وزندگی و شماره تماس لازم نیست که بدین‌صورت گمنامی شخص حفظ می‌شود و به همین علت است که نام این انجمن، انجمن معتادان گمنام است.

وی مهم‌ترین برنامه انجمن را تشکیل جلسات بهبودی دانست و اظهار داشت: جلسات بهبودی معمولاً در اماکن عمومی و به‌طور مستمر در زمان و مکان معینی برگزار و توسط اعضای انجمن اداره می‌شود که برای اطلاع از آن می‌توان با شماره تماس روابط عمومی انجمن 09139672585 و یا شماره راهنمای آدرس جلسات انجمن 09138541835 و تلفن گویای انجمن 02141539 تماس حاصل نمایند و همچنین به سایت رسمی انجمن www.nairan.org مراجعه کنند.

عبدی زاده تأکید کرد: در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه امسال تصمیم داریم تا با یاری جستن از خداوند مهربان، چهارمین همایش سراسری گروه‌های انجمن معتادان گمنام استان یزد را به جهت سپاسگزاری از خداوند مهربان و باهدف معرفی هر چه شایسته‌تر انجمن به جامعه و در دسترس قرار دادن پیام رهایی از اعتیاد به همدردان عزیزمان و همچنین نمایش اتحاد، انسجام و خوش‌نامی انجمن در ورزشگاه 6 هزارنفری شاهدیه یزد برگزار نماییم که لازم دانسته همه مسئولین محترم استان یزد و مردم عزیزمان را به حضور در این همایش دعوت نماییم و پیشاپیش مقدمتان را گرامی می‌داریم.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: تمام مسئولین محترم و دلسوز کشورمان این انجمن را برای رسیدن به هدف خیرش یاری کرده‌اند که می‌توان به ثبت انجمن توسط وزارت محترم کشور به شماره ثبت ۲۱۰۶۵ در سال ۹۲ اشاره کرد و خدا را شکر با حمایت مسئولین و استقبال عموم مردم و رضایت همدردانمان از نحوه فعالیت‌های انجمن مشکل خاصی وجود ندارد و انجمن به‌عنوان یک منبع در خدمت اجتماع هست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار