شهریه مدارس غیردولتی امسال به محل مناقشه بین آموزش و پرورش، والدین دانش آموزان، آموزش و پرورش و سازمان تعزیرات حکومتی تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 11 July 2015
تعزیرات می گوید براساس شکایت مردم به موضوع ورود پیدا کرده و آموزش و پرورش هم اعلام کرده بازرسان تعزیرات حق ورود به مدارس را ندارند.نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در گفت وگو با همشهری اعلام کردند درصورت دریافت شکایت مردمی در این باره موضوع را سریعا در کمیسیون بررسی و با متخلفان برخورد می کنند.


**موضع آموزش و پرورش

همیشه در فصل ثبت نام این مسئولان آموزش و پرورش بوده اند که تأکید کرده اند بر همه چیز نظارت دارند و به تخلف ها رسیدگی می کنند اما این بار و درحالی که حساسیت ها به موضوع شهریه مدارس غیردولتی بیشتر از گذشته شده، خبر از عزل تعدادی از مدیران این مدارس رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، از برکناری و لغو ابلاغ 12 مدیر مدارس غیردولتی متخلف شهر تهران خبر داد.اسفندیار چهاربند با اعلام اینکه مدیران این مدارس به دلیل عدم تمکین از مقررات و تکرار تخلفات از سمت خود عزل و ابلاغ آنها لغو شده، گفت:ثبت نام پیش از موعد مقرر، دریافت شهریه اضافی و ارائه خدمات فوق برنامه قبل از تأیید آموزش و پرورش از مهم ترین تخلفات مدیران این مدارس هستند.

همچنین مدیران 22 مدرسه موظف به بازگرداندن شهریه اضافی در 15 روز آینده شدند و مدیران 63 مدرسه متخلف نیز تذکر کتبی دریافت کردند. به گفته چهاربند، براساس بخشنامه ابلاغ شده به همه مدارس، مدیران مدارس حق استفاده از دستگاه کارتخوان در مدرسه را ندارند و اولیا باید پرداخت هرگونه وجه را از طریق بانک و شماره حساب مدرسه و دستگاه خودپرداز انجام دهند. 

همزمان رئیس سازمان مدارس غیردولتی آموزش وپرورش نیز از بازگشت مبالغ دریافتی اضافه تر بر شهریه طی مدت 3هفته به خانواده ها خبر داد. مرضیه گرد در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم گفت:چنانچه در این فاصله پول به اولیا بازگردانده نشود، شورای نظارت مرکزی درخصوص متخلف تصمیم گیری می کند که چه برخورد قانونی با آنها شود. با همه این اظهارات این بار مسئولان تعزیرات جدی تر از همیشه روی پرونده شهریه مدارس غیردولتی متمرکز شده اند.



**پرونده شهریه در سازمان تعزیرات

ماجرا از آنجا آغاز شد که پس از اعلام نرخ شهریه مدارس غیردولتی از سوی آموزش و پرورش، برخی والدین دانش آموزان از تفاوت بین شهریه رسمی و آنچه مدیران این مدارس از آنها دریافت کرده اند با آگاهی از اینکه آموزش و پرورش حامی مدارس غیردولتی است و شکایت آنها نافرجام می ماند به سازمان تعزیرات حکومتی شکایت بردند.

تعزیرات حکومتی نیز طبق وظیفه قانونی خود به موضوع ورود پیدا کرد که به مذاق آموزش و پرورشی ها خوش نیامد و معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی اعلام کرد بازرسان سازمان تعزیرات حق ورود به مدارس و بررسی شکایات مردمی از شهریه مدارس غیردولتی را ندارند.

در مقابل این واکنش ها اما مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به دریافت یک میلیارد پول اضافی در یک مدرسه گفت: آقایان «دانش آموز» را پول می بینند؛ مهلت چند روزه به آموزش وپرورش برای ادامه همکاری دادیم.مسئولان بگویند بعد از توبیخ مدرسه متخلف، تکلیف پول مردم چه می شود؟»

وی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم با تأکید بر اینکه ورود تعزیرات به این مسئله کاملا قانونی است، توضیح داد:آموزش و پرورش طبق قانون می تواند نظارت داشته باشد و تعزیرات نیز به این نظارت اعتراضی ندارد اما آموزش و پرورش هیچ گاه نمی تواند مرجع رسیدگی باشد.

نظارت و رسیدگی 2مقوله جداگانه هستند.سازمان بازرسی با آن همه عظمت اگر با تخلف مواجه شود به دادگاه یا تعزیرات گزارش می دهد و خودش حکم نمی دهد. متأسفانه آقایان جایگاه ناظر را با رسیدگی کننده یکی دانسته اند که غلط است. ما به مدرسه ای رفتیم که یک میلیارد تومان اضافه دریافتی داشت. 

حکم اش چیست؟ می گویند ما مدیر را توبیخ می کنیم. بعد از توبیخ مدیر، تکلیف پول مردم چه می شود؟ قانون گفته اضافه دریافتی باید مسترد و فرد خاطی جریمه شود. اینها را قانون برای تعزیرات تعیین تکلیف کرده است.»


**ورود مجلس به ماجرا

درحالی که آموزش و پرورش واکنش تندی به ورود سازمان تعزیرات حکومتی به موضوع شهریه مدارس غیردولتی نشان داده، برخی نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی موضوع در این کمیسیون خبر دادند.

عطاءالله سلطانی صبور، عضو کمیسیون آموزش مجلس در این باره به همشهری گفت: مردم می توانند شکایت خود درخصوص شهریه مدارس غیردولتی را به شماره 33524012فکس کنند تا به دقت بررسی و رسیدگی شود. 

قاسم جعفری و رضا صابری، 2عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز اعلام کردند مردم مشکلات خود در این باره را به کمیسیون آموزش مجلس منعکس کنند و مطمئن باشند که به آنها رسیدگی می شود. درحالی که شهریه بسیاری از مدارس غیردولتی از شهریه 2ترم دوره دکتری دانشگاه آزاد نیز بیشتر است، بسیاری از والدین به تخلفات و زیاده خواهی برخی از این مدارس اعتراض دارند.باید دید آیا ورود سازمان تعزیرات گرهی از این مشکل قدیمی باز می کند؟
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار