مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نقش انجمن های میراث فرهنگی در حفاظت از هویت تاریخی و فرهنگی این استان را ضعیف دانست.
کد خبر: ۶۰۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 11 July 2015
به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، کریم حاجی زاده در جلسه احیای انجمن های میراث فرهنگی استان افزود: اردبیل به دلیل واقع شدن در گذرگاه قفقاز پذیرای اقوام بی شمار تمدن ساز باستانی بوده ولی حفاظت و نگهداری از این پهنه جغرافیای وسیع ، تنوع فراوان آثار و نشانه های تاریخی و فرهنگی این منطقه خارج از توان سازمان میراث فرهنگی است.

او اظهار کرد: باید با تشکیل انجمن هایی به مساعدت و همیاری سازمان میراث فرهنگی شتافته و از آثار تاریخی این استان که عناصر تشکیل دهنده هویت ما هستند به صورت شایسته حفاظت و نگهداری کنیم.

وی هدف از برگزاری این جلسه را ابلاغ قانونی مبنی بر احیای انجمن های میراث فرهنگی برای ضرروت حفاظت از آثار تاریخی ذکر کرد و افزود: ضرورت حفاظت از آثار تاریخی سبب شد تا این انجمن ها دوباره احیا شوند.

دبیر انجمن های میراث فرهنگی هم در این نشست با اشاره به شکل گیری انجمن های میراث فرهنگی گفت: فعالیت این انجمن ها تا سال 84 با 80 هزار عضو ادامه داشت و در آن زمان اردبیل یکی از استان های فعال انجمن بود اما در هشت سال گذشته این انجمن ها از موضوع حفاظت و وظایف ذاتی میراث فرهنگی حذف شد که دوباره با روی کار آمدن دولت یازدهم فعالیت این انجمن ها آغاز شد.

رحمت الله رئوف در زمینه نقش انجمن ها در حفاظت از آثار تاریخی افزود: حفاظت تنها بخشی از نقش انجمن های میراث فرهنگی است و از دیگر نقش های آن می توان از پژوهش ، ماهیت مرمت و معرفی نام برد که از این میان 'معرفی آثار تاریخی ' از جمله نقش حساس و عمده این انجمن ها است.

وی به وجود بیش از یک میلیون اثر تاریخی فرهنگی در کشور اشاره و اظهار کرد: حفاظت و نگهداری از این وسعت و حجم آثار و ابنیه در کشور بدون مساعدت و همکاری مردم میسر نخواهد شد و انجمن های میراث فرهنگی نقش کلیدی در این زمینه دارند.

او همچنین با اشاره به احیای نخستین انجمن میراث فرهنگی در استان فارس و هشتمین آن در استان اردبیل گفت: امیدواریم تا پایان شهریور انجمن های میراث فرهنگی در سایر استان های کشور نیز احیا شوند.

استاندار اردبیل هم در این جلسه به عنوان رییس انجمن های میراث فرهنگی گفت: حفاظت و نگهداری از فرهنگ ، اندیشه ، هنر ، شعر ، تمدن ، ریشه و تاریخ یک ملت مباحث گسترده ای است که یک دولت به تنهایی نمی تواند عهده دار آن باشد و حفاظت و صیانت از این حافظه تاریخی به عنوان یک موضوعی فراگیر مساعدت و یاری همه مردم را می طلبد.

مجید خدابخش با بیان این که ملتی بدون ریشه و تاریخ ضربدر صفر است افزود: ملت های بی ریشه و بی هویت نمی توانند هیچ ارتباط و احساس و عاطفه ای با یکدیگر برقرار کنند.

وی با اشاره به دو نوع حضور و مشارکت مردم در کشور گفت: حضور و مشارکت مردم همیشه در مباحث سیاسی ، انتخاباتی و راهپیمایی روز قدس و همدلی و کمک به نیازمندان پررنگ بوده اما مشارکت مردمی در مباحثی همانند فعالیت این انجمن ها که شکل قانونی می گیرد کمرنگ تر می شود که این بخش نیز باید با فرهنگ سازی و بهره گیری از ظرفیت هنرمندان ، پیشکسوتان ، بزرگان شهر و پژوهشگران علمی و دانشگاهی تقویت شود.

او احیا و فعالیت انجمن های میراث فرهنگی را در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی ضروری دانست و افزود: اردبیل از جمله استان هایی است که دارای آثار باستانی بی شماری است که ضرورت حفاظت و معرفی آن بیش از پیش احساس می شود.

وی همچنین بر لزوم تشکیل جلسات شورای تامین استان ها برای رسیدگی به موضوع حفاظت و حراست از آثار تاریخی و جلوگیری از حفاری های غیر مجاز تاکید کرد.

استان اردبیل با آثار تاریخی و باستانی فراوان از جمله مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و جمعه مسجد در اردبیل ، قلعه قهقهه ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سید سلیمان فخرآباد ، کهنه قلعه ، چند حمام قدیمی ، ده ها اثر باستانی و سایت تاریخی شهریئری با ده ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در مشگین شهر ، قلعه کیلوان ، کاروانسرای چنارلق ، کاروانسرای شاه عباسی ، پل تاریخی پردیس و بنای چهار گوش در خلخال ، غار باستانی گلستان در نیر ، مزار سربازان گمنام ، تپه دمیرچی ، شهر کندویی روستای پتلقان ، درخت چنار ، شکارگاه های خروسلو ، قیز قلعه سی و کاروان سرای مخروبه در منطقه شورگل خروسلو در بیله سوار مغان و محوطه تاریخی اولتان در پارس آباد مغان یکی از استان های گردشگرپذیر کشور است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار