مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان
مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان گفت: در استان بیش از ۱۰۰ هزار پرونده مالیاتی وجود دارد.
کد خبر: ۶۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶ 12 July 2015

"امرالله عابدی” به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی(۱۶ تا ۲۳ تیرماه) در  نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در مباحث مالیاتی، عدم اطلاع‌رسانی کامل و فرهنگ‌سازی است.

وی افزود: توسعه فرهنگ مالیاتی در بین اقشار مالیاتی یک وظیفه ملی و لازم است تمام دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند تا فرهنگ پرداخت مالیات نهادینه شود اما متاسفانه عدم تفاهم برخی دستگاه‌ها و مغایرت وظایف باعث شده است تا نتوانیم آنچنان که باید در بحث فرهنگ‌سازی موفق عمل کنیم.

عبادی بیان کرد: درآمدهای دولت عمدتا از چهار بخش تشکیل شده است که عبارتند از؛ درآمدهای نفتی، شرکت‌های دولتی، درآمد حاصل از صادرات محصولات غیرنفتی و درآمد دستگاه‌های مختلف.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا درآمدهای مالیاتی کرمان در خود استان صرف می‌شود؟ گفت: در سال ۹۲ حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان درآمدهای حاصل از اخذ مالیات حاصل شد در حالیکه ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های استان بود بنابراین کسری این هزینه‌ها از سوی دولت مرکزی تقبل شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان تاکید کرد: درآمدهای مالیاتی هر استان در خود آن استان هزینه می‌شود به علاوه اینکه قسمتی از درآمدهای ملی نیز به استان‌ها اختصاص می‌یابد و حتی در برخی مناطق محروم کشور، دولت مرکزی تمامی هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

عابدی افزود: ۴۲ اداره‌کل امور مالیاتی در کشور وجود دارد که از نظر رسیدگی به آمار کارکردی تاکنون استان کرمان رتبه ۲۲ کشوری را دارا بوده است اما از نظر وصول مالیات باتوجه به سهمیه، حدود دو و چهار دهم تا دو و نیم درصد از کل وصول مالیات کشور را به خود اختصاص داده و دارای رتبه ۱۲ کشوری است.

وی اظهار کرد: نزدیک به ۶۰ درصد درآمدهای مالیاتی مربوط به اشخاص حقوقی، ۲۵ تا ۳۰ درصد مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران، پنج تا شش درصد بخش مشاغل و پنج درصد نیز مربوط به سایر مالیات‌ها می‌باشد.

عابدی یکی از مشکلاتی که سازمان امور مالیاتی با آن مواجه است را شناسایی مودیان اعلام کرد و گفت: در گذشته نبود نرم‌افزار و سامانه یکپارچه‌ مالیاتی، عدم وجود استانداردهای لازم برای فرآیندهای مالیاتی و عدم سیستم‌های اطلاعاتی دقیق برای ردیابی مودیان مشکل ساز بود که خوشبختانه هم اینک با قانون جامع مالیاتی این مشکلات برطرف شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان افزود: در حال حاضر جلوگیری از فرارهای مالیاتی و شناسایی افراد مشمول، ارائه خدمات به مودیان، انجام وظایف حسابرسی و جلوگیری از دخالت نیروی انسانی در امور مالیاتی و در نتیجه کاهش فساد از امکانات سامانه طرح جامع مالیاتی می‌باشد.

اجرای طرح حسابرسی بر مبنای ریسک

وی ادامه داد: این سامانه به این امید راه‌اندازی شده است تا در هر کجا که مشمول وارد شد بتواند به راحتی کار خود را انجام دهد همچنین دو مزیت عمده آن عبارتند از؛ تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از فرار مالیاتی در حد خیلی وسیع، ضمن اینکه حسابرسی بر مبنای ریسک هم به دنبال این طرح اجرا خواهد شد.

عابدی افزود: در سال‌های آینده کار اشخاص حقوقی بر اساس حسابرسی  بر مبنای ریسک انجام می‌شود که قطعاً بسیار کمک کننده است و از آنجا که هم اکنون تعداد یک میلیون پرونده مالیاتی در کشور وجود دارد شاید این قاعده موجب شود تا ۸۰ درصد این پرونده‌ها از چرخه حسابرسی خارج شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در استان بیش از ۱۰۰ هزار پرونده مالیاتی وجود دارد افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد پرسنل در ۲۰ درصد منابع مالیاتی کار می‌کنند و این مساله بزرگترین ضرر برای سازمان مالیاتی می‌باشد.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان همچنین به اظهارنامه‌های مالیاتی اشاره و یادآوری کرد: از سال ۹۳ تسلیم اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری به اداره‌کل مالیاتی وجود ندارد بلکه ثبت نام کد اقتصادی در دفاتر پیشخوان دولت و همچنین در برخی کافی‌نت‌ها انجام می‌شود و سپس اظهارنامه به صورت الکترونیکی تسلیم خواهد شد.

وی ادامه داد: در امتداد طرح جامع مالیاتی از چند سال پیش ثبت نام مودیان مالیاتی برای دریافت شماره اقتصادی انجام شد از این رو در صورتیکه مودیان این ثبت نام را انجام ندهند نمی‌توانند اظهارنامه مالیاتی تسلیم کنند.

عابدی تاکید کرد: نظر به اینکه آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۹۳ که شامل ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه، یا خلاصه وضعیت درآمد و هزینه حسب مورد می‌شود، روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه ۹۴ خواهد بود بنابراین صاحبان مشاغل از هم اکنون می‌توانند اظهارنامه مالیاتی خود را بر اساس فعالیت‌های شغلی و مدارک، تکمیل و از طریق سامانه http://www.tax.gov.ir/ به اداره امور مالیاتی تسلیم کنند.

عابدی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون بالای ۸۰ درصد مودیان اظهارنامه مالیاتی تسلیم می‌کنند تصریح کرد: طبق قانون ۳۱ تیرماه هر سال پایان مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی است که به هیچ عنوان قابل تمدید نمی‌باشد بنابراین بعد از عید فطر، تا ساعت هشت شب اداره‌کل امور مالیاتی استان آماده ارائه مشاوره و راهنمایی جهت ثبت نام کد اقتصادی به مودیان می‌باشد.

تسلیم به موقع اظهارنامه و برخورداری از معافیت مالیاتی

وی با بیان اینکه سال گذشته ۸۶ هزار اظهارنامه مالیاتی در استان کرمان دریافت شد گفت: براساس قوانین و مقررات مصوب، برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی منوط به تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر قانونی است.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان بیان کرد: درآمد سالانه مشمول مالیات صاحبان مشاغل که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم کرده‌اند برای عملکرد سال ۹۳ تا میزان ۱۲۰ میلیون ریال از مالیات معاف و مازاد آن به نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات خواهد بود.

وی همچنین به موسسات عام‌المنفعه اشاره و تصریح کرد: موسسات خیریه، انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی نیز در صورتیکه اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم کنند از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد.

۲۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور

عابدی سپس با اشاره به اینکه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد تاکید کرد: اصلی‌ترین دلایل فرارهای مالیاتی شامل؛ شفاف نبودن قوانین، عدم دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی و قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شده است و طبق آن فرار مالیاتی جرم محسوب شده و متخلف مجرم محسوب می‌شود که بعد از شناسایی به دستگاه قضا معرفی خواهد شد.

عابدی تاکید کرد: با پلیس آگاهی توافق‌نامه‌ای تنظیم شده است تا در صورت مشاهده فرار مالیاتی، اقدامات لازم انجام و سپس اطلاع رسانی شود چراکه مالیات حق ۷۰ میلیون نفر در کشور و حق‌الناس است بنابراین اگر مودی از پرداخت مالیات فرار کند حق همه را ضایع کرده است.

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری گفت: ایشان پرداخت مالیات را واجب و فرار مالیاتی را جرم دانسته‌اند، از سوی دیگر اقتصاد کشور اگر برپایه مالیات استوار باشد، پویا و با ثبات خواهد بود.

مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان همچنین به تاسیس شرکت‌های کاغذی اشاره و بیان کرد: ما شدیداً با این شرکت‌ها مبارزه خواهیم کرد چراکه آنها عملا وجود خارجی ندارند و هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی هم انجام نمی‌دهند به طور مثال در مقوله ارزش افزوده که فعالین اقتصادی حاضر به صدور فاکتور نمی‌شوند این شرکت‌ها اقدام به جعل فاکتور می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه هم‌استانی‌ها از وجود شرکت‌های کاغذی مطلع شده و به اطلاع ما نیز برسانند اسامی این شرکت‌ها ثبت می‌شود و هیچ مودی نمی‌تواند با آنها معامله کند، در واقع این افراد به عنوان کلاهبردار خوانده می‌شوند و مجازات کیفری دارند.

یادآوری می‌شود: شماره تلفن‌ ۳۲۲۳۱۵۱۷ مربوط به اداره حراست اداره‌کل امور مالیاتی استان کرمان و آماده دریافت گزارش‌ها و پیشنهادات می‌باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار