امام جمعه میبد اظهار كرد: اصلاح الگوی مصرف آب را بايد به عنوان یک فریضه و تکلیف اسلامی، انقلابی، ملی و جهادی مورد توجه قرار داد.
کد خبر: ۶۱۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 11 June 2018

 آيت الله «علیرضا اعرافی» در آستانه 27 خرداد سالروز تاسیس جهادکشاورزی در جمع پرسنل جهادکشاورزی شهرستان میبد، گفت: جهادكشاورزي یکی از مهمترین ادارات و نهادهاست که باید الگو و نمونه باشد چرا كه تلفیقی از کشاورزی و جهاد است و از اینرو انتظار می‌رود که هم سطوح کارشناسی‌ در آن ارتقاء پیدا کند و هم مسائل معنوی و اخلاقی و هم مسائل فرهنگی آن الگو و الهام بخش ديگران باشد. 

وی اصلاح الگوی مصرف آب را به عنوان یک فریضه و تکلیف اسلامی نام برد و اظهار كرد: اصلاح الگوی مصرف آب باید به عنوان یک فریضه و تکلیف اسلامی، انقلابی، ملی وجهادی مورد توجه قرار گیرد و نکته اصلی در اين باره این است كه باید به عنوان یک وظیفه اصلاح شود و اين امر بايد با همکاری همه مردم صورت گیرد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که موضوع آب یکی از مهمترین مباحث حال حاضر دنیاست، بیان کرد: مهمترین مسئله کنونی کشورها مسئله کمبود آب است به نحوي كه كارشناسان معتقدند كه تا 10 سال آینده، جنگ كشورها بر سر آب خواهد بود هر چند كه در كشور ما از هم‌اكنون چنين اتفاق، عينيت يافته است.

وي با اشاره به اين كه حدود 80 تا 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف مي‌شود، ادامه داد: اصلاح امور آبیاری محصولات کشاورزی، کانال‌های آبرسانی و موضوع مصرف آب و همه این طرح‌ها با این مسئله مرتبط است به طوري هر روز وضعيت آب، بحرانی و بحرانی‌تر می‌شود و وظیفه امروز ما این است که اصلاح آب و الگوی مصرف آن در حوزه کشاورزی جزء مهم‌ترین اولویت‌ها قرار گیرد. 

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور همچنین گفت: یکی از شاخص‌های ادارات موفق اين است که فراتر از برنامه‌های معمول و تعریف شده بتوانند اعتبارات جذب کنند و فراتر از برنامه‌های متعارف خود فعاليت داشته باشند كه جهادكشاورزي نيز در همين راستا بايد در حوزه‌هايي مانند ايجاد کانال‌های آبرسانی اقدام كند.

آیت‌الله اعرافی اقتصاد مقاومتی و فعال کردن مردم در همه برنامه‌ها  را یک سیاست و اصل مهم دانست و افزود: آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که مردم را در برنامه‌ها فعال‌تر کنیم و همه چیز به خود مردم بازگردانده شود چرا كه توان‌افزايي مردم بهترین راهكار براي تحقق اقتصاد مقاومتی است و در اين بين حوزه كشاورزي از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است.

وی تامين سلامت و زیرساخت‌های سلامت مردم در همه نهادها به وي‍ژه در بخش کشاورزی را نيز مهم برشمرد و گفت: مجموعه جهادکشاورزی هم در تولید و هم در ايجاد دسترسی مردم به مواد اصلی زندگی‌شان نقش بسزایی دارد بنابراین تامین سلامت يكي از موضوعاتي است كه بايد در اين حوزه مورد اهتمام بيشتر قرار گيرد.

امام جمعه میبد در بخش ديگري از سخنانش نگهداری از فضای سبز موجود و گسترش آن را مورد اشاره قرار داد و افزود: مقوله فضای سبز و محیط زیست يكي از زيرساخت‌هاي مورد نياز براي تامين سلامت جامعه و جهادكشاورزی در اين حوزه بايد به حفظ اراضی زراعی و فضای سبز موجود همت گمارد و اگر اين فضاها از بين رفت با بهره‌گيري از پساب بخش فاضلاب مجدداً براي ان جايگزيني ايجاد كند.

بحث گیاهان دارویی، پرورش ماهیان زینتی و قلمروهای جدید حوزه جهادكشاورزي که با آب و هواي استان سازگاری دارد، حفظ منابع طبیعی، توجه ویژه به منطقه ندوشن به عنوان قطب کشاورزی و دامداری استان، موضوع قیمت‌ها و تولید بیشتر و با‌کیفیت‌تر محصولات از ديگر موضوعات مورد اشاره اين عضو شورای انقلاب فرهنگی بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار