مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: شهرهای نیشابور، مرو، هرات و بلخ چهار شهر اربعه خراسان بوده‌اند که فقط پرونده ثبت جهانی نیشابور باقی مانده و اکنون هیئت علمی از دانشگاه تهران در نیشابور حضور دارند و مطالعات لازم برای ثبت را انجام می‌دهند.
کد خبر: ۶۲۵۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ 02 July 2018

به گزارش تابناک : ابوالفضل مکرمی‌فر در مراسمی که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در فرمانداری نیشابور به مناسبت سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور برگزار شد، اظهار داشت: براساس متون تاریخی حرکت امام رضا(ع) تا قبل از ورود به خراسان و نیشابور مخفیانه بود.

وی افزود: شهرهای نیشابور، مرو، هرات و بلخ چهار شهر اربعه خراسان بوده‌اند که فقط پرونده ثبت جهانی نیشابور باقی مانده و اکنون هیئت علمی از دانشگاه تهران در نیشابور حضور دارند و مطالعات لازم برای ثبت را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به شکوه تمدن نیشابور اظهار کرد: نیشابور حدود 3.5 میلیون جمعیت داشته و در اوایل دوره اسلامی هر محله‌اش به اندازه نیمی از شهر شیراز در آن دوره بوده است، هم چنین 18 نظامیه و مدارس باشکوهی داشته است.

مکرمی فر با بیان این که بزرگ ترین محوطه تاریخی کشوربا 4500 هکتار در نیشابور قرار دارد، گفت:  یکی از افتخارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که مردم فرهیخته و فرهنگ دوست نیشابور در حفظ آثار و محوطه‌های تاریخی اهتمام دارند.

وی با بیان این که نیشابور تمام شاخص‌های ثبت جهانی را دارد، ادامه داد: نیشابور 54 روستای تاریخی دارد.همچنین این شهر ظرفیت‌های کم نظیری در زمینه گوهرسنگ‌ها و سنگ‌های قیمتی دارد و 289 کارگاه گارگاه صنایع دستی با 2 هزار نفر شاغل فعال است.

وی با بیان این که نیشابور سالیانه 8 میلیون گردشگر دارد، ادامه داد: فوشنجان زادگاه بکتاش ولی در 5 کیلومتری نیشابور قرار دارد که در دستور کار برای جذب گردشگر خارجی قرار دارد.10 اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان نیشابور در حال ایجاد است.

مسعودی نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و ناظر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس از ثبت جهانی شهر نیشابور حمایت و آن را پیگیری و به ثبت جهانی آن کمک خواهد کرد.

وی هم چنین به ظرفیت‌های اشتغال در حوزه گردشگری و صنایع دستی و میراث فرهنگی اشاره کرد.

مرتضی شکوهی مدیرکل امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به حضور دو روزه‌اش به همراه اعضای کمیسیون فرهنکی مجلس در نیشابور گفت: از ادب، فرهنگ و اخلاق نیشابوری‌ها لذت بردم البته از شهری که این همه ادیب و فاضل و مفاخر دارد انتظار هم همین است.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار