پیکر مادر اولین شهید انقلاب در هرمزگان که خود از مبارزین دوران انقلاب در این استان بود، عصر دیروز پس از تشیع در قطعه خانواده شهدای بهشت زهرا آرام گرفت.
کد خبر: ۶۲۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 16 July 2015
 سیده مریم نجیبی نیا مادر دانش آموز شهید ناصر گرجی زاده که از یکسال پیش به علت سکته کردن در منزل بستری بود، عصر روز دوشنبه 22 تیرماه در بیمارستان خلیج فارس به لقاء الله پیوست و به دیدار فرزند شهیدش رفت.
 
  مراسم تشیع این بانوی مبارز و انقلابی و مادر شهید با حضور مسئولان، روحانیون، خانواده های معظم شاهد و ایثارگر و جمع کثیری از اقشار مختلف مردم از ساعت 17 امروز در مسجد قدس بندرعباس برگزار شد.
 
   شهید دانش آموز ناصر گرجی زاده سوم اردیبهشت ماه سال 57 در محله نایبند شمالی بندرعباس در حال توزیع اعلامیه به دست ساواک به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 
  
نجابت، صبر، متانت و صبوری در برابر مصائب ویژگی بارز مادر شهید بود
 
   حجت الاسلام و المسلمین عباس متین، برادر شهید گرجی زاده و از روحانیون مبارز و انقلابی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به خصوصیات اخلاقی مادر شهید، گفت: نجابت، متانت و صبر و تحمل در برابر مصائب و مشکلات از ویژگی های بارز این بانوی وارسته بود.
 
   وی با بیان اینکه هم نام خانوادگی این مرحومه نجیبی بود و هم در نجابت در اوج قرار داشت، افزود: در همه تظاهرات های قبل از انقلاب در شهر بندرعباس حضوری فعال داشتند و من و برادرم شهیدم را برای نقش آفرینی در انقلاب تشویق می کرد.
 
   این روحانی مبارز و انقلابی خاطرنشان کرد: در شهادت برادرم صبور بود و تا زمانی که از سلامت برخوردار و توانمند بود با خانواده شهدای انقلاب و دفاع مقدس در ارتباط بود و از مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا دلجویی می کرد.
 
 
خانواده شهید طی 36 سال هیچ گاه برای مطالبه ای به بنیاد شهید مراجعه نکرد
   
اسحق دستگزین، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان نیز به خبرنگار شبستان در بندرعباس گفت: شهید دانش آموز گرجی زاده با توجه به اینکه برادرش یکی از روحانیونی فعال هسته مرکزی هدایت تظاهرات های استانی بود، از فعالان میدانی مبارزات محسوب می شد و در حین پخش اعلامیه به شهادت رسید.
 
   وی با اشاره به نجابت و وارستگی خانواده شهید گرجی زاده، افزود: با توجه به اینکه اولین شهید را این خانواده تقدیم انقلاب کرده بود ولی با گذشت 36 سال از شهادت این شهید والامقام هیچ گاه برای مطالبه ای به بنیاد شهید مراجعه نکردند.
 
   دستگزین با بیان اینکه هرچه داریم از فداکاری شهداست، تصریح کرد: عزت، سربلندی و اقتدار امروز ملت ایران مرهون شهداست.
 
   وی افزود: شهید تنها متعلق به یک خانواده نیست بلکه به همه مردم و حتی جهان اسلام تعلق دارد؛ حضور در مراسم تشیع خانواده های معظم شهدا و تکریم این بزرگوار به نوعی ادامه راه شهیدان است.
 
خانواده های شهدا از نعمت های الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند
 
   حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لبخندان، امام جماعت مسجد صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) محله الشهدا نیز با اشاره به فرمایشات امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در رابطه با جایگاه خانواده های معظم شاهد که فرمودند:«خانواده های شهدا چشم و چراغ این ملتند»، گفت: یکی از نعمت هایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود دارد برکت حضور خانواده های شهیدان سرافراز است.
 
   وی افزود: این سخن درربار بیانگر این است که اگر به دنبال این باشیم که راه را گم نکنیم باید همواره پیرو خط سرخ شهدا و در مسیر ارج نهادن و گرامیداشت جایگاه رفیع خانواده های شاهد که ولی نعمت ما هستند حرکت کنیم.
 
این استاد حوزه، نکوداشت خانواده های شاهد را تجلیل از فداکاری شهدا و حمایت از خون پاک آنان دانست و عنوان کرد: در واقع گرامیداشت شهدا و خانواده های آنان، تزریق حیات به جامعه است.
 
   عزت و سربلندی امروز ملت ایران مرهون خون شهداست
 
 
سردار رضا ترابی، فرمانده سپاه امام سجاد(علیه السلام) نیز با اشاره به عوامل موثر پیروزی و عبور ملت ایران از گردنه های سخت، گفت: دم مسیحایی معمار کبیر انقلاب و رهنمودهای حکیمانه و خردمندانه رهبر فرزانه انقلاب به عنوان رهبری یکی از این عوامل است.
 
   وی از جانفشانی شهدا به عنوان دومین عامل پیروزی نام برد و افزود: اگر از خودگذشتگی و جانفشانی شهدا نبود انقلاب از گردنه های سخت عبور نمی کرد، عزت و سربلندی امروز ما مرهون خون شهداست.
 
   سردار ترابی به گزینه های روی میز دشمنان اشاره و عنوان کرد: گزینه روی میز ملت ایران، پاسداشت و گرامیداشت خون شهداست، دشمن از فرهنگ شهادت واهمه دارد.
 
   وی با اشاره به تاکیدات بزرگان در تکریم خانواده های معظم شهدا، تصریح کرد: متاسفانه ما از این موضوع مهم غفلت کرده ایم، توجه به خانواده هایی که مهمترین سرمایه زندگی خود(فرزندانشان) برای اعتلای اسلام و امنیت، آسایش و آرامش این مردم فدا کردند واجب است.
 
   فرمانده سپاه امام سجاد(علیه السلام) وجود خانواده های شهدا را از نعمات های الهی دانست و گفت: تکریم نکردن این بزرگواران، کفر نعمت الهی است.
 
   وی حضور گسترده اقشار مختلف مردم در مراسم تدفین مادر شهید را نمونه ای از تکریم خانواده شهدا برشمرد و بیان کرد: این حضور بیانگر این است که مردم ما به خوبی دریافته اند که خانواده های شاهد چشم و چراغ آنها هستند.

 خانواده های شاهد قهرمانان واقعی این سرزمینند
 
   سید محمدرضا موسوی از فعالان فرهنگی استان هرمزگان نیز با اشاره به جایگاه رفیع خانواده شاهد به ویژه مادر شهید، گفت: خانواده های شهدا با فداکردن جگرگوشه های خود در راه دفاع از اسلام و نظام، قهرمانان واقعی این سرزمین هستند.
 
   وی افزود: مردمان خطه نیلگون خلیج فارس که در همه صحنه های انقلاب نقش آفرین بوده اند، امروز نیز با این حضور برگ زرین دیگری را در کارنامه خود رقم زدند.
 
   سعید عبدلی، خواهرزاده شهید گرجی زاده، مادر شهید را به لحاظ سیادت و مادر شهید بودن تکیه گاه معنوی خانواده معرفی کرد و گفت: مرحومه نجیبی نیا که الحق و النصاف نجیب بود در دامان خود فرزندانی همچون شهید گرجی زاده و حجت الاسلام و المسلمین متین از مبارزین دوران انقلاب را تربیت کرد.
 
   پیکر این مادر شهید پس از تشیع باشکوه در قطعه خانواده های شهدای بهشت زهرا در بندرعباس به خاک سپرده شد.
 
   شهید دانش آموز ناصر گرجی زاده؛
 
  شهید ناصر گرجی زاده معروف به صادق نوجوان 16 ساله ای که در کلاس دوم دبیرستان درس می خواند، در پخش اعلامیه و شعار نویسی علیه شاه بر روی دیوار تبحر خاصی داشت از این رو مدتها مامورین آگاهی شهربانی و ساواک در تعقیب و شناسایی او بودند.

 سرانجام در شبی که حجت الاسلام آقای محمدی ری شهری در مسجد فاطمیه بندرعباس با حضور انبوهی از جمعیت سخنرانی می کرد، "ناصر" هنگامی که ظاهرا برای اجرای یک ماموریت انقلابی سوار بر موتورسیکلت که مرحوم کاظمی نانوا به صورت امانت در اختیارش گذاشته بود از مسجد خارج می شود،از جلو مسجد مورد شناسایی مامورین آگاهی شهربانی قرار می گیرد، به دنبال او می روند، وقتی که احساس می کند در تعقیب او هستند از قسمت شیلات، صدا و سیما و تیپ تفنگداران دریایی به سمت خارج شهر و نخل ناخدا برای رساندن کتاب و نوار و اعلامیه به دوستان فرار می کند ولی او را ناجوانمردانه به شهادت می رسانند و فورا پیکر نیمه جان او را بازدید می کنند و تعدادی اعلامیه و نوار مربوط به صدای شعارهای انقلابی مردم یزد در تظاهرات و یورش مسلحانه نیروهای رژیم و تیراندازی و کشتار مردم از او به دست می آورند و بعد جسد شهید را به بیمارستان ثریا (شریعتی فعلی) تحویل می دهند.
 
  با توجه به محتویات جیب و لباس او نیروهای ساواک به سراغ برادرش حاج آقا متین رفته و او را مسجد فاطمیه به اداره آگاهی شهربانی می برند، تا حدود ساعت دو بعداز نصف شب از وی بازجویی و بعد آزاد می کنند و در آخر جواز دفن شهید را به عنوان یک خرابکار، برای روز بعد صادر کردند، مشروط به اینکه تشییع جنازه رسمی و عمومی نیاورند.
 
 اما بر خلاف تصور رژیم مردم به محض اینکه خبردار شدند، جلوی بیمارستان تجمع کردند و مراسم تدفین با تجلیل انجام گرفتند، شهادت این نوجوان موج تازه ای در بیداری اقشار مختلف ایجاد کرد و طرفداران انقلاب را بیشتر کرد زیرا خبر شهادت این جوان انقلابی بازتاب کسترده ای در شهر بلکه در استان داشت.
 
    شهید ناصرگرجی زاده در سوم اردیبهشت ۵۷ به شهادت رسید و در مراسم تدفین او، آیت الله محمدی ری شهری ضمن تجلیل از شهید و شهادت، از مردم مومن استان هرمزگان خواست در صحنه باقی بمانند و مقاومت کنند.
 
   منبع:شبستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار