مدیر جهاد کشاورزی خاتم خبر داد:
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: در راستای بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه، امسال سطح زیرکشت کنجد در خاتم ۱۰ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۶۳۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ 06 August 2018

مجتبی آغاز با اشاره به کاشت گیاه روغنی کنجد در سطح هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خاتم، اظهار داشت: به دلیل بهره گیری از بذر مرغوب و رعایت اصول فنی، پیش‌بینی می شود تولید کنجد امسال نسبت به سال گذشته در این شهرستان پنج درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: از آنجا که تولید دانه های روغنی مورد نیاز کشور و اقتصادی کردن بخش کشاورزی از مهمترین اهداف توسعه و کشت کنجد در شهرستان است،‌ باید با برنامه‌ ریزی مناسب مشکلات فروش و بازار محصول کنجد را حل کرد تا بهره برداران انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشند.

آغاز ادامه داد: نیاز آبی کم و سازگاری با شرایط آب و هوایی شهرستان از مهمترین مزایای کشت محصول کنجد در این شهرستان است.

وی، زمان کشت گیاه کنجد را از اوایل تا پایان تیرماه ذکر و یادآور شد: متوسط عملکرد این گیاه، یک تن است و پیش‌بینی می شود با برنامه ریزی مناسب و نظارت بر مراحل کاشت و داشت و برداشت، شاهد افزایش محصول کنجد در شهرستان خاتم باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی خاتم عنوان کرد: جایگزینی و اصلاح الگوی کشت گیاهان پر آبخواه مانند ذرت و یونجه و کشت گیاهان کم آبخواه مانند گیاه روغنی کنجد که کاشت و تولید آن از اهداف دولت نیز به شمار می رود، از اولویت های جهاد کشاورزی خاتم است.

وی از ارقام محلی و دشتستان به عنوان مهمترین ارقام کنجد شهرستان نام برد و مناطق هرات، چاهک و خوانسار را از مهمترین مناطق تولید کنجد در خاتم برشمرد.

آغاز افزود: مواردی همچون کشاورزی حفاظتی، کاشت و برداشت مکانیزه، تنظیم میزان مصرف بذر و استفاده از بذور گواهی شده، آبیاری تحت فشار همچنین تنظیم تاریخ کاشت، در برنامه‌های ترویجی و آموزشی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان است و بهره‌برداران را به سمت کشاورزی نوین در راستای کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد سوق داده است.

وی ادامه داد: دانه کنجد در شهرستان از دیرباز به صورت سنتی در خانه ها برشته و شور می‌شود که طعم و بازار پسندی خوبی دارد و این محصول هنوز هم به این روش سنتی در خاتم فرآوری می‌شود.

آغاز، فرآوری گیاه کنجد در شهرستان و بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی را بسیار مهم دانست و بیان کرد: متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری در زمینه تولید حلوا، ارده، و سایر فراورده های کنجدی و صنایع تبدیلی و تکمیلی را دارند، می توانند برای دریافت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی با سود کم و بازپرداخت بلند مدت به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار