رئیس سازمان جهاد کشاورزی:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه کل اعتبار آب بخش کشاورزی این استان در آغاز دولت تدبیر و امید تنها10 تا 15میلیارد ریال بوده است، گفت: در سال زراعی 97 - 96 این اعتبارها به 600میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.
کد خبر: ۶۴۷۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ 25 August 2018

به گزارش تابناک قم، محمد رضا طلایی اظهار داشت: همت و اراده خوبی برای افرایش اعتبارهای آب کشاورزی قم وجود داشته به نحوی که هم اکنون این اعتبارها هم ردیف پنج استان برتر کشور است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته این استان رتبه سوم بهینه سازی مصرف آب کشاورزی را بدست آورد، افزود: در سال زراعی 97 - 96 بالغ بر 220میلیارد ریال در حوزه آب بخش جعفریه هزینه شده و سرمایه حاصل از تسهیلات بانکی و مشارکت کشاورزان در بخش نیز بیش از 300میلیارد ریال است.

طلایی با بیان اینکه طرح های بسیاری خوب در بحث سیستم انتقال آب اجرا شده است، با اشاره به ظرفیت های کشاورزی بخش جعفریه و همچنین تعهدهای داده شده به دامداران گفت: یکی از مشکل های این بخش تامین آب مجتمع دام شهر است که با رفع مشکل کمبود آب می توانیم ظرفیت های تولیدی آن را تا حد زیادی سامان دهی کنیم.

شهرک دامشهر قم که سال 1375 در 13 کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با 30 کاروانسرا و یکهزار و ۴۰۰ واحد پرورش دام، به عنوان میدان تبادل دام کشور سالانه میزبان حدود 600 هزار راس دام از سایر استان های کشور است؛ در استان قم سالانه حدود 320 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین با اشاره به بهره برداری از 61 طرح بخش کشاورزی با اعتباری 552هزار و 730میلیون ریال افزود: این طرح ها که در راستای سیاست تغییر الگوی کشت برای بهینه سازی مصرف آب است، شامل طرح های مختلفی از جمله صنایع تبدیلی،بسته بندی قارچ، گوشت، مرغ و ترمینال صادرات پسته می باشد.

وی با بیان اینکه هفت طرح شیلات و سه طرح ماهیان خاویاری نیز از دیگر طرح های افتتاح شده است، گفت: تولید ماهی خاویاری در استان ظرفیت خوبی دارد، و سال گذشته 150کیلو خاویار از قم صادر شد.

طلایی ، 29طرح آب و فاضلاب، 9طرح گلخانه ای و تولیدهای گیاهی را نیز از جمله این طرح ها ذکر کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های گلخانه در قم با برگزاری جلسه های مختلف با استاندار و معاون هماهنگی اقتصادی استانداری به این نتیجه رسیدیم که کشت گلخانه ای با توجه به قابلیت صادرات و ارز آوری آن باید در استان توسعه پیدا کند‌.

طلایی با اشاره به وجود 35هکتار گلخانه در قم گفت: برای سال زراعی 98 - 97 متعهد به ایجاد 100هکتار گلخانه هستیم، و درسال زراعی فعلی نیز 70هکتار گلخانه جهت دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند، که 22هکتار آن در حال احداث است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به تمهیدهای صورت گرفته برای ایجاد شهرک های گلخانه ای در استان گفت: جعفرآباد از بخش هایی است که فرهنگ تولید محصول از طریق گلخانه باید در آن نهادینه شود، که تحقق این امر مستلزم تعریف یک بسته اقتصادی مناسب است‌.

وی با اشاره به طرح آبیاری تجمیعی زمین های 1050 هکتاری دشت طغرود به عنوان یکی از طرح های بهره برداری رسیده در بخش جعفریه در هفته دولت گفت: برغم توصیه برخی از کارشناسان مبنی بر ورود نکردن به این طرح، از آنجا که موضوع 120میلیارد ریال اعتبارهای دولت مطرح بود آن را به شکل موفقیت آمیزی اجرا کردیم.

جعفریه یکی از شهرهای استان قم در مرکز ایران است. این شهر در بخش جعفرآباد از توابع شهرستان قم قرار دارد. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ١٣٩٥ ، برابر با ٩٣٨٧ نفر بوده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه هیچ بدهی به کشاورزان استان نداریم، یادآور شد: به تازگی و با تلاش های استاندار و دیگر مسئولان اجرایی قم این استان به عنوان یکی از 13استان خشک کشور شناخته، و تسهیلات بخش کشاورزی مربوط به خشکسالی، سرمازدگی و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به مدت دو سال استمهال شد.

در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به
محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

رییس جمهور و نخست وزیر وقت ایران محمد علی رجایی و حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد باهنر در حادثه تروریستی دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور1360 به شهادت رسیدند، به همین مناسبت دوم تا هشتم شهریور به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.

امسال به مناسبت هفته دولت 181 طرح با اعتبار 471 میلیارد تومان و اشتغالزایی یکهزار و 119 تن در قم به بهره برداری می رسد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار