رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه از مشکلات متعدد صنعت چاپ در کشور و استان کرمانشاه یاد کرد و گفت: اگر این مشکلات ادامه پیدا کند می‌تواند باعث تعطیلی چاپخانه‌ها خصوصا در کرمانشاه شود.
کد خبر: ۶۵۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 02 September 2018

 به گزارش تبناک به نقل از ایسنا،اکیوان کاشفی به مناسبت روز صنعت چاپ (یازدهم شهریور)  از اهمیت صنعت چاپ در کشور یاد کرد که یک بعد آن مسائل فرهنگی است و افزود: یکی از دلایل حساسیت بالای صنعت چاپ در کشور، ارتباط آن با چاپ کتاب، روزنامه، نشریات و سایر مباحث فرهنگی است.

به گفته کاشفی در سال‌های اخیر صنعت چاپ به سمت بسته‌بندی و پکیجینگ هم حرکت کرده و سرمایه‌گذاری‌هایی در این حوزه از انواع برچسب‌ها تا پوشش و کارتن‌های بسته‌بندی صورت گرفته است.

کاشفی گفت: صنعت چاپ علی‌رغم اهمیت و سابقه طولانی که در کشور دارد، امروز با مشکلات متعددی مواجه شده که این صنعت را در معرض خطر قرار داده است.

وی نبود نقدینگی را یکی از مهمترین مسائل پیش روی صنعت چاپ در کشور دانست که باعث شده از صنایع چاپ روز دنیا فاصله زیادی داشته باشیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل فاصله‌ای که با سایر کشورها داشتیم، دسترسی ما به تکنولوژی روز دنیا و ماشین‌آلات صنعت چاپ که هر روز در حال تغییر و تکامل می‌باشد، کم شده است.

کاشفی افزود: همچنین در اثر تکان‌های ارزی اخیر محدودیت‌هایی برای تامین مواد اولیه، کاغذ، مقوا، انواع فیلم و ... نیز برای صنایع چاپ ایجاد شده که فاصله ما را با دنیا بیشتر کرده است.

وی اشاره‌ای هم به صنعت چاپ در استان کرمانشاه داشت که از قدیمی‎ترین صنایع چاپ در کشور است و یادآور شد: صنعت چاپ کرمانشاه هم با چند مشکل اساسی دست و پنجه نرم می‌کند که مهمترین آن تامین نقدینگی است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه قیمت کنونی یک دستگاه چاپ معمولی را هفت تا هشت میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: با این وضعیت چاپ و نشر در کرمانشاه، تامین این رقم برای چاپخانه‌داران کرمانشاه توجیه اقتصادی ندارد.

کاشفی بیان کرد: از سوی دیگر صنعت چاپ کرمانشاه طی 50، 60 سال اخیر همواره درگیر نوعی بلاتکلیفی بوده و مشخص نیست که دقیقا باید زیر نظر ارشاد اسلامی باشد یا صنایع.

به گفته این فعال صنعت چاپ، این شرایط باعث شده بسیاری از چاپخانه‌ها نتوانند از تسهیلات بخش‌های مختلف که در اختیار صنایع قرار می‌گیرد، استفاده کنند.

وی نبود اپراتورهای ماهر را از دیگر مشکلات صنعت چاپ کرمانشاه برشمرد و عنوان کرد: پیگیریم که تفاهم‌نامه همکاری بین اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه، آموزش فنی و حرفه‌ای و دانشگاه فرهنگ و هنر امضا شود که بر اساس آن هم رشته چاپ در دانشگاه فرهنگ و هنر راه‌اندازی شود و هم جوانان که نیروی کار عظیمی هستند بتوانند از طریق فنی و حرفه‌ای آموزش‌های لازم در صنعت چاپ را ببینند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه از مسائل مالیاتی پیش روی صنعت چاپ هم یاد کرد و گفت: موضوع مالیات بر ارزش افزوده پنج سال است گریبانگیر این صنعت شده و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند شاهد تعطیلی بسیاری از چاپخانه‌های استان خواهیم بود.

وی معتقد است، مجموع این مشکلات باعث شده صنعت چاپ کرمانشاه نتواند خود را به روز کند و بسیاری از کارهای چاپ از جمله 80 درصد چاپ کتب، بخش زیادی از چاپ روزنامه‌ها و تولید جعبه‌های بسته‌بندی به خارج از استان برود.

کاشفی با بیان اینکه در زمینه چاپ‌های رنگی، افست، مسطح و ... مشکل زیادی در کرمانشاه وجود ندارد و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده، اظهار کرد: عمده مشکل در زمینه چاپ‌های دیجیتال، صنایع بسته‌بندی، خدمات پیش و پس از چاپ و... است که باعث می‌شود زنجیره چاپ در کرمانشاه تکمیل نشود. برای مثال ما یک صحافی بزرگ و مدرن در استان نداریم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه با بیان اینکه بسیاری از این مشکلات در اتحادیه در حال پیگیری است، بیان کرد: موضوع دیگری که روی آن کار می‌کنیم تجمیع ظرفیت‌های کوچک چاپخانه‌ها و راه‌اندازی چاپخانه بزرگ و مدرن در کرمانشاه است که قابلیت رقابت، جذب سرمایه و ... بیشتری داشته باشد.

کاشفی در پایان از فعالیت 42 چاپخانه، 80 تا 110 واحد چاپ و تکثیر و چندین مرکز لیتوگرافی و کانون‌های تبلیغاتی در کرمانشاه خبر داد و گفت: در مجموع نزدیک به سه تا چهار هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار