کارشناس پیشگیری از معلولیت بهزیستی یزد مطرح کرد
کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی استان یزد از اجرای طرح سنجش بینایی کودکان در ۲۴ پایگاه دائم در سطح این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۶۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱ 13 October 2018

فاطمه ابوطالب‌دخت از اجرای طرح سنجش بینایی کودکان سه تا شش‌ساله در استان یزد خبر داد و گفت: این طرح از سال ۷۴ در کشور و در استان یزد شروع‌شده و ۲۳ سال است که این طرح اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این ۲۳ سال، نیم میلیون کودک در استان معاینه شدند، افزود: سال گذشته ۵۱ هزار و ۶۲۹ کودک سه تا شش‌ساله معاینه شدند و از این تعداد چهار هزار و ۵۹۳ کودک مشکوک بودند و حداقل سه بار تماس با خانواده‌های آن‌ها داشته‌ایم و مرتب پیگیری انجام‌شده و تا مرحله‌ای که به درمان برسند، پیگیری‌ها از طرف سازمان بهزیستی ادامه دارد.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی استان یزد بابیان اینکه از تعداد چهار هزار و ۵۹۳ کودک، هزار و ۹۴۷ نفر درمجموع به مشکلات بینایی دچار شده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد نیز ۲۴۸ نفر به آمبلی‌یوپی مبتلا بوده‌اند که آمبلی‌یوپی یکی از دومین علت کم بینایی یا نابینایی در بزرگ‌سالی است که در کودکی علامتی ندارد و به‌موقع شناسایی نمی‌شود.

ابوطالب‌دخت ادامه داد: چنانچه آمبلی‌یوپی قبل از شش‌سالگی به درمان برسد، چشم کودک درمان و چنانچه تشخیص داده نشود و درمان نشود بعد از شش سال درمان آن سخت و بالای ده سال معمولاً درمان ندارد.

این مقام مسئول هدف از این غربالگری را، شناسایی کودکانی مبتلابه آمبلی‌یوپی دانست و ابراز داشت: خانواده کودکانی که خودشان خبر ندارند و چنانچه این ۲۴۸ نفر شناسایی نشده و یا درمان‌نشده بودند ما در ده سال آینده ۲۴۸ نفر کم‌بینای شدید یا نابینا داشتیم.

وی با اشاره به اینکه این غربالگری در تمامی شهرستان‌ها انجام‌شده است، اذعان داشت: از این ۲۴۸ نفر، ۱۲۴ نفر در یزد، در شهرستان اردکان ۳۵ نفر، شهرستان میبد، اشکذر و تفت هرکدام ۱۷ نفر، شهرستان بهاباد و بافق هرکدام ۱۵ نفر، شهرستان خاتم ۵ نفر، شهرستان ابرکوه ۲ نفر و شهرستان مهریز یک نفر شناسایی‌شده‌اند.

به گفته‌ی کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی استان یزد ۸۵ درصد کودکان در استان غربالگری و معاینه شدند و این معاینه و غربالگری باید ساده، در دسترس و در اختیار همه باشد.

ابوطالب‌دخت اضافه کرد: ۲۴ پایگاه دائم در استان در طول سال معاینات خود را انجام می‌دهند و درزمانی که مردم مراجعه به این پایگاه‌ها داشته باشند، فرزندانشان معاینه می‌شوند و معاینه اولیه به دو صورت E چارت در مطب‌های پزشکی و برای کودکان کم سن تر و سه تا چهارساله چشم آن‌ها را با دستگاه معاینه می‌کنیم و دستگاه و E چارت ازنظر دقت روایی هیچ‌کدام تفاوتی با یکدیگر ندارند و دستگاه فقط برای کودکانی است که همکاری لازم را ندارند.

این مقام مسئول بابیان اینکه در آبان و آذرماه بیش از ۴۰۰ پایگاه غیر دائم در کل استان یزد فعال می‌شوند، بیان داشت: این پایگاه‌ها شامل مهدهای کودک، پایگاه‌های بسیج، خانه‌های بهداشت و یا هرجایی که مردم مراجعه داشته باشند، معاینات را انجام می‌دهند و در مرحله اول کودکان مشکوک شناسایی می‌شوند.

به گفته‌ی وی کودکان مشکوک به معاینات تخصصی معمولاً به اپتومتیست (بینایی‌سنج) ارجاع داده می‌شوند که در این معاینه کودکان بیمار و سالم تشخیص داده می‌شوند.

کارشناس مسئول پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی استان یزد در خصوص درمان کودکان شناسایی‌شده در این طرح عنوان کرد: سازمان بهزیستی با حمایت مالی، هزینه درمان، هزینه اپتومتیست، هزینه عینک و حتی هزینه جراحی کودکان را پرداخت می‌کند.

ابوطالب‌دخت در خصوص هزینه‌های غربالگری بینایی نیز اظهار داشت: برای مرحله غربالگری اولیه از E چارت با هزینه دو هزار و ۵۰۰ تومان استفاده می‌شود و برای برخی از کودکان نیز که سن کمتری دارند و ممکن است همکاری لازم را نداشته باشند، از دستگاه بینایی‌سنجی با هزینه چهار هزار تومان استفاده می‌شود.

این مقام مسئول در پایان به خانواده‌ها توصیه کرد: به‌طور مرتب برای معاینه مراجعه داشته باشند و با توجه به اینکه تماس منزل‌به‌منزل داریم، کودکان خود را برای معاینه به این پایگاه‌ها ببرند و چنانچه مشکوک بود، برای پیگیری به سطح دو و سه مراجعه کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار