عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اینکه وضعیت خاک کشور از آب بدتر است،گفت: شاید بتوان از مسیرهای گوناگون کمبود آب را جبران کرد اما تجدیدپذیری خاک نسبت به آب بسیار دشوار است بنابراین انتخاب مسیر پروژه های عمرانی باید با حساسیت لازم انجام شود تا به پوشش گیاهی و جنگل آسیب نرسد و از سویی منجر به جاری شدن سیلاب و تخریب خاک نشود.
کد خبر: ۶۷۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 23 October 2018

علی اکبری با انتقاد از اینکه وضعیت منابع طبیعی و جنگل‌های کشور بسیار شکننده و بحرانی است، گفت: اگر سرعت تخریب پوشش جنگل های ایران با وضعیت فعلی پیش رود تا آینده ای نزدیک هیچ جنگلی نخواهیم داشت و جنگل از کشور حذف می شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وضعیت جنگل های شمال با جنوب کشور متفاوت است، افزود: بهره برداری صنعتی از جنگل های شمال وضعیت بحرانی آنها را رقم زده این در حالی است که در اغلب کشورها پس از برداشت احیای درختان به فوریت در دستور کار قرار می گیرد.

در احیای جنگل ضعف داریم/علیرغم تصویب طرح تنفس  هنوز شاهد برداشت از جنگل های شمال هستیم

وی با بیان اینکه در احیای جنگل ضعف داریم از اجرای ناقص طرح تنفس انتقاد کرد و ادامه داد: متاسفانه علیرغم تصویب طرح تنفس جنگل هنوز شاهد برداشت از جنگل های شمال هستیم در این رابطه می طلبد طرح باید به صورت کامل اجرایی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه عواملی مانند ریزگردها، آفات، قاچاق چوب، برداشت‌ بی رویه، خشکسالی زمینه کاهش پوشش جنگل های بلوط زاگرس را رقم زده است، گفت: سال ها است برخی با تبدیل درختان بلوط به زغال منافع شخصی را بر منافع جمعی ترجیح می دهند البته آفات و بیماری ها نیز حیات جنگل های بلوط زاگرس را تهدید می کند و نیاز است احیای سریع تر آنها در کانون توجه دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

اکبری با یادآوری حضور خود در پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، ادامه داد: مسئولان این پژوهشکده برخی بیماری ها را شناسایی و در حال انجام اقدامات شبیه سازی در طبیعت هستند.

در اجرای پروژه های عمرانی نباید درختان قطع شود

اکبری با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه های عمرانی نباید درختان قطع شود، افزود: مسیرهای اجرای پروژه های عمرانی باید به گونه ای انتخاب شود که کمترین آسیب متوجه درختان شود زیرا احیای درختان با توجه به کمبود بودجه و ضعف مدیریت ها کاری دشوار است.

وضعیت خاک از آب بدتر است

وی با انتقاد از اینکه وضعیت خاک کشور از آب بدتر است، ادامه داد: شاید بتوان از مسیرهای گوناگون کمبود آب را جبران کرد اما تجدیدپذیری خاک نسبت به آب بسیار دشوار است بنابراین انتخاب مسیر پروژه های عمرانی باید با حساسیت لازم انجام شود تا به پوشش گیاهی و جنگل آسیب نرسد و از سویی منجر به جاری شدن سیلاب و تخریب خاک نشود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، اجرای قانون را مهمترین راهکار بهبود وضعیت جنگل های کشور دانست و گفت: بهترین راهکار اجرای قوانین برنامه ششم به ویژه طرح تنفس جنگل است و در این رابطه خلاء قانونی نداریم. در سطوح شیب دار باید نسبت به ایجاد باغات و کاشت درخت حرکت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار