زنگ سنجش بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم همزمان با سراسر کشور در اصفهان نواخته شد.
کد خبر: ۶۷۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 24 October 2018

به گزارش تابناک : معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم نواخته شدن زنگ سنجش بینایی در مهدکودک نگین شهر اصفهان پیرامون طرح غربالگری بینایی کودکان اظهار داشت: تنبلی چشم یکی از دلایل نابینایی است که با تشخیص به موقع آن می‌توان از نابینایی جلوگیری کرد.

محمدسعید محمدی افزود: طرح غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال از سال 1375 در ایران آغاز شد و هر ساله از ورود تعداد زیادی کودک مبتلا به اختلالات بینایی به جامعه نابینایان جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی در سه مرحله انجام می‌شود، گفت: مرحله اول معاینه چشم کودک با "ایی چارت" یا "دستگاه" است که در صورت مشکوک بودن به مرحله دوم، ارجاع به بینایی‌سنج و در مرحله آخر، اگر اختلالی وجود داشته باشد به متخصص چشم ارجاع داده می‌شوند.

180 هزار کودک اصفهانی در طرح غربالگری بینایی سنجی شرکت کردند

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال گذشته بالغ بر 180 هزار کودک در سطح استان اصفهان، در این طرح مورد معاینه قرار گرفتند که 7500 کودک مشکوک تشخیص داده و به بینایی‌سنج و متخصص چشم ارجاع داده شدند.

وی ادامه داد: از بین 7500 کودک مشکوک، 3500 کودک وجود داشتند که در صورت عدم مراجعه به هنگام، قطعا دچار اختلالات بینایی جدی می‌شدند و دیگر کاری از دست کسی بر نمی‌آمد.

محمدی تصریح کرد: اگر تنبلی چشم دیر تشخیص داده شود، اقدامات درمانی اثر گذار نیست و برای پیشگیری از نابینایی و اختلالات بینایی کودکان زیر 6 سال، سالی یکبار مورد معاینه قرار بگیرند.

وی با اشاره به سن طلایی تشخیص اختلالات بینایی، اظهار داشت: هر چه شناسایی اختلالات پایین‌تر باشد، هزینه درمان و طول دوره درمان کاهش می‌یابد، لذا به خانواده‌ها توصیه می‌شود تا معاینات چشم کودکانشان را از 3 تا 6 سالگی انجام دهند.

هزینه بینایی سنجی برای کودکان 3 تا 6 ساله بین 2 هزار تا 2500 تومان است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در مورد هزینه‌های پرداختی والدین برای سنجش بینایی کودکان گفت: این طرح برای خانواده‌های بی‌بضاعت و کم درآمد به صورت رایگان اجرا می‌شود، اما هزینه سنجش بینایی کودکان دیگر با "ایی چارت"2 هزار تومان و معاینه با "دستگاه 2500" تومان است.

محمدی افزود: برای جلوگیری از اختلالات جدی بینایی و تشخیص به موقع آن، سعی شده تا خانواده‌ها با پرداخت مبلغی ناچیز، از سلامت چشم فرزند خود آگاه بشوند و باید خانواده‌ها این فرصت را مغتنم بشمارند.

1700 پایگاه در اصفهان، معاینه بینایی سنجی کودکان 3 تا 6 ساله را به عهده دارند

وی بیان کرد: این طرح با همکاری وزارت بهداشت، اداره بهزیستی و آموزش و پرورش انجام می‌شود.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: 820 مهدکودک زیر نظر بهزیستی در استان، 160 پایگاه ثابت سنجش بینایی و 700 پایگاه سیار برای معاینه بینایی کودکان 3 تا 6 ساله در استان اصفهان به خانواده‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :