آیت الله علوی بروجردی:
استاد برجسته حوزه با اشاره به گرد و غبارهای موسمی استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان عنوان کرد: مشکل ریزگرد ها مردم را زمین گیر کرده و بخشی از این مشکلات زیست محیطی ناشی از مدیریت غیراصولی منابع طبیعی است.
کد خبر: ۶۷۲۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲ 25 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، آیت الله سیدمحمدجواد علوی بروجردی ا مروز در دیدار رییس سازمان نقشه برداری کشور با تاکید بر این که ایران کشوری زلزله خیز است گفت: کنترل و پیش گیری از حوادث طبیعی مانند زلزله یا ریزگردها نیازمند برنامه ریزی مناسب با این شرایط اقلیمی است و برنامه ریزی‌ها و توسعه صنایع کشور همگی باید بر اساس این وضعیت زیست بومی باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان این که آسیب و مخاطرات فرونشست‌ها در فرهنگ عمومی کشور هنوز به عنوان یک دغدغه ملی نهادینه سازی نشده است، اظهار کرد: این که کشاورزان تنها به دنبال منافع شان هستند یک مصیبت است.

وی ادامه داد: این کشاورزان با بهره برداری بی رویه از آب برای کشت برخی اقلام در حال آسیب رساندن جدی به منابع محدود آبی هستند.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به نقش انکارناپذیر و مهم پژوهشگران و دانشمندان و لزوم مطالعه و پژوهش آنها در زمینه خشکسالی و فرونشست های زمین،تصریح کرد: نقشه برداری، اقدامی اصولی در کشور است که باید با مشارکت دانشمندان و متخصصان باشد و دستاورد های این سازمان باید مبنای برنامه ریزی برای توسعه کشور قرار گیرد.

وی ضمن انتقاد از سدسازی های غیر اصولی و کارشناسی نشده در بعضی استان ها اظهار کرد: احداث عجولانه و غیر اصولی بعضی از این سدها، آسیب‌های جدی به منابع طبیعی وارد کرده است که با درس گرفتن از این اشتباهات، باید پیش از شروع فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی، مطالعات کافی انجام شود تا این اشتباهات دوباره رخ ندهد.

وی همچنین گفت: این سازمان شرعا وظیفه دارد که بدون اثر پذیری از فشارهای خارجی، حقایق زیست محیطی را به اطلاع مردم برساند و با این کار جلو تکرار اشتباهات گذشته را بگیرد، زیرا منابع طبیعی میراثی برای نسل‌های آینده است و اگر مدیریت صحیحی نداشته باشم در آینده‌ای نه چندان دور گرفتار آسیب‌هایی جدی می‌شویم.

آیت الله علوی بروجردی در انتها با اشاره به تاثیر ریزگردها در افزایش مهاجرت به حاشیه شهرها و بروز مشکلات و آسیب های فراوان ناشی از این مهاجرت ها عنوان کرد: تامین حقابه‌های تالاب ها در کشور عامل مهمی است در جهت مدیریت عوامل اصلی بروز ریزگردها که درصورت توجه نکردن به این عوامل شاهد افزایش روزافزون چنین مهاجرت هایی خواهیم بود.

وی با اشاره به گرد و غبارهای موسمی استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان عنوان کرد: مشکل ریزگرد ها مردم را زمین گیر کرده و بخشی از این مشکلات زیست محیطی ناشی از مدیریت غیراصولی منابع طبیعی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار