جانشین رییس ستاد اربعین استان کرمانشاه از خدمات‌رسانی به بیش از یک میلیون زائر اربعین در استان خبر داد.
کد خبر: ۶۷۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴ 27 October 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،جعفر همتی  با اشاره به بسته ماندن مرز خسروی در اربعین امسال، گفت: سال گذشته و امسال اقدامات بسیاری برای بازگشایی این مرز صورت گرفت، اما متاسفانه با وجود همه اقدامات صورت گرفته، به علت عدم آمادگی دولت عراق، این مرز بازگشایی نشد.

وی با اشاره به زیرساخت‌های مطلوب مرز خسروی، گفت: به اذعان رییس ستاد اربعین و وزیر کشور و سایر مسئولین مربوطه که از مرز خسروی بازدید داشتند، این مرز به لحاظ راه، نزدیکی مسیر به عتبات، کیفیت پایانه‌ها و وضعیت پارکینگ و تمامی سیستم‌های خدمات رسانی نسبت به سه مرز مهران، شلمچه و چذابه برتری دارد.

وی افزود: وضعیت مطلوب این مرز موجب شد تا عزممان را برای بازگشایی آن به کار گیریم، اما علی رغم همه تلاشها و جلسات متعدد با مسئولین دولت عراق، این امر محقق نشد که مرز خسروی بازگشایی شود.

جانشین رییس ستاد اربعین استان کرمانشاه از صرف اعتبار 40 میلیارد تومانی در این مرز و تقویت زیرساخت‌ها در مسیرهای منتهی به آن در سال گذشته خبر داد و افزود: امسال هم اقدامات بسیاری صورت گرفت تا مرز خسروی برای تردد زوار آماده شود، اما بازگشایی صورت نگرفت.

همتی تصریح کرد: با وجود عدم بازگشایی مرز خسروی، استان کرمانشاه به دلیل نزدیکی به مرز مهران مسیر عبور بیش از 70 درصد زوار اربعین است و بخش عمده‌ای از زوار اربعین از کرمانشاه تردد خواهند کرد، بنابراین ضرورت برای آمادگی استان جهت پذیرایی از زوار وجود داشت.

وی از تشکیل 15 کمیته جهت خدمات رسانی به زوار در اربعین امسال خبر داد و افزود: مهم ترین کمیته ستاد اربعین، کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت های مردمی است که مسئولیت آن با ستاد عتبات عالیات استان است.

تمام موکب‌ها "مردمی" است/ هیچ "کمک دولتی" به موکب‌ها نمی‌شود

همتی از برپایی حدود 80 موکب شناسنامه‌دار در مسیر تردد زوار در استان خبر داد وافزود: برخی موکب‌ها به فراخور توان، پذیرایی کامل شامل صبحانه، نهار و شام دارند. برخی فقط چای و شربت می دهند. برخی محل اسکان مهیا کرده‌اند و برخی سایر خدمات دیگر را ارائه می دهند. در کنار این موکب‌ها، 15 موکب نیز در شهرهای نجف و کربلا خدمات رسانی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کمک دولتی به موکب‌ها نشده و نمی‌شود، گفت: تمام موکب های برپا شده مردمی است و برخی افراد خیر حتی تا یک میلیارد تومان در این موکب‌ها هزینه کرده‌اند.

همتی از اسکان شبانه‌روزی دو تا سه هزار زائر در استان خبر داد و افزود: در صورت نیاز و در مواقع خاص ظرفیت اسکان برای 20 هزار نفر نیز در استان دیده شده است. بطور مثال طی دو سه شب گذشته که شرایط جوی نامناسب بود، حدود هفت هزار نفر در یک شب اسکان اضطراری داده شدند.

برای بیش از 99 درصد ثبت نامی‌ها "ویزا" صادر شده/ صدور بیش از 35 هزار ویزا

وی در ادامه به فعالیت دیگر کمیته‌های ستاد اربعین استان اشاره کرد و با اشاره به صدور 35 هزار و 706 ویزا در استان، گفت: کمیته اعزام ستاد اربعین که مسئولیت آن با حج و زیارت استان است فعالیت خوبی داشته و تاکنون از مجموع 35 هزار و 950 ثبت نامی ویزای اربعین، برای 35 هزار و 706 نفر ویزا صادر شده که قابل تقدیر است.

همتی به فعالیت‌های کمیته درمان ستاد اربعین هم اشاره کرد و افزود: اورژانس و هلال احمر در کنار یکدیگر خدمات رسانی خوبی به زوار داشته‌اند و اورژانس استان امسال بیش از 40 پایگاه در مسیر تردد زوار اربعین مستقر کرده است.

وی در ادامه با قدردانی از فعالیت دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی استان در تامین امنیت زوار، گفت: همه این نیروها دست به دست هم داده و امنیت مسیر زوار، محل اسکان و موکب‌ها را تامین کرده اند تا زوار اربعین بتوانند به سلامت رفته و برگردند.

جانشین رییس ستاد اربعین استان کرمانشاه همچنین با قدردانی از فعالیت کمیته زیرساخت برای بهبود وضعیت مسیر تردد زوار، گفت: کمیته اطلاع رسانی و مستندسازی اربعین نیز که مسئولیت آن با صدا و سیمای مرکز کرمانشاه است توانسته با اطلاع رسانی به موقع همکاری خوبی در جهت نمایش این حرکت عظیم مردمی داشته باشد.

همتی همچنین از همکاری امور اتباع خارجی استانداری جهت اعزام اتباع افغانی و پاکستانی و ترکمنستانی قدردانی کرد و افزود: کمیته حمل و نقل نیز علی رغم حجم تردد بالای خودروها، حتی نگذاشت برای یک لحظه کارسوخت رسانی به جایگاه‌های سوخت استان مختل شود.

"خسروی" برای موج بازگشت هم بسته می‌ماند/ خدمات‌رسانی به یک میلیون زائر کار بزرگی است

وی در ادامه با بیان اینکه بازشدن مرز خسروی برای موج بازگشت زوار اربعین غیرممکن است، گفت، از روز دوشنبه موج اصلی بازگشت زوار شروع شده و تا دو روز بعد از اربعین ادامه خواهد داشت و از هم اکنون اقدامات لازم برای خدمات رسانی در موج بازگشت زوار در دستور کار قرار گرفته است.

همتی تصریح کرد: از جمله این اقدامات، شروع جابجایی موکب‌ها و استقرار آنها در لاین برگشت زوار است تا بتوانند خدمات رسانی مناسب به زوار را در موج بازگشت داشته باشند.

وی با اشاره به مشرف شدن بیش از یک میلیون و 300 هزار زائر به عتبات از طریق مرز مهران، گفت: از این میزان 70 درصد زوار از مسیرهای استان کرمانشاه عبور می کنند و این یعنی در مسیرهای استان خدمات رسانی به یک میلیون زائر در حال انجام است که کار بسیار دشواری است. در موج بازگشت هم با توجه به بازگشت دسته جمعی زوار، به مراتب این خدمات رسانی دشوارتر هم می شود و تمام حسینیه ها و مساجد مسیر آماده خدمات رسانی هستند.

همتی تصریح کرد: کار برای امام حسین(ع) دشواری ندارد و این نعمتی برای همه ماست و در مجموع باهمکاری استاندار و فرمانداران و سایر مسئولین مربوطه تلاش شده تا خدمات رسانی به زوار بدون مشکل انجام شود و تاکنون به یاری خداوند مشکلی در این مسیر نداشته‌ایم.

وی افزود: امیدواریم خدمات رسانی که تا این لحظه بدون مشکل انجام شده تا پایان موج بازگشت زوار ادامه داشته و زوار به سلامت به شهرهای خود بازگردند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار