کد خبر: ۶۸۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴ 29 July 2015

عصر یکشنبه 28 تیرآسمان البرز را گرد و خاک گرفت و با وزرش باد شدید و صاعقه همراه شد و باران شروع به باریدن کرد و طولی نکشید که رودخانه ها طغیان کرد و سیل جاری شد و 8 هموطن را به کام مرگ کشاند.

گردشگران بسیاری درحاشیه رودخانه نشسته بودند که درفاصله چند دقیقه آب از سطح رودخانه بالا آمد و سیلاب خروشان منطقه را فراگرفت.

به گزارش ایرنا، پس از یک دوره خشکسالی این بارش، نوید رفع عطش طبیعت را می داد، اما غافل از اینکه بارش 13 میلیمتری در روستای سیجان در 18 کیلومتری ارتفاعات جاده چالوس در دقایقی کوتاه تبدیل به سیلی با ارتفاع سه متر شده که از دامنه ارتفاعات جاده چالوس خشمگین به سمت روستاییان هجوم می آورد.

سیل بی رحمانه از ارتفاعات جاده چالوس پایین می آمد و تنها شاهدان آن روستاییان و گردشگرانی بودند که برخی از آنان را سیل با خود برد و برخی نیز با پناه بردن به تپه های اطراف توانستند جان سالم به در ببرند.

سیل روستای سیجان را در برگرفت و تنه های تنومند درختان، سنگ های بزرگ، خودروهای پارک شده در روستا را با خود می کند و می برد و هیچکس یارای ایستادگی در برابر این خشم طبیعت را نداشت.

غافلگیری سیل به حدی بود که حتی روستاییان نیز دست و پای خود را گم کرده بودند، چرا که در 100 سال گذشته این حادثه طبیعی نادر بود و امروز به رغم بارش کم باران پس از یک دوره از خشکسالی شلاق های آب به سمت روستاییان و گردشگران هجوم می آورد.

امروز از خودروهای پارک شده آهن پاره هایی بدون سرنوشت نامعلوم صاحبان آن و از درختان تنومند روستای سیجان ریشه هایی گل آلود در مسیر آبراه های کوچک باقی نمانده است.

خانه های روستایی نیز تخریب و گل آلود شده و یا با بنرهای تسلیت شریک شدن در غم از دست دادن عزیزان، آذین بندی شده اند، گرچه روستا در مسیر سازندگی و بازسازی قرار گرفته، اما آثار مخرب سیل همچنان یاد وحشت روز حادثه را در دل روستاییان زنده نگه می دارد.

محسن زارع از شاهدان عینی این حادثه به خبرنگار ایرنا گفت: در روز حادثه در مسیر رفتن به خانه با داد و فریاد اهالی متوجه بروز سیل شدم که نخستین منظره ای که شاهد آن بودم، هجوم آب از ارتفاعات جاده چالوس به سمت روستابود.

وی با اشاره به اینکه آب در مسیر خود تمام سنگ ها را می برد، گفت: حرکت تند سیلاب به سمت روستا وحشتی وصف ناپذیر را به وجود آورده بود که تنها راه فرار و نجات را در مقابل هر کس قرار می داد.

وی، پرتاب شدن خودروها توسط آب را وحشتناک ترین حالت سیلاب توصیف کرد و گفت: هیچ توانی برای مقابله با این خشم طبیعت نبود و تنها راه پناه بردن به تپه های اطراف روستا بود.

حمید الله عسگری سیجانی نیز از نجات یافتگان حادثه سیل در روستای سیجان است که از فرار روستاییان به سمت تپه ها با هجوم سیلاب به عنوان تنها حادثه به یاد مانده و وحشتناک نام می برد.

وی که با دستانی گل آلود درحالی که همچنان درتلاش برای بیرون آوردن شاخه های درختان از کانال مقابل درب ورودی منزل خود است به خبرنگار ایرنا می گوید: سیلاب تمامی خودروهای پارک شده و هرچه درمسیرش بود را برد و با کوباندن خودروها به خانه ها به آنها خسارت وارد می کرد، هیچ کس توان مقابله با آن را نداشت و دراین چند دقیقه ای که سیل رخ داد، از هیچ کس کاری برنمی آمد.

سید معصومه طباطبایی دهیار با درایت روستای سیجان که در لحظه حادثه در یکی از خیابان های این روستا بوده نیز گفت: در لحظه حادثه تنها فکری که به ذهنم رسید این بود که با همکاری ماموران پاسگاه روستا مردمی که در اطرافم حضور داشتند را از خیابان ها و کوچه های روستا به سمت تپه ها هدایت کنم.

وی اضافه کرد: در لحظه حادثه همه به فکر فرار بودن سیل ماشین ها را از ارتفاعات با خود به سمت بخش پایینی روستا می برد و دیدن این صحنه ها وحشتی وصف ناپذیر را در همه نجات یافتگان ایجاد کرده بود.

دهیار روستای سیجان خاطرنشان کرد: بالاخره سیل کار خود را کرد و هرچه بر سر راه خود بود برد نجات یافتگان ازسیل در بهت حادثه اتفاق افتاده ماندند تا پس از دو ساعت ماموران امداد و نجات به دلیل یک طرفه بودن جاده چالوس خود را به روستا رساندند .

وی گفت: از این پس مردم با گل و لای و پیدا کردن قربانیان حادثه دست و پنجه نرم کردند و امروز شاهد پیدا شدن هشت جسد از قربانیان سیل سیجان هستیم .

دهیار سیجان خاطرنشان کرد: بنابرگزارش مدیرجهاد کشاورزی استان البرز 40 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این روستا درنتیجه سیل وارد شده است .

وی موضوع اب شرب و کلر زنی ان را مورد تاکید قرار داد و افزود: تلاشهایی دراین زمینه صورت گرفته و با توجه به شرایط جغرافیایی روستا نهایت تلاش خود را برای بازسای و بهسازی آن تا چند ماه اینده و قبل از اغاز فصل زمستان می کنیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار