بیش از سه دهه از توجه جهانی به موضوع حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و حدود دو دهه از آغاز مباحث پیرامون توسعه پایدار می گذرد قبل از این ایام در پروژه های توسعه صرفا دیدگاه اقتصادی مد نظر بوده ولی توسعه پایدار باید مدیریت و نگهداری منابع طبیعی کشاورزی،محیط زیست،جهت بخش تحولات و ساختار اداری در راستای استفاده بهینه از آنها را به منظور تامین مداوم نیازهای بشری در جهت رضایت مندی نسل حاضر و نسلهای آینده تضمین کند.
کد خبر: ۶۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸ 22 February 2015
کارگاه آموزشی توسعه پایدار و سیاستگذاری های ملی از منظر یونسکو توسط ستاد پایدار شهرداری رشت با همکاری پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی برگزار شد.

مهندس جمشید رسایی سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی کشور در این گارگاه اظهار کرد:بیش از سه دهه از توجه جهانی به موضوع حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی و حدود دو دهه از آغاز مباحث پیرامون توسعه پایدار می گذرد قبل از این ایام در پروژه های توسعه صرفا دیدگاه اقتصادی مد نظر بوده ولی توسعه پایدار باید مدیریت و نگهداری منابع طبیعی کشاورزی،محیط زیست،جهت بخش تحولات و ساختار اداری در راستای استفاده بهینه از آنها را به منظور تامین مداوم نیازهای بشری در جهت رضایت مندی نسل حاضر و نسلهای آینده تضمین کند.

مهندس رسایی ادامه داد:چنین توسعه ای با حفاظت از زمین، آب،ذخایر ژنتیکی گیاهی و جانوری همراه است و تخریب محیط زیست را به همراه ندارد،از فناوری های مناسب استفاده می کند از نظر اقتصادی بالنده و پایدار و از نظر اجتماعی مورد قبول است این نگاه به توسعه هم اکنون مد نظر همه کشورهای جهان است و همه دولتها با توجه به زمینه های فرهنگی و اعتقادی خود تلاش دارند تا سهم خود را در این نهضت بزرگ جهانی ایفا نمایند.

وی افزود:مهمترین  دستاوردها طی چند دهه اخیر توجه به این نکته است که برای سلامت کره زمین باید جهانی اندیشید و محلی عمل نمود زیرا که برنامه ریزی باید با توجه به توان ها و محدودیت های محلی صورت پذیرد تا نتیجه مطلوبتری حاصل گردد. بهره برداری بی رویه و غیر اصولی بدون در نظر گرفتن توان اکولوژیک منابع طبیعی سبب تغییرات در طبیعت و در نهایت نابودی اکو سیستم می گردد.

رئیس جهاد دانشگاهی گیلان خاطرنشان کرد:با توجه به جنبه های بین المللی مقوله توسعه پایدار کشور ایران نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود اکنون در مرحله ای از توسعه قرار گرفته است که تحت هر شرایطی باید مقوله توسعه پایدار رابه طور جدی مورد توجه قراردهد،تحقق این امر هم زمانی ممکن است که بتوانیم با فرهنگ سازی منابع طبیعی ومحیط زیست خود را حفظ کرده و به نحو مطلوب از آنها بهره برداری کنیم.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی متذکر شد:مسلما بدون حفاظت از منابع آب،خاک،جنگل،مرتع،آبزیان و ذخایر ژنتیکی و بهره برداری بهینه از آنها نمی توان به توسعه پایدار و تولیدی مطمن دست یافت.

مهندس رسایی اذعان داشت:براساس این باور که توفیق در این مسیر جز با گسترش فعالیتهای آموزشی ممکن نیست و باتوجه به رسالت پژوهشی و آموزشی و تعهدات و ملزومات کاری پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی به ندای دفتر همکاری های کمسیون ملی یونسکو در شهرداری رشت پاسخ مثبت داده و علی رغم فرصت کوتاه برنامه ریزی و اطلاع رسانی موفق شدیم کارگاه آموزشی توسعه پایدار و سیاست گذاری های ملی از منظر یونسکو را برگزار کنیم.

وی در پایان افزود:جهاددانشگاهی گیلان آمادگی همکاری برای برگزاری چنین کارگاههایی را در راستای دست یابی به توسعه ای پایدار را دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار