معاون دفتر سلامت روانی وزارت بهداشت تأکید کرد:
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شناسایی ، تشخیص و مراقبت از بیماری‌های روان‌پزشکی در حوزه سلامت ازجمله اولویت‌های این دفتر است .
کد خبر: ۶۹۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 27 December 2018

«علی اسدي» در مراسم آغاز به کار کارگاه ملی سه روزه طرح تحول سلامت روان که به میزبانی استان یزد در حال برگزاری است با بیان این که برنامه‌های حوزه سلامت و روان در قالب 10 و 12 سرفصل تعریف ‌شده است، اظهار کرد: شناسایی، تشخیص و مراقبت از بیماری‌های روان‌پزشکی در حوزه سلامت از جمله اولویت‌های این دفتر است .

وی افزود: با اجرای طرح تحول سلامت خدمات بهداشتی و درمانی در شهرها مورد توجه قرار گرفت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت در شهرها دایر شد و خدمات زیادی به شهروندان ارائه کرد .

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: این طرح باوجود برخی چالش‌ها، از دستاوردهای نظام سلامت است و در بسیاری موارد در حوزه سلامت چون سلامت و روان، تغذیه و بیماری غیر واگیر مغفول مانده بود، موردتوجه قرار گرفت .

اسدی تصریح کرد: قبل از اجرای این طرح تمرکز حوزه سلامت فقط در حوزه روستایی بود با این که 60 میلیون نفر در شهرها زندگی می‌کردند، آنها از نظام بهداشتی بهره چندانی نمی‌بردند .

جذب هزار و ٦٠٠ كارشناس سلامت در كشور

این مسئول ادامه داد: در راستای طرح تحول سلامت هزار و 600 کارشناس سلامت روان علاوه بر کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشتی درمانی ظرف دو و سه سال اخیر جذب شدند، که دستاورد بزرگی در این حوزه است .

وی شناسایی و تشخیص بیماران روانی، ارائه خدمات به آنها در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از خودکشی را از جمله مهمترین اولویت‌های دفتر سلامت روانی عنوان کرد و گفت: مصرف مواد مخدر، مواد دخانی و الکل عوارض بسیاری به همراه دارد که علاوه بر آسیب‌های جدی بر جسم و روان به اقتصاد و اجتماع زیان زیادی وارد کنند که با ارائه خدمات از سوی مراکز جامع سلامت به این افراد می‌توان از بسیاری آسیب‌ها جلوگیری کرد .

اسدی طرح تحول سلامت را انقلابی در این حوزه دانست و بیان کرد: در 35 سال گذشته نظام سلامت نسبت به بیماری‌های واگیر ، مراقبت از مادران و واکسینه کردن افراد در برابر بیماری‌های واگیردار تمرکز داشت، موفق هم عمل شد، اما موارد زیادی نیز مغفول ماند .

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تعداد مراکز خدمات سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در کشور دو هزار مورد در 31 استان بیان کرد .

دکتر «محمدرضا دهقانی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ادامه تعداد مراکز بهداشتی و درمانی استان را 159 مورد بیان کرد و گفت: 40 درصد بیماران غیربومی از خدمات بهداشتی و درمانی استان استفاده می‌کنند که این امر نشانه اعتماد مردم سایر استان ها به پزشکان و مردم این منطقه است .

گفتنی است؛ در این کارگاه سه‌روزه در مورد چالش‌های اجرای برنامه‌ سلامت اجتماعی، مهارت‌های زندگی، فرزند پروری، پیشگیری و درمان مصرف مواد دخانی و الکل بحث و بررسی می‌شود .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار