وزیر انرژی آمریکا و رییس سازمان انرژی اتمی روز شنبه وارد ژنو، محل برگزاری گفتگوهای هسته ای ایران شدند تا در این گفتگوها تا روز دوشنبه حضور داشته باشند.
کد خبر: ۷۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷ 22 February 2015

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله ای تحت عنوان «سیگنال تغییر در روند مذاکرات با حضور مقامات انرژی ایران و آمریکا در ژنو» نوشت: حضور علی اکبر صالحی و ارنست مونیز در مذاکرات می تواند مذاکرات فنی پیچیده روی جزئیات را سرعت ببخشد و شانس توافق را افزایش دهد.

رویترز هم نوشت: با حضور مقامات انرژی ایران و آمریکا در مذاکرات، مذاکرات فنی روی جزئیات توافق هسته ای وارد مرحله جدیدی شده است.

این رسانه غربی یادآور شد که مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو بخشی از توافق بزرگی است که قرار است بین تهران و گروه 1+5 انجام شود.

خبرگزاری بین المللی بلومبرگ به نقل علی واعظ یک کارشناس گروه بین الملل بحران، حضور صالحی و مونیز در مذاکرات را نشانه آماده شدن دو طرف برای مصالحه عنوان کرد.

بلومبرگ نوشت: بحث های فنی مذاکرات به انتهای خود نزدیک می شوند.

**موضوعات مورد بحث صالحی و مونیز

گاردین نوشت: میزان غنی سازی، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده، چگونگی انجام تحقیقات و توسعه مربوط به غنی سازی و آینده راکتور آب سنگین اراک از موضوعات مذاکره بین صالحی و مونیز بودند.

پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی المانیتور، مذاکرات صالحی و مونیز را پیرامون مسائل فنی و مذاکرات ظریف و کری را پیرامون رفع تحریم ها ارزیابی کرد.

**تمرکز بر تحصیل مونیز و صالحی در یک دانشگاه

رویترز، بلومبرگ و بسیاری دیگر از رسانه های غربی بر تحصیل رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا در دانشگاه ام آی تی ایالات متحده تمرکز کردند.

رسانه های غربی از دیدار مونیز و صالحی در ژنو تحت عنوان دیدار دو دانشمند فیزیک آمریکایی و ایرانی بعد از 40 سال یاد کردند.

بلومبرگ نوشت: با پیوستن فیزیکدانانی همچون دکتر صالحی به تیم مذاکره کنندگان هسته ای، این مذاکرات فنی تر شده است.

**شکاف همچنان باقی است

خبرگزاری بین المللی رویترز نوشت: با اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا پیش از عزیمت به ژنو گفت که خواهان رسیدن به توافق با ایران تا پیش از پایان مهلت مقرر است اما شکاف ها بین ایران و گروه 1+5 در موضوع غنی سازی اورانیوم و برداشتن تحریم ها هنوز باقی است.

روزنامه انگلیسی گاردین همچنین به نقل از کری نوشت که اختلافی بین اعضای گروه 1+5 در مسائل ایران وجود ندارد و اعضای این گروه در این موضوع متحد هستند.

پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی المانیتور هم درباره تلاش وزیر خارجه آمریکا برای عادی نشان دادن مذاکرات صالحی و مونیز نوشت: باوجودی که تحلیل ها حاکی از رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 به مرحله ای حساس است اما کری تلاش کرد بگوید چنین نیست و رسیدن به توافق را قریب الوقوع ندانست.

کری در لندن و پیش از سفر به ژنو گفته بود که حضور وزیر انرژی آمریکا به معنای خیلی فنی بودن مذاکرات است و دیدار صالحی و مونیز به معنای قریب الوقوع بودن توافق نیست.

**هر توافقی برای اسرائیل، توافق بد است

روزنامه انگلیسی گاردین درباره واکنش اسرائیل و تندروهای کنگره آمریکا به مذاکرات اخیر ژنو هم نوشت: نگرانی تندروهای کنگره، متحدان عرب واشنگتن و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره توافق بین ایران و گروه 1+5 رو به افزایش است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست هم، اختلافات بین آمریکا و اسرائیل درباره موضوع هسته ای ایران را یادآور شد و نوشت: اوباما دنبال از بین بردن تاسیسات اتمی یا زیرساخت های هسته ای ایران نیست و بعد از انقضای توافقی که قرار است انجام شود، ایران خواهد توانست برنامه هسته ای صنعتی داشته باشد و مثل یک عضو ان پی تی با وی رفتار خواهد شد.

این روزنامه غربی نوشت: از نظر نتانیاهو توافق هسته ای، تهدید ایران را از بین نمی برد.

واشنگتن پست به نقل از یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی نیز نوشت: توافق هسته ای باعث به رسمیت شناختن برنامه هسته ای ایران می شود.

وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم صهیونیستی، ضمن مخالفت با تلاش ها برای توافق هسته ای با ایران گفته بود که نباید هدف مذاکرات، تعریف فرایندی برای تقویت بازرسی ها و دسترسی ها به تاسیسات هسته ای ایران باشد بلکه هدف باید از بین بردن این تاسیسات باشد.

واشنگتن پست به نقل از اشتاینیتز نوشت: ایران مثل یک ابرقدرت کهنه کار فکر می کند و نباید به آن فرصت داده شود؛ در ابتدای مذاکرات صحبت از این بود که ایران بتواند صدها سانتریفیوژ داشته باشد اما اکنون صحبت از هزاران سانتریفیوژ است؛ ایران بخشی از مشکل خاورمیانه است نه بخشی از راه حل آن و گرنه باید به روزی فکر کنید که ایران بر خاورمیانه مسلط شده باشد.

این روزنامه آمریکایی به نقل از بنیامین نتانیاهو هم نوشت: با توجه به امتیازاتی که آمریکا تاکنون به ایران داده، هر توافقی برای اسرائیل توافق بد ارزیابی می شود.

وزیر انرژی آمریکا و رییس سازمان انرژی اتمی روز شنبه وارد ژنو، محل برگزاری گفتگوهای هسته ای ایران شدند تا در این گفتگوها تا روز دوشنبه حضور داشته باشند.

در مذاکرات اخیر ژنو، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، وندی شرمن، فرد شماره سه وزارت خارجه امریکا و کارشناسان دو کشور نیز حضور داشتند.

مذاکرات ایران ، آمریکا و اروپا در سطح معاونین روز شنبه پایان یافت و امروز یکشنبه با حضور وزیران امور خارجه دو کشور در قالب هیات های کامل ادامه خواهد یافت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار