پس از سال‌هاي ركود در طرح جی.تی.ال ابركوه، طلسم اين طرح با ورود سرمایه‌گذاري جدید و پیش‌بینی سرمايه‌اي معادل هشت هزار میلیارد تومان براي اجراي طرح، شكسته شد.
کد خبر: ۷۰۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲ 28 January 2019

ايجاد پالایشگاه نفت و گاز در ابرکوه یکی از طرح‌‌های بر زمين مانده در اين شهرستان است كه پس از گذشت افزون بر يك دهه تصويب طرح آن، تنها پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

طرح مذكور كه در زمینی به مساحت 100 هکتار پيش‌بيني شده، حتي با تشکیل شرکت تعاونی و فروش سهام نيز طي اين سال‌ها به سرانجام نرسيده و همچنان بلاتکلیف مانده است.

البته فرماندار ابركوه اخيراً در نشستي كه به منظور بررسي مشکلات اين شركت با حضور «محمدعلی طالبی» استاندار یزد، «علی زینی‌وند» معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداری و «محمدرضا صباغیان» نماینده مردم ابركوه برگزار شد، از ورود یک سرمایه‌گذار جدید به اين طرح خبر داد.

«محمد کاظمی‌نسب» خود در اين باره به خبرنگار ایسنا – منطقه يزد، مي‌گويد: شرکت «سامان فراز قشم» که هم‌اکنون در حوزه نفت و پتروشیمی فعالیت می‌کند، به‌عنوان سرمایه‌گذار شرکت جی.تی.ال ابرکوه معرفی شده و در حال حاضر درصدد اخذ مجوزهای لازم برای این طرح است.

وي تصریح مي‌كند: طرح ايجاد پالایشگاه GTL ابرکوه با هدف تولید بنزین و گازوئیل از خط لوله 56 اینچ سراسری عملاً در سال 91 کلید خورد ولي تاکنون تنها مجوزهای خوراک، محیط‌زیست و آب و برق آن اخذ شده است.

فرماندار ابركوه به نشست كارگروه اقتصاد مقاومتي سال گذشته با حضور استاندار وقت اشاره مي‌كند و ياداور مي‌شود: در اين نشست سرمایه پیش‌بینی شده مورد نیاز جهت راه‌اندازی جی‌تی‌ال بالغ ‌بر 1500 میلیارد تومان برای تولید روزانه 10 هزار بشکه بنزین و گازوئیل اعلام و مجوز ورود سرمایه‌گذار خارجی از كشور ترکیه‌ای مربوط به سال 92 به رغم دو دوره تمدید و تأمین نشدن منابع داخلی، باطل شد.

وي اضافه مي‌كند: البته از آنجایی ‌که با وجود وضعیت فعلی، تولید بنزین و گازوئیل توجیه اقتصادی مناسبی ندارد، سرمایه‌گذار جدید نیز با هدف تغییر محصول شرکت جی‌تي‌ال و تولید یکی از محصولات حوزه پتروشیمی وارد میدان شده و به دنبال اخذ مجوزهای لازم است که تاکنون بخش عمده‌ای از کار نیز انجام شده است.

كاظمي‌نسب تأکید مي‌كند: سرمایه مورد نیاز برای تولید محصول جدید حدود هشت هزار میلیارد تومان برآورد شده است که مسئولان شرکت سامان فراز قشم، در حال حاضر اعلام کرده‌اند که خود قادر به تأمین سرمایه بوده و نیازی به ورود سرمایه‌گذار خارجی نیست.

لازم به ذکر است؛ هم‌اکنون بخشی از سرمایه‌های مردم ابرکوه که با هدف خرید سهام شرکت تعاونی جی‌تی‌ال اقدام به این کار کرده‌اند، به نام یک شرکت تعاونی به نام شركت تعاوني فراگیر سرو قامت است که شرکت مذكور مالک 15 درصد از سهام پالایشگاه GTL است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار