معاون استاندار قم:
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: بهره مندی عادلانه و یکسان روستاییان از خدمات مختلف از برکت های انقلاب اسلامی است، از این رو روستاهای استان باید به مرکزی برای تولید ثروت تبدیل شوند.
کد خبر: ۷۰۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰ 29 January 2019

به گزارش تابناک قم، سید محمد رضا هاشمی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی با اعضای شورای اسلامی و دهیاران بخش خلجستان در حسینیه شهدای دهستان قاهان این بخش اظهار داشت:‌ ظرفیت های اقتصادی بالقوه ای در روستاها وجود دارد که باید با تدبیر، به بالفعل تبدیل شود.

وی بیان داشت: اشتغال زایی برای روستاییان فقط احداث و توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی نیست، چراکه مهاجرت و حاشیه نشینی را به دنبال دارد.

هاشمی همچنین با بیان اینکه خالی شدن روستاها از سکنه به بروز آسیب های فرهنگی و اجتماعی ناگواری منجر خواهد شد، گفت: در حال حاضر تغییر کاربری باغ ها و تبدیل آن به ویلا علاوه بر خسارت هایی که به حوزه کشاورزی و دامداری وارد می کند، دغدغه های فرهنگی بسیاری را نیز ایجاد کرده است.

معاون استاندار قم در عین حال بوم گردی و گردشگری را از روش های مفید و موثر برای کارآفرینی در مناطق روستایی عنوان کرد و افزود: هیچ گونه مخالفتی برای ورود گردشگران به روستاها وجود ندارد ولی باید بسترهای لازم را نیز ایجاد کنیم.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است، جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

وی همچنین با اشاره به رویکرد و توجه جدی مسئولان نظام به رفع مشکلات بیکاری و معیشتی اهالی روستاها گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و موافقت رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی 60 هزار میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی با نرخ سود 6 درصد تخصیص داده شد.

وی با بیان اینکه 60 هزار میلیارد ریال نیز از طریق چهار بانک عامل به این امر اختصاص یافت‌ و به همین علت در دوران طلایی اقتصاد روستایی قرار داریم، گفت: قم در سال جاری 820 میلیارد ریال از این اعتبار را جذب کرد.

معاون استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود قم را خاستگاه انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه و مرجعیت دانست و گفت: این استان باید در تدارک و برپایی آیین ها و جشن های چهلمین سالگرد انقلاب برای سایر نقاط کشور الگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: در طی چهار دهه گذشته دشمن به هر بهانه ای تلاش داشته انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کند، ولی با روشنگری های حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب ناکام مانده است.

هاشمی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در عرصه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و عمرانی دستاوردهای ارزشمندی داشته و الگوی کاملی برای کشورها و ملت های آزادیخواه و ظلم ستیز جهان به شمار می آید.

وی افزود: انقلاب اسلامی با ترویج فرهنگ ناب اسلامی به جهان صادر شد و اکنون فقط متعلق به مردم نیست، بلکه به همه دنیای اسلام تعلق دارد.

معاون استاندار قم همچنین در سفر به بخش خلجستان ضمن دیدار با خانواده معظم 2 تن از شهیدان دوران دفاع مقدس، تجهیزات پزشکی مرکز جامع سلامت شهر دستجرد که با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال توسط خیران تهیه شده است را رونمایی کرد.

بخش خلجستان با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل 2 دهستان قاهان و دستجرد است؛ این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست.

ابتدایی ترین روستای این بخش 60 کیلومتر و انتهایی ترین روستا 85 کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.

مردم این بخش در حوزه های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و بیشتر محصولات کشاورزی خلجستان توت، گردو، فندق، گیلاس و انگور است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار